_PiPp_ Startet 20.Mai.2004 Del på Facebook Startet 20.Mai.2004 mulig dette emnet har vært oppe før, men lurer fælt nå kjøpte for noen uker siden en Sjømann 22 med Volvo Penta MD11C. Båten hadde noen enkle mangler, men motoren skulle ha vært gjennom kjempeoverhaling med blant annet nyslipt veiv og nye råde/bære/trøste lager. Det eneste problemet med den var at den gikk noen hundre omdreininger for høyt på tomgang. etter at justeringer viste seg og hjelpe lite, samtidig med at jeg fikk en stygg ulyd i motoren ble jeg rimelig bekymret. Skrudde derfor av sylinderene og fant ut at begge rådelagera var gående, viva må slipes opp igjen samt at bærelageret er gåent. Dette var jo ting som selger sa var i tipp topp stand. Selger har tilbudt meg å få igjen 3000 for tort å svie, men jeg syns det er altfor lite ettersom dette så vidt dekker kostnadene av sliping av veiva. Han sier også at det ikke hjelper å gå til forbrukerrådet fordi jeg i utgangspunktet har fått båten så billig (32 000). Jeg tror dette er feil, men er veldig usikker, og vil ikke risikere å sitte igjen med 0 isteden for 3000 som hvertfall er noe, men er det noen som vet noe sikkert om dette? trodde det gjaldt samme regler ved bruktkjøp som nykjøp.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Jeg forutsetter at du har skriftlig avtale på bruktbåtkjøpet og at selgers påstander om at motoren er overhalt er dokumentert da dere skrev kontrakt. Bruktbåtkjøp mellom to privatpersoner reguleres av kjøpsloven. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...t=kj%d8psloven& Kjøp av ny båt der du kjøper av en forhandler/produsent reguleres av forbrukerkjøploven. Dvs. at det ikke er samme lov som brukes ved kjøp av ny båt og gammel båt, men det påvirker ikke denne saken så veldig mye tror jeg. I kjøpsloven (den lovens om gjelder her) fremgår det at det ved vesentlig mangel kan man kreve et av alternativene (se fra og med § 30 i linken over) 1. selger retter opp mangelen 2. selger kompenserer mangelen i form av prisavslag som står i forhold til mangelens karakter 3. kjøpet heves, dvs. at båten leveres tilbake og kjøper får pengene igjen. Ut i fra hvordan du beskriver motorens tilstand ser det for meg ut til å være en vesentlig mangel ved båten. At du har fått båten billig har ikke relevans i forhold til det juridiske faktum, dvs. at det er en vesentlig mangel, og det har heller ikke relevans i forhold til om du kan gå til Forbrukerombudet eller ikke. Dog kan prisen ha betydning om selger sa at du fikk båten billig fordi motoren ikke er helt i stand. Om han derimot solgte båten billig fordi han var snill har det ikke relevans. Det at selger allerede har tilbudt deg 3000 kroner for tort og svie har stor verdi for deg - det betyr at selger har innrømmet at det faktisk er en mangel ved båten. Om feilene skyldes at de som har gjort overhalingen av motoren har gjort dårlig jobb er det ikke ditt problem. Du må forholde deg til selgeren av båten, så får selgeren gå videre og kreve erstatning av de som gjorde motoroverhalingen. Jeg synes du skal gå til forbrukerombudet med denne saken. Der får du gode råd på veien som er verdt å ta med seg. Jeg tror den enkleste løsningen her er at kjøpet heves. Her finner du mer informasjon om hvordan du går frem:http://forbrukerportalen.no/Emner/klage# Sitér dette innlegget Link to post
_PiPp_ Svart 20.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 vi skjrev aldri noe konkret i kontrakten om at motoren var overhalt, men det var et vedlegg i kontrakten med kvittering fra Sarpsborg Motorverksted på at veiva var slipt og at lager var skiftet. Dette skulle vel holde?eller er det krise at vi ikke skrev det i kontrakten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Jeg tror ikke det er noen krise at dere ikke skrev det. Ut i fra det du har beskrevet og hvordan jeg tolker det har du en sterk sak (men jeg er ikke jurist). Jeg synes du skal kontakte Forbrukerrådet for konkrete råd fra jurist. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Kanskje du kan gå på verkstedet? Selger kan jo ha handlet i god tro hvis det er verkstedet som har gjort en dårlig jobb. Ellers gjelder vel ikke det som ble skrevet over dersom båten er "solgt som den er". Man skal etter min mening være rimelig modig ved ikke å kreve som selger at båten selges som den er. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Kanskje du kan gå på verkstedet? Selger kan jo ha handlet i god tro hvis det er verkstedet som har gjort en dårlig jobb. Ellers gjelder vel ikke det som ble skrevet over dersom båten er "solgt som den er". Man skal etter min mening være rimelig modig ved ikke å kreve som selger at båten selges som den er. 1. Det er ikke kjøpers jobb å gå på verkstedet. Kjøper må gå på han som har solgt båten til han, så får selger gå videre til verkstedet. Slik er loven 2. Selv om en ting selges som den er kan man ikke fraskrive seg ansvar for vesentlige mangler. "Som den er" gir dekning mot mangler man normalt skal oppdage ved en normal besiktigelse. "Som den er" gir ikke dekning mot vesentlige mangler. Dette er helt konkret omhandlet i Kjøpsloven § 19: § 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg. (1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet, (b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller © tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Særlig punkt c har relevans her. Ikke det punktet som heter "etter kjøpesummesn størrelse! men "forholdene ellers" (punktene tolkes hver for seg - ikke i sammenheng) Kjøper måtte ut i fra selgers opplsyninger om at motoren har vært overhalt antatt at den var i god stand. Det kan ikke forventes at en kjøper demonterer motoren som en del av "normal besiktigelse" av en bruktbåt. Således mener jeg at kjøper her har en god sak da dette antakelig er en vesentlig mangen. At kjøper heller ikke visste at motoren hadde feil pga dårlig jobb fra verkstedet er irrelevant for han som har kjøpt båten. Selger må først dekke tapet for han som har kjøpt båten - så får han kreve erstatning fra verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Mener å ha lest noe om at vesentlig mangel i forbindese med "som den er" kjøp av retten er blitt fastlagt til 20% av kjøpesummen som et veiledende beløp. Noen som vet noe mer om det? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Mitt råd er at du tar de kr. 3000,-, biter litt i det sure eplet, og får motoren opp og går igjen. Du virker som en kyndig herre, som nok utmerket klarer dette. Moralen må være at såkalte overhalte motorer er å betrakte som uoverhalt inntil det motsatte er bevist med kvitteringer og kontakt med den som har utført arbeidet. Er det gjort på et "bakgårdsverksted" du eller andre ikke kjenner, betrakt motoren som uoverhalt. Dermed har jeg ikke tatt selger i forsvar, men som nevnt i en tidligere tråd, jeg gikk selv på tilsvarende smell for et par år siden. Jeg tok saken til forliksrådet og tapte. Den "overhalte" motoren hadde rådebank, lakk olje og var feil marinisert. Selger kunne vise frem en obscur kvittering fra et Landbruksverksted på "overhalingen". Sannsynligheten taler for at den var produsert i ettertid, som en vennetjeneste. Ditt viktigste anliggende er å få motoren i stand, og det er du åpenbart i ferd med. Lykke til. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.