Johnrik Startet 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2009 Jeg skal seile hjem en brukt båt fra utlandet i sommer og skal entre første og beste tollsted for innklarering, CE kontroll og momsing. Noen som har erfart om gode eller mindre gode steder å innklarere? (Tollere er jo mennesker de og, noen utålelige, andre medgjørlige som mykt smør) Skal et stykke oppover kysten så jeg sikter på et sted mellom Kristiansand og oppover til feks Trondheim. Sitér dette innlegget Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room... Link to post
Evita IV Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Gjorde det samme i 2007, men fikk en kraftig "overhøvling" fordi jeg ikke hadde gått innom det FØRSTE tollstedet når du kommer inn i norsk farvann. Det er mao ikke opp til deg å velge hvis du da ikke skal gå midtveies mellom Danmark/Norge eller GB/Norge. Alternativet mht betaling, så må du innom første tollsted for å "legge" båten inn på et tollager, for så å dra videre til Tronheim for å gjøre endelig fortolling. Er du riktig "heldig"(mao treffe på "rett" person), så må du møte opp med kontanter (herregud) eller en sjekk(#%%§!!!). Kanskje har verden gått videre i løpet av disse 2 årene også for toll(u)vesenet! Sett deg i allefall godt inn i regelverket via (u)vesenets hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Det første tollstedet du kommer til kan f.eks være Egersund - og de har ord på seg for å være blant de bedre. Men man vet jo aldri..... Selv sliter jeg for øyeblikket med at tollerne ikke er istand til å lese "Lov om MVA". . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Først må du fortelle om båten kommer inn under kravet til ce merking. Gjør den det er det litt komplisert. Gjør den ikke det burde det holde å betale inn pengene, jeg ville avtalt på forhånd med tollerene slik at de har pengene på konto i det du ankommer. Selv om en har hørt mye negativt om disse folkene er de der for å gjøre en jobb. Noen ganger er det første gangen de gjør akkurat den jobben og da tar det litt lengre tid. Hadde jeg vert deg hadde jeg tatt meg en tur innom lokale tollkontoret på ett tidspunkt det er lite besøkt. De biter ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Om du ønsker å gå til et bestemt tollsted, så send en mail til Tollvesenet og gjør avtale om dette på forhånd.. Er du ute i forkjøpet og legger frem din sak på en grei og ryddig måte så ordner det seg greit. Selv har jeg meg god erfaring med Tollvesenet i Skien, men det er nok en liten omvei for deg... Der var ikke matematikk deres sterkeste fag, så når de regnet om valutaen som var Qatari Rialer så delte de på 1,5 isteden for å gange med 1,5. Så momsen ble grei den sett fra mitt ståsted.. Har nå ikke hørt noe ennå fra dem... Hyggelig vare dem også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sistestyrmann Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Egersund - og de har ord på seg for å være blant de bedre. Men man vet jo aldri..... Alt er relativt Egersund har heller slett rykte på seg hos langtransport sjåfører . Eneste som stemmer med Egersund er : Man vet jo aldri . Har bidratt med mitt til statskassen pga den gjengen der Men uansett , følg rådet til Sydvesten , meld fra om ankomst så tidlig som mulig , så blir det nok en hyggelig og grei løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Tror det er noe som heter forhåndsregistrering hos tollvesenet. Var det tidligere ihvertfall, men vet ikke om det går i dette tilfelle. Ville uansett snakket med tollvesenet på ditt hjemsted på forhånd. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Enzo Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg var i prosessen å bestille ny båt i sverige i fjor sommer og snakket da med tollvesenet , spurte om dette med første tollsted og de sa at jeg bare kunne seile hjem og ta kontakt med nærmeste tollsted når jeg ankom , virket ikke som det var noe panikk og krav om å seile direkte til første tollsted. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Alt er relativt Egersund har heller slett rykte på seg hos langtransport sjåfører . Ja, alt er relativt. Det kanskje derfor det sies at de som kommer fra utlandet med biler foretrekker fortolling i Egersund - fremfor Stavanger . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
The Gannet Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 En venn av meg importerte en seilbåt fra Kroatia. Lastebil til Sverige og så seiltur derfra. Før han hentet båten var han innom en lokal innfortoller/spedisjonsfirma med alle papirer. Fikk der beskjed om at han nå kunne seile båten hjem til sin egen havn da spedisjonsfirmaet ville ordne alt med tollvesenet. De er representanter for tollen og går god for at båten vil bli tollet inn korrekt. Noen dager etter fikk han en tollpapirer/faktura/bankgiro på mva etc. Selve fortollingen mener jeg de tok 300,- for. Enkelt og greit syntes nå han. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Kanskje har verden gått videre i løpet av disse 2 årene også for toll(u)vesenet! Sett deg i allefall godt inn i regelverket via (u)vesenets hjemmesider.\ Lite trolig.... Omregistrerte nylig en bil, og måtte fortsatt løpe på et postkontor for å betale omreg.avgift som skal til tollvesenet. Å trekke kortet på STS´s kortterminal var ikke mulig. At det går ann.... Er vel ikke en eneste kortterminal i dag som ikke har mulighet for flere konto/firmaer å belaste, foruten de som står hos de statlige da self.... Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 ....utferdiget et transitteringsdokument. Dokumentet er et tolldokument som gir deg tillatelse til å kjøre fra norsk grense til et annet tollsted, som i transitteringsdokumentet benevnes bestemmelsestollstedet. Merverdiavgiften og evt. HK-avgiften skal i så fall betales på bestemmelsestollstedet. I transitteringsdokumentet vil du bli gitt en tidsfrist (vanligvis ikke mer enn 1-3 dager) for å melde deg for Tollvesenet på bestemmelsestollstedet. I dette tilfellet ønsket jeg fortolling i Tromsø Hvis du skal ta inn båten på egen kjøl, gjelder meldeplikt ved ankomst til Norge: "Når fartøyer som ankommer Norge på egen kjøl skal føreren straks henvende seg til nærmeste tollsted" (jf tollovforskriften pkt 4.2.1, 4.7 og 4.8).Det betyr at du må melde deg hos Tollvesenet i den første norske havn du ankommer til. Hvis det blir Fredrikstad, skal du ringe 69 36 22 00 og be om ekspedisjonen et par døgn før du ankommer Norge. Har tatt vare på min email kommunikasjon med tollvesnet fra 2007. Dette er de svarene jeg fikk fra infoost@toll.no, Infosenteret Tollregion Øst-Norge v/Hanne Granholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Tok inn båt fra Sverige til Larvik. Tok bilen til Sandefjord tollsted, helt problemfritt å fortolle. Gikk unna på 15 minutter med smil på begge sider av skranken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.