nimbuster Startet 26.Mars.2009 Del på Facebook Startet 26.Mars.2009 Hvorfor er alt elektronikkutstyr til båt så inni granskauen svinedyrt? Vi ser aldri at prisene går nedover, nei de går heller litt opp i pris. Riktignok var det en prisreduksjon for noen år siden, men de siste årene har det ikke skjedd noenting i den retningen. Du får jo kjøpt en 18 flatskjerm TV for samme pris som et lite repeater-instrument? Noen vil kanskje argumentere med at det å produsere i så lite antall at prisene ikke kan bli lavere, av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Det er ingen sammenheng over hode mellom hva ting koster å produsere og hva de selges for. Det er kun et spørsmål om hva folk er villige til å betale. Og vi båtfolk er villige til å betale hva det måtte koste for å få den kjekke duppeditten. La oss anta at jeg er pusher'n din. Hvorfor skal jeg selge til deg for tusen spenn når du er villig til å betale tre tusen spenn? Jeg leker ikke butikk, vet du. Jeg er bare her for å tjene masse penger. Redigert 26.Mars.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Nå har vel prisene på kartplottere rast og det bare siden jul.... Redigert 26.Mars.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rolf Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Elektronikk er jo en ting - som legmann i faget er jeg imponert over hvor avanserte duppedittene er og følgelig synes jeg de til en viss grad forsvarer prisen. Men det jeg ikke er i nærheten å skjønne er prisene på disse plastboksene man monterer elektronikken i. Disse Navpod eller MarinePod boksene er jo bare noe formpresset plast!!! Kr. 2680 for en ca 17 x 17 x 8 cm plastboks er jo sinnsykt!! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Hvis man tåler at utstyret har to år på seg finner man alt man ønsker seg på eBay... Prisen kan man dele på, tja, 5 ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Hvorfor er alt elektronikkutstyr til båt så inni granskauen svinedyrt? Og på toppen av det hele er det noen som lir av "merkegalskap" og har fått det for seg at det eneste som duger er Raymarine - som er noe av det dyreste. Det finnes mange rimeligere alternativer som er minst like bra. Enig med Frk.Fryd. Flere bør få opp øynene for ebay.com og i disse dager med lav kurs på britiske pund ebay.co.uk Her er det mye å få tak i til en billig penge. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 For mange år siden, var jeg på kurs hos B&G. (omtrent da Hercules kom) De tidlige instrