skage Startet 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2009 Tittet i Seatronic katalogen i går kveld og drømte megb litt bort i alle mulige kjekke dubeditter. Hva mener folket om en slik vær teleks. er de nøyaktige nok for områdene i norge, område definisjon, er det enkelt og spessifisere områdene man ønsker. Finnes det brrukere der ute som er kjent med slike produkter i praktisk bruk. Har seilt i Middelhavet og der var det slike ombord, de var bra der nede og vi brukte de for planlegging av seilaser. Ønsker brukererfaring fra dere. Produktet jeg sikter til er på seatronic sine hjemmesider katalog 50-51 Prisen er snaue 3000.- Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Kjøpe en slik Nasaboks selv og har brukt den i Adriaterhavet og deler av Middelhavet. Både bruksanvisninger og meldinger er nokså "kryptiske" å begripe. De meldinger som er til å fortstå dekker ofte store geografiske områder og blir derfor også noe usikker. Den må stå på å laste ned døgnkontinuerlig dvs. bruke strøm hele tiden. Jeg vil ikke ha valgt Nasa Wethrman i dag tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 For seiling i europeiskie farvann ville jeg prioritert en god Navtex mottaker. På den får du værvarsler i tillegg til Maritim Sikkerhets Informasjon. NASA's Weatherman er en mottaker som mottar radiotelex fra tyske DWD og kun denne. En Navtex mottar fra en mengde stasjoner alt etter hvor man befinner seg. Dersom du bestemmer deg for å kjøpe Navtex, så anbefaler jeg å kjøpe Furuno's NX-300. De selges ikke i Norge, men kan kjøpes på WEB for en gunstig pris. (450-500 USD). Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Poseidon Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Dersom du bestemmer deg for å kjøpe Navtex, så anbefaler jeg å kjøpe Furuno's NX-300. Tiltredes! Men de selges vel også i Norge? Både Vico og Emil Langva har ihvertfall levert dem inntil nylig.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg ville også gått for Furunoen. Jeg har en NASA Navtex, og den virker ikke dersom det er seilbåter rundt meg. Niks mottak. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Da høres det ut som om at det ikke blir dette produktet fra seatronic, høres noe variabelt ut ang brukererfaringer. Vel får snuse litt videre på saken. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Tiltredes!Men de selges vel også i Norge? Både Vico og Emil Langva har ihvertfall levert dem inntil nylig.... Jøss, se det ja. Jeg prøvde også å bestille fra Emil Langva for ett par år siden og da fortalte han at de var trukket tilbake fra markedet da Post & Teletilsynet hadde funnet at de ikke holdt EU kravene. Det artige var at de ble fortsatt solgt i alle Eu landene. Men nå er de enten utbedret eller så er tilsynet kommet på bedre tanker. Så da skage - løp og kjøp ! Langva er grei å handle med og prisen han har er heller ikke til å klage på. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Vi har forskjellig behov for værstasjoner ombord avhengig av seilingsområder. Jeg seiler mye i Skagerak og Kattegat og for meg virker Wetter Infobox WIB 3 svært bra. Her får jeg tilgang til Navtex, det tyske Weather, barometerstand og synopsituasjonen som vist på bildet. Ved å museklikke på en av de hvite bildene får jeg detaljinformasjon fra denne observasjonsenheten. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Blir litt busikker jeg på denne type vær infosenter, er de pålitelige? er de spesifikte nok? er det riktig og bruke penger på et slikt produkt i norge? Jeg mener vel at det er det. Personlig syntes jeg at dette med vær informasjon på sjøen er viktig og avgjørende for seilasen og hva vi gjør de neste dagen i forhold til kurs og retning. Så virker det jo unektlig enkelt og få denne informasjonene levert rett på kartbordet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Dette kan bli en interessant tråd. Jeg er nok blant "vær-freakerne" - dvs de som ønsker mest mulig informasjon om værforholdene fremover før seilasen gjennomføres. Jeg seiler i områdene Oslofjorden - Skagerak - Kattegat - beltene og området ned mot Kiel, tidvis