Link Startet 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2009 Har 3 stk batterier et som er 60ah og 2 som er 75ah. Har det noe for seg å ha dette panelet liggende på dekk i uthavn og ved bryggeplass? Ved bryggeplass blir det for vedlikehold og i uthavn for å slippe starte ved lading. Noen meninger her? http://maritim.no/product.aspx?id=22968&am...upkey=006002111 Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Nei, det 5W panelet har lite for seg da det kun kan lade med godt under 1amp (maks 0,4A rettet rett mot solen en klar dag). Som Maritim selv sier: De nye Spectra solcellepanelene er ideelle for å lade opp og vedlikeholde den naturlige utladningen som batterier er utsatt for. Det er for lite til å toppe opp batteriene mellom turer, og gir mikroskopisk ekstra tid i uthavn. For ditt ønske, vil jeg nok anbefale et 10x så kraftig panel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Link Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Takker for kjapt svar der. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Hva synes dere om prisen og spec på dette? http://www.jamamarina.no/show.asp?page=gox...25dbp11091.html Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Den prisen der ser jo bra ut. Men hva er målet på dette panelet her? finner det ikke noe sted.. For det der bør jo kunne lade en del i uthavn.. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Lars H. Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Det har jo litt større effekt, men skulle jeg bruke 3000,- på et panel, ville jeg i hvert fall visst fabrikat, antall celler, type regulator, fysisk størrelse osv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sjonkel Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 litt off-topic men enkelt spm: Har man en 400AH batterbank og man har mistet 20% AH av batteriet - dvs det er 320AH igjen, og man har et 40W solcelleanlegg som kanskje i snitt lader på 20W / 1,7AH i 10 timer i døgnet (inkl sol og skyer. har vel ikke overdrevet da?). Det blir 17AH på 10 timer. Tar det da 47 timer / 4 dager 7 timer à 10 timer å lade opp 80AH til fullt batteri (400AH)? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Nå har jo endelig seatronic fått inn igjen disse panelene som kan rulles sammen , har 2 båtvenner som har sånne på 30xW og er veldig fornøyde med de. De har også det "koffertpanelet" Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Koffertpanelet leveres av Flak men jeg ser det ikke på sidene deres. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Dersom jeg vil ha flere solcellepanel - parallellkobles disse inn til regulator? Panelet er 500,- billigere enn hos Seatronic - så det er sikkert en bra pris... Er det noen som skal til Jama i helgen? Jeg regner med å dra ned for å kikke på lørdag eller søndag Redigert 27.Mars.2009 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Ja de kan kobles sammen, men sjekk at regualtoren er stor nok til å betjene begge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.