Jump to content

Diesel ovn kontra gass ovn kontra parafin..

Bitteliten

Recommended Posts

I den nye båten vi drømmer om ønsker vi å ha komfyr.  Vi vurderer flere alternativer:

Gass: det er vi vant til fra seilbåt. Fungerer suverent. Raskt å koke opp og stekeovnen fungerer bra.

Diesel: Wallas reklamerer nå for en ny serie med diseldrevne ovner - både med kokeplater og stekeovner. De er helt ukjente for meg - men ser fine ut.

Parafin (eller lampeolje): Wallas har sin safe flame som jeg tror en del har i båtene sine. Jeg har ikke vært borti disse. De har også stekeovn i denne serien

I vår Nidelv 690 har vi et Origo spritapparat - det fungerer bra til koking. Finnes det stekeovn som går på sprit?

Det jeg lurer på er driftssikkerhet og effekt. Vi har ikke tålmodighet til å vente 10-15 minutter på å få potetvanet til å koke opp - så vi er ute etter en god komfyr med stekeovn. Innkjøpsprisen er ikke det avgjørende i og med at dette blir en del av hele pakka på den nye båten.

Plassen komfyren skal inn på er desverre begrenset - se link for bilde der byssa synes ganske godt.

http://www.nidelv.no/300sport/images/gallery4.jpg

Over kjøleskapet er det standard plassert et toplaters kokeapprat.

To alternativer finnes:

1. ta bort kjøleskapet (erstattes med kjøleboks et annet sted i båten)

2. Beholde originalt kokeapprat - sette inn stekeovn i skapet til høyre i pantryet.

Det enkleste er naturligvis å velge en båt der komfyr er standard - f.eks. Marex 330 CC - men så er det andre ting enn bare komfyr som teller for båtvalget.

Det jeg lurer på er driftssikkerhet og effekt. Vi har ikke tålmodighet til å vente 10-15 minutter på å få potetvanet til å koke opp.

Når det gjelder Origo

- driftsikkerhet fins vel neppe noe bedre

- effekt fins - tror jeg - ikke noe dårligere

Men ombord pleier jeg å ha tid....

For å komme med litt "synsing" så mener jeg at Wallas er overpriset og har lav driftssikkerhet og effekt.

Spritapparater er litt for simple. Tilsetningsstoffer som skal gjøre spriten udrikkelig samler seg opp i brennerveken og gjør at denne kokser seg og effekten går ned.

Gass har jeg aldri hatt i båt, men ser for meg at det blir den neste jeg kjøper meg.

Selv har jeg i (nesten) alle år hatt Optimus apparater av primus typen. God effekt og driftssikre forutsatt riktig bruk, dvs. nok forvarming. Begynner å bli litt vanskelig med reservedeler, spesielt hurtigbrennere.

Mitt tips: Gå for gass men installer det forskriftsmessig og med gassvarsler :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Plassen komfyren skal inn på er desverre begrenset - se link for bilde der byssa synes ganske godt.

http://www.nidelv.no/300sport/images/gallery4.jpg

Over kjøleskapet er det standard plassert et toplaters kokeapprat.

To alternativer finnes:

1. ta bort kjøleskapet (erstattes med kjøleboks et annet sted i båten)

2. Beholde originalt kokeapprat - sette inn stekeovn i skapet til høyre i pantryet.

Det enkleste er naturligvis å velge en båt der komfyr er standard - f.eks. Marex 330 CC - men så er det andre ting enn bare komfyr som teller for båtvalget.

Hei

Kanskje dette er en løsning: :smash:

http://www.primus.no/assets/Primus%20bakerovn.pdf

mvh

giver

hehe - det kan du tro kona vil ha! Jeg for min del vil ha stor motor i båten og vakre linjer på skroget. Kona vil ha pent putetrekk og stekeovn  :smash: Derfor strekker jeg meg for å få til stekeovn, for da er drømmebåten ganske mye nærmere å komme til vår havn

Jeg tror gass er mest effektivt, det brukes også på hjemmekonfyrer av proffe kokker. Har du bestemt deg Bitteliten? Var på båtmessa i Arendal i dag, den nye utgaven av Nidelv 300 var virkelig bra, en kjempeforbedring med ny cockpitløsning. Hvilken motor går du for, hvis det er denne du velger?

Har du plass til stekovn ved siden av kjøleskapet, så hadde jo det vært lekkert.

hehe - det kan du tro kona vil ha! Jeg for min del vil ha stor motor i båten og vakre linjer på skroget. Kona vil ha pent putetrekk og stekeovn  :flag: Derfor strekker jeg meg for å få til stekeovn, for da er drømmebåten ganske mye nærmere å komme til vår havn

Hei

Kanskje jeg heller burde gi forslag til større båter :flag: :flag:

mvh

giver

P.s Du har sikkert dine egne tanker (les drømmer :smash:) om akkurat det.

De så kjekke ut Primus komfyrene. Ganske rimelige også. Men er de CE godkjent for bruk i båt?

Hei

Jeg vet ikke om det er forskjell m.h.t. bruk/montering av komfyren når det

gjelder CE godkjenning.

Men det jeg vet, er at jeg må følge opp sikkerheten enten de er godkjente

eller ikke. :smash:

mvh

giver

Hei

Hvis du ha plass er dette et rimelig alternativ: p><p><a href=http://www.primus.no/assets/Bordkomfyrer.pdf

Monterte en slik ombord i år.

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/233/Komf_inn.jpg' alt='Komf_inn.jpg'>

mvh

giver

hvor mye batalte du for denne komfyren.

Har tenkt å ha gass i Halcoen. Syns eg såg noe om at gassbeholderen måtte monteres i gasstett frå motoren og i eit drenert rom. Stemmer dette? Må eg ha alarm i tillegg(dette er vel kanskje kjekt uansett)?

Hvor har du plassert din gasskolbe? Bruker du koberrør eller slange?

Selv lurer eg på å montere den på badeplattformen, men er ikke sikker...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...