Nikolai W Startet 25.Mars.2009 Del på Facebook Startet 25.Mars.2009 Heisann. Lurer litt på hva slags soppmiddel som er og anbefale. Det finnes jo så mangt. For å nevne noen så er det jo Grønn og blank Antiparasitt. Disse er for utendørs (grønn) og innendørs/utendørs (blank). Jotun har sin Sopp og Algedreper. Wet System har Boracol 10Rh Så har man Blymønje, "gammel" Antiparasitt og Xylamon. Disse 3 er ikke å få kjøpt i Norge etter hva jeg har fått med meg. Har fått med meg at Boracol 10Rh er et bra produkt, men også Xylamon som en båtbygger anbefalte meg for noen år tilbake. Jeg ser at det er mulig å få kjøpt Xylamon i Tyskland. Er dette den samme som ikke er lov og selge her til lands?? Kom gjerne med andre merker hvis du har gode erfaringer med ett. Hilsen Nikolai Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Jeg ble anbefalt Gjøco alge- og soppdreper som tilsetning i linolje til impregnering. Er vel mye av det samme som du har nevnt. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
skage Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Borracol annbefales, brukes av proffesjonelle til sopp/mugg sanering. Sitér dette innlegget Link to post
Nikolai W Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Ja jeg ser at Borracol blir anbefalt av mange. Men den er vel ikke bedre enn F.eks Xylamon? Vil sikkert gå for Borracol til båten. Kun det beste er godt nok Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Har testet ut borracol. Det fungerte veldig bra i min sjøyte. Den stopper råte og sopp. Den fåes i flytene og i fast form. Har bare testet den flytene. Den kan smøres eller sprutes på tømmeret enten det er vått eller tørt. Eneste er at den er veldig dyr! Sitér dette innlegget Link to post
Nikolai W Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Det spiller ikke så mye rolle om det er litt dyrt. Bare at det virker og at jeg kan stole på at det gjør jobben sin. Den 70 år gamle koggen har jo tross alt stor verdi for meg. Jeg brukte Jotun Impregnering for Tre i fjor sammen med olje og lakk på noen furuspiler, noen av de ble bare olja i tilleg til Impregneringa. Er ikke fornøyd med resultatet når jeg ser på listene nå. Det er tildels ganske kraftig soppdannelser på de. Også de som fikk 3 strøk med lakk har noe sopp/svartved. Nikolai Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Har en dunk med Xylamon, hvorfor er det ikke lov å selge? Skadelig for mennesker? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Årsaken til at Xylamon edr forbudt er at det gasser gjennom plast dunken og påvirker de personene som er rundt dette feltet. Større hjernerforstyrrelser og synsproblemer og en sterk båt avhengighet er ofte påvist. Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Bruk boracol 10 det er det beste man får for penger. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
SamH Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 100 gram boraks til 1 liter etylenglykol.. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Heisann Her burde vel jeg svare, da det som denne saken omfatter er mitt yrke gjennom over 25 år. For det første: Xylamon er fremdeles i salg, men da som et helt annet produkt enn det som tidligere var i salg, saken er følgende: I 1990 fikk vi en ny lov fra departementet om å fjerne en del stoffer fra åpen handel, dvs til menigmann av praparater med langtidsfunksjon, dette ble gjeldende preparater både for sopp/råte og til eksempel skadedyr av forskjellig art. (Slik at ikke misforståelser kan komme, man har ingen råte dersom det ikke har vært en sopp der først) Har du Xylamon produsert før 1990, har du sannsynligvis en god soppdreper, dagens produkt er merket "Extra", og er ikkeno Extra, produsenten ble rett å slett presset til å bytte navn på produktet etter at flere fungicider og pesticider ble forbudt. Foruten Xylamon forefant det seg en rekke preparater som innehholdt mye de samme virksomme stoffene, dette som til eksempel diazinon, diverse ddvp produkter og til eksempel andre langtidsfungerene pesticid og fungicider (insekt og soppdrepere). Den egentlige bakgrunnen var at mange av disse stoffende hadde kreftfremkallende tilsatte stoffer samt at en del av disse var skadelige for miljøet på sine forskjelige måter. Tilnærming EU kalles det vistnok. Som profesjonell innen området, (våger å kalle meg det) føler jeg det er viktig å komme med en liten forklaring på hva