Janoho Startet 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2009 Hei, har trøbbel med bmc'en og nå nærmer sesongen seg, ikke bra Var ute her om dagen og etter at motor var god og varm kjørte jeg på marsjfart, altså god belastning, 2000 rpm.. (max er vel 2200 elns). Etter en stund faller oljetrykket og slangen ut fra motoren til oljekjøleren har sprukket, dette har skjedd 1 gang før. Akkurat samme slange og sprekker på langs. Slangene er fra tess og skal tåle 20 bar. Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk. Hvorfor ialleverden skjer dette ? jeg kan tenke meg følgende årsaker men trenger påfyll. 1. Altfor høyt trykk (men oljetrykkmåler viser riktig trykk, ca 3.5bar) - Oljefilter tett, oljekjøler tett. Begge disse har vært oppe for kort tid siden, da var alt ok. - trykkventil til oljepumpa/plunger satt seg fast (lite trolig ?) - har sett på sprengskissene hvordan oljen flyter rundt i motoren, hvor måles oljetrykket i forhold til filter osv ? Trenger hjelp her, nå spøker det for sesongen. Er liksom ikke bare å sette på en ny slange å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Trykket som slangene tåler er også en funksjon av temperaturen som slangene utstettes for. På Hulda bruker jeg stålarmerte hydraulikkslanger med påpressede koblinger. Slangeservice i Moss nektet å levere noe dårligere, ut fra den erfaringen de har med denslags drifter. Løsning: Skikkelige slanger, og ingen grunn til panikk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Videre forløp kan vel de fleste tenke seg, men jeg kom meg iallefall til land i lav fart og med 1-2 bar trykk. Da hadde du flaks! Hos meg var det full skjæring etter kort tid. Motoren står pinn fast, og skal skiftes ut i løpet av våren... Neste gang blir det kraftigere slanger ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Slanger har begrenset levetid, det gjelder også hydraulikkslanger. På et hydraulisk TwinDisc gear jeg hadde sprakk trykkslangen med ca. 12 års mellomrom, det var hydraulikkslange i god kvalitet med pressede koblinger. Jeg tror derfor at slike slanger bør byttes ca. hvert 10 år om de er av god kvalitet. Det er nok fornuftig å spandere slanger med stålarmering utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Det er nok fornuftig å spandere slanger med stålarmering utvendig. Nei, fydda. Jeg bruker slanger der stålarmeringen ligger 'midt inni'. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Ja. Utvendig stålarmering skjuler eventuelle sprekker i gummien, ikke bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Hei, og takk for svar. Slangene er under 1 år gamle, så de burde ikke være morkne. Lurer litt på om det er vanlig at oljetrykkmåleren står før eller etter filteret. Burde vel sett utslag på denne hvis trykket var unormalt, men den oppfører seg fint. Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Ja. Selv har jeg tenkt å monterte oljelampe i tillegg til måleren når jeg får ny motor på plass. Jeg tenkte dritt i dieselen når turtallet begynte å falle, og så ikke på oljetrykket før det var for sent. Med et saftig rødt lys rett i synet ville jeg nok ha kastet meg over nøkkelen kjapt som fy.... Kjenner den følelsen, helt grusomt og urettferdig. Måtte du ha slep til land av redningskøyta da ? Hva slags motor har du tenkte å sette inn nå? Jon Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Hulda har allerede vært inne på det..... Skikkelige slanger, så unngår du trøbbel. Du sier at slangene er ca ett år gamle, og skal tåle 20 bar. Er du sikker på at de er beregnet for olje, og den temperaturen de her utsettes for? Skaff deg skikkelige hydraulikkslanger med påpressede kuplinger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Hva slags motor har du tenkte å sette inn nå? Samme som sist, Ford FSD. Enklest og billigst sånn. Men en del arbeid blir det uansett, ikke til å unngå det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.