også til Helgoland. Jeg har prioritert å ha god internettforbindelse ombord og ser opp til flere ganger om dagen på favoritterne DMI (http://ocean.dmi.dk/anim/index.php) og ugrib (lastes ned fra http://grib.us/). Det skal til sommeren bli spennende å se om yr.no klarer å "matche" denne informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 (redigert) Jøss, se det ja. Jeg prøvde også å bestille fra Emil Langva for ett par år siden og da fortalte han at de var trukket tilbake fra markedet da Post & Teletilsynet hadde funnet at de ikke holdt EU kravene. Det artige var at de ble fortsatt solgt i alle Eu landene. Men nå er de enten utbedret eller så er tilsynet kommet på bedre tanker. Så da skage - løp og kjøp ! Langva er grei å handle med og prisen han har er heller ikke til å klage på. Kjøpte Furunoen fra Brommeland i HGSD. Måtte krangle litt for å få den godkjent, da Norge som eneste land i verden tolket regelverket slik at det måtte være papirskriver på Navtex`en. Det er omkring 4 år siden. Etter den tid har jeg ikke hørt om noen vanskeligheter med Radiokontrollen. Redigert 26.Mars.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Blir litt busikker jeg på denne type vær infosenter, er de pålitelige? er de spesifikte nok? er det riktig og bruke penger på et slikt produkt i norge? Ja, ja, ja. Utfordringen med denne værinformasjonen er at det på ingen måte er selvforklarende. Dermed vl nok mange klare seg med jevnlige besøk på yr. For dem som drar på lengre turer langs kysten er det absolutt verd å lære seg å bruke utstyr som dette og å bli litt flinkere til å tolke værkart. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Det sies at man prioriterer god internett kontakt ombord, kan det utdypes. Ser jo at der man har mobildekning så er det jo enkelt med internett forbindelse, men litt lenger utpå hva gjør du da. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Kjøpte Furunoen fra Brommeland i HGSD. Måtte krangle litt for å få den godkjent, NX-300 er ikke godkjent for bruk på radiopliktige skip (GMDSS). Var det derfor du fikk trøbbel kanskje ? På lystbåter er det ellers ikke noe godkjenning for slikt utstyr, bortsett fra CE. Men idag finnes det papirløs Navtex med GMDSS godkjenning. Slik jeg har forstått det må de ha skriver utgang som koples opp når de installeres. Avhengig av hvor man ferdes, ville jeg ikke ha basert meg på løsninger som krever internet tilgang for å få vær informasjon. Det er selvfølgelig et godt supplement, men det bør ikke ekskludere enklere metoder som været lest på VHF, kringkasting eller via Navtex. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
M/S Malene Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 NX-300 er ikke godkjent for bruk på radiopliktige skip (GMDSS). Var det derfor du fikk trøbbel kanskje ?På lystbåter er det ellers ikke noe godkjenning for slikt utstyr, bortsett fra CE. Men idag finnes det papirløs Navtex med GMDSS godkjenning. Slik jeg har forstått det må de ha skriver utgang som koples opp når de installeres. Stemmer,GMDSS A2.Er usikker på om den het NX-300, men den så helt lik ut. Måtte påvise at det ikke var krav til skriver internasjonalt for å få den godkjent. Navtex med papir blir fort slått av, da den spytter ut metervis med papir i døgnet. Vil ellers si at Navtex definitivt havner i kjekt å ha kategorien. Værmeldinga kommer bare 1-2 ganger i døgnet, men SAR/navigasjonsvarslene er geniale å få på Navtex. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 NX-300 leveres med "H-felt antenne m/10 meter kabel" - er dette alt som trengs for å få denne til å fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 NX-300 er ikke godkjent for bruk på radiopliktige skip (GMDSS). ... Det har jeg løst på en ganske enkel måte: Jeg har min NX-300 som står på døgnet rundt, året rundt, slik at jeg til enhver tid har det som ønskes av informasjon. I tillegg har jeg en Navtex med papir, som også er oppkoblet og intakt, men som er konstant avslått. Der med har jeg en som er brukervennlig - og en som er godkjent Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.