dette har medført innen bransjen så langt i dag. Selv vi profesjonelle har fått innskrenket muligheten til å "sprøyte" med "gode" preparater, i dag er det nå en gang slik at den kunnskap en har opparbeidet seg, må komme til grunn ved en evt behandling mot sopp og råteskader, det nytter bare ikke å "sprøyte/smøre" på noe for å tro at en fjerner problemet, dette må løses ved årsaken, evt foreta bytting av materialer ved større skader. Selv benytter jeg/ vi i bransjen, mye Boracol, dette er et flott produkt som forhindrer dannelse av råtesopper på mange forskjellige steder, men forhindrer beklageligvis dårlig muggsopper, dette bør derfor løses med å luke ut årsaker til hvorfor mugg dannes. Slik jeg ser det er Boracol et flott middel, egentlig bare rett å slett en borblanding. (salter) Benytt gjerne stoffet på steder der det ikke blir for fuktig, og ikke langs kjøl etc, da vaskes det for fort bort. behandle ikke steder hvor det allerede er råteskader, da er det bedre å bytte, boracol vil ikke stoppe skader, men ofte i riktige miljøer, forhindre nye. En god regel: Bruk Boracol i tørre miljøer for å hindre råtesopper, ikke til bekjempelse på skadede områder, har en muggsopper, vask med Klorinvann 1/10, ikke benytt varmt vann, løs årsaken til muggdannelse. Klorin har den egenskap at den fjerner/dreper muggsporene, bleker, og sitter tilbake en liten stund og hindrer mugg å vokse igjen. Løser en ikke årsaken, vil mugg igjen komme tilbake. Husk, mugg kontra råtesopper er to ting Utover dette, forefinnes lite og ingen preparater som kan fungere bedre, hverken i butikker eller annet på markedet i dag, langtidsfunksjonen er rett å slett borte. Spør du på en malerbutikk, vil du selvfølgelig få mange gode råd og produkter , men da fra selgeren, ikke fra spesialisten Dette ser jo litt håpløst ut, det er jeg den første til å tilstå, men slik er nå saken blitt. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Årsaken til at Xylamon edr forbudt er at det gasser gjennom plast dunken Dunken er i metall, aldri sett det på plastkanne. Lest litt i mellomtiden og det nevnes bl.a. kreftfare. Innebærer dette at treverk som tidligere er behandlet med Xylamon kan være helseskadelig? (ved berøring, gassing) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Dunken er i metall, aldri sett det på plastkanne. Lest litt i mellomtiden og det nevnes bl.a. kreftfare. Innebærer dette at treverk som tidligere er behandlet med Xylamon kan være helseskadelig? (ved berøring, gassing) Heisann Ingar Metall.... hehe... du har nok den gode gamle sorten se på dunken, står det kun "xylamon" eller står det "Nye xylamon Extra" på dunken? Dersom kun xylamon, sitter du nok på den gode gamle.. (produsert før 1990) den dunken er nok verdt en del i de rette miljøer Jo, det innebærer at materialer der dette er benyttet kan i rette omgivelser være helseskadelig, men les kan. Produktet inneholder mindre mengder preparater som kan være kreftfremkallende. benytt evt produktet på luftige områder, der en ikke kommer i direkte kontakt med hender, armer og ben Avgasser vil du få ved bruk samt en kort periode i etterkant, bruk egnet vern A2P2 filter eller lign. Husk hansker, gjerne Nitril. All søl vaskes umiddelbart bort. Ved riktig bruk, vil jeg ikke være redd for å benytte det. Bruk hue, det er det viktigste Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Dunken er i metall, aldri sett det på plastkanne. Lest litt i mellomtiden og det nevnes bl.a. kreftfare. Innebærer dette at treverk som tidligere er behandlet med Xylamon kan være helseskadelig? (ved berøring, gassing) Husk, luft og tørk, det er viktig Redigert 27.Mars.2009 av Vidar'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Dersom kun xylamon, sitter du nok på den gode gamle.. (produsert før 1990) den dunken er nok verdt en del i de rette miljøer Ikke noe 'Extra' dette her nei , men at det virkelig er så lenge siden jeg kjøpte den hadde jeg ikke trodd. Ettertraktet tydeligvis, har fått flere forespørsler, men den er ikke til salgs.. Sitér dette innlegget Link to post
