Jump to content

Bmc motor sprekker oljeslanger

Janoho

Recommended Posts

Hei,

har trøbbel med bmc'en og nå nærmer sesongen seg, ikke bra :headbang:

Var ute her om dagen og etter at motor var god og varm kjørte jeg på marsjfart, altså god belastning, 2000 rpm.. (max er vel 2200 elns).

Etter en stund faller oljetrykket og slangen ut fra motoren til oljekjøleren har sprukket, dette har skjedd 1 gang før. Akkurat samme slange og sprekker på langs. Slangene er fra tess og skal tåle 20 bar.

Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk.

Hvorfor ialleverden skjer dette ? jeg kan tenke meg følgende årsaker men trenger påfyll.

1. Altfor høyt trykk (men oljetrykkmåler viser riktig trykk, ca 3.5bar)

- Oljefilter tett, oljekjøler tett. Begge disse har vært oppe for kort tid siden, da var alt ok.

- trykkventil til oljepumpa/plunger satt seg fast (lite trolig ?)

- har sett på sprengskissene hvordan oljen flyter rundt i motoren, hvor måles oljetrykket i forhold til filter osv ?

Trenger hjelp her, nå spøker det for sesongen.

Er liksom ikke bare å sette på en ny slange å kjøre.

:cheers:

Trykket som slangene tåler er også en funksjon av temperaturen som slangene utstettes for. På Hulda bruker jeg stålarmerte hydraulikkslanger med påpressede koblinger. Slangeservice i Moss nektet å levere noe dårligere, ut fra den erfaringen de har med denslags drifter.

Løsning: Skikkelige slanger, og ingen grunn til panikk.

Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk.

Da hadde du flaks! Hos meg var det full skjæring etter kort tid. Motoren står pinn fast, og skal skiftes ut i løpet av våren... :headbang:

Neste gang blir det kraftigere slanger ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Slanger har begrenset levetid, det gjelder også hydraulikkslanger. På et hydraulisk TwinDisc gear jeg hadde sprakk trykkslangen med ca. 12 års mellomrom, det var hydraulikkslange i god kvalitet med pressede koblinger. Jeg tror derfor at slike slanger bør byttes ca. hvert 10 år om de er av god kvalitet. Det er nok fornuftig å spandere slanger med stålarmering utvendig.

Hei,

og takk for svar.

Slangene er under 1 år gamle, så de burde ikke være morkne.

Lurer litt på om det er vanlig at oljetrykkmåleren står før eller etter filteret.

Burde vel sett utslag på denne hvis trykket var unormalt, men den oppfører seg fint.

Jon

Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy....

Kjenner den følelsen, helt grusomt og urettferdig.

Måtte du ha slep til land av redningskøyta da ?

Hva slags motor har du tenkte å sette inn nå?

Jon

Hulda har allerede vært inne på det.....

Skikkelige slanger, så unngår du trøbbel.

Du sier at slangene er ca ett år gamle, og skal tåle 20 bar.

Er du sikker på at de er beregnet for olje, og den temperaturen de her utsettes for?

Skaff deg skikkelige hydraulikkslanger med påpressede kuplinger.

Hva slags motor har du tenkte å sette inn nå?

Samme som sist, Ford FSD. Enklest og billigst sånn. Men en del arbeid blir det uansett, ikke til å unngå det...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...