Jump to content

Noen som vet om dette solcelle panelet har noe for seg?

Link

Recommended Posts

Nei, det 5W panelet har lite for seg da det kun kan lade med godt under 1amp (maks 0,4A rettet rett mot solen en klar dag). Som Maritim selv sier: De nye Spectra solcellepanelene er ideelle for å lade opp og vedlikeholde den naturlige utladningen som batterier er utsatt for. Det er for lite til å toppe opp batteriene mellom turer, og gir mikroskopisk ekstra tid i uthavn. For ditt ønske, vil jeg nok anbefale et 10x så kraftig panel.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det har jo litt større effekt, men skulle jeg bruke 3000,- på et panel, ville jeg i hvert fall visst fabrikat, antall celler, type regulator, fysisk størrelse osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

litt off-topic men enkelt spm:

Har man en 400AH batterbank og man har mistet 20% AH av batteriet - dvs det er 320AH igjen, og man har et 40W solcelleanlegg som kanskje i snitt lader på 20W / 1,7AH i 10 timer i døgnet (inkl sol og skyer. har vel ikke overdrevet da?). Det blir 17AH på 10 timer. Tar det da 47 timer / 4 dager 7 timer à 10 timer å lade opp 80AH til fullt batteri (400AH)?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...