Nikolai W Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Takk for mange svar. Men den Xylamon som di selger i Tyskland. Hva er det? Det står Xylamon (Xyladecor) i overskriften. Selges i 5 liter metallspann.. Nikolai Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Heia Jeg våger desverre ikke svare sikkert på ditt spørsmål, enkelt å greit fordi jeg ikke kjenner Tysk lovverk godt nok, men husk, Tyskland er et kraftig EU land, så jeg regner nok med at de fjernet "godsakene" før oss her på bjerget. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Hei Vidar`n! Dette var nyttig og viktig info! Har lest litt om Interntional Intertox, kan det være noe tilsvarende Boracol? Så hvis langtidvirkendeeffekten er borte fra de nyere produktene, bør man tilføre nytt soppdrepende middel kanskje vært år eller annenvært år sammen med oljingen for å holde det inntakt? Har også hørt at Boracol ikke blander seg med linolje, noen som kan bekrefte det? Eller hvis man påfører Boracol, vil det forhindre linolje å trekke inn siden? Hvor lenge sitter den gamle typen Xylamon igjen i treet? Er det egentlig noen fare for sopp, hvis treverket er godt impregnert med linolje, så det ikke trekker fukt? ble mange spørsmål det gitt! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Vidar'n Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Heia La meg starte med "Intertox". Dette produktet ser ikke ut for å kunne sammenlignes med "Boracol" i første omgang, dette da det her er anbefalt tynner til utspedning etc. Beskrivelsen som er vedlagt på produktet gir meg ikke mye på produktsiden, og siden jeg er hjemme, har jeg ikke tilgang til server herfra som inneholder oppdaterte produktdatablad på denne form for preparater, jeg vegrer meg derfor for å svare for mye på dette produktet, dette pga fare for at jeg da kan uttale meg feil. (skal søke det opp over helgen en dag) Å få Boracol til å blande seg med linolje er ikke så veldig godt, produktet inneholder en del vann, så dette kan bli noe vanskelig. ta gjerne kontakt med importøren (Lavtox a.s) og hør med dem om det finnes muligheter for tilsetninger etc som bedrer evnen. Inntrkningsevnen er igrunnen viktig, jo tynnere blanding, jo bedre, men ikke "spedd" for mye. Det vil nok ikke hindre linolja siden Gamle typen Xylamon.... huff, åresvis, muligens i evighetens tegn kan stoffene bli værende. Det er ikke fare for soppdannelser annet enn muggsopper, dersom trevirket holder seg tørt, altså, ingen råtesopper men muligheter for muggsopper. Muggsopper kommer som kjent av kombinasjonen: fukt, varme/kulde og ventilasjon Når det gjelder bruk av Boracol i tørre miljøer, er det ikke nødvendig å foreta denne behandlingen årlig, jeg vil vel muligens anbefale å behandle litt hvert 5 år, (bare egen synsing) Det vil jo også si seg selv, at dersom miljøet er HELT tørt og ingen fare for fukt, da vil det jo ikke råtne uansett. men det er nå en gang slik i en båt, at det slår seg gjerne, og en trebåt er jo ikke hele året like tørr over alt. Så her må en se ting litt i perspektiv. Håper noe av dette kan hjelpe deg videre. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Takker Vidar`n for utfyllende svar! Dette var absolutt til hjelp! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Ingar Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Hva med å oppholde seg i en båt der skott og annet treverk er satt inn med "ordentlig" Xylamon for å hindre sopp/råte? Får asbest assosiasjoner av å høre om dette stoffet.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Gassen Tyskerne brukte under WW2 het Zyklon-B. Omlag ca samme stoffet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Vidar'n Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Heia Hehe, jeg tror nok ikke vi skal sammenligne de to stoffene på noen måte Ingar.. Ved bruk av det stoffet du har, ikke smør eller sprøyt annet enn skrog/spant etc... Så veldig skummelt er det ikke å benytte det, bare muligens passe på at du ikke behandler områder hvor du "tar på". Stoffet er ikke farlig når du lufter godt under behandling og i tørketiden. Jeg hadde ikke vært redd for bruk, men hadde ikke "bada" skuta i stoffet, kun lett behandling der behovet var. Vidar'n Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Mange takk, det var greit å få avklart. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Jeg løfter denne tråden igjen, da jeg har funnet ut hva International Intertox inneholder. På boksen står det: Intertox innehåller xylen och diklofluanid Hva betyr dette i forhold til de andre produktene som har blitt nevnt her, langtidvirkning osv? Noen som vet hvilke det kan sammenlignes med? Tror dette skal være rett datablad INTERTOX Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.