Jump to content

Bmc motor sprekker oljeslanger


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

har trøbbel med bmc'en og nå nærmer sesongen seg, ikke bra :headbang:

 

Var ute her om dagen og etter at motor var god og varm kjørte jeg på marsjfart, altså god belastning, 2000 rpm.. (max er vel 2200 elns).

 

Etter en stund faller oljetrykket og slangen ut fra motoren til oljekjøleren har sprukket, dette har skjedd 1 gang før. Akkurat samme slange og sprekker på langs. Slangene er fra tess og skal tåle 20 bar.

 

Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk.

 

Hvorfor ialleverden skjer dette ? jeg kan tenke meg følgende årsaker men trenger påfyll.

 

1. Altfor høyt trykk (men oljetrykkmåler viser riktig trykk, ca 3.5bar)

- Oljefilter tett, oljekjøler tett. Begge disse har vært oppe for kort tid siden, da var alt ok.

- trykkventil til oljepumpa/plunger satt seg fast (lite trolig ?)

 

- har sett på sprengskissene hvordan oljen flyter rundt i motoren, hvor måles oljetrykket i forhold til filter osv ?

 

Trenger hjelp her, nå spøker det for sesongen.

Er liksom ikke bare å sette på en ny slange å kjøre.

 

:cheers:

Link to post
Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk.

 

Da hadde du flaks! Hos meg var det full skjæring etter kort tid. Motoren står pinn fast, og skal skiftes ut i løpet av våren... :headbang:

 

Neste gang blir det kraftigere slanger ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Slanger har begrenset levetid, det gjelder også hydraulikkslanger. På et hydraulisk TwinDisc gear jeg hadde sprakk trykkslangen med ca. 12 års mellomrom, det var hydraulikkslange i god kvalitet med pressede koblinger. Jeg tror derfor at slike slanger bør byttes ca. hvert 10 år om de er av god kvalitet. Det er nok fornuftig å spandere slanger med stålarmering utvendig.

Link to post

Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy....

 

 

Kjenner den følelsen, helt grusomt og urettferdig.

Måtte du ha slep til land av redningskøyta da ?

Hva slags motor har du tenkte å sette inn nå?

 

Jon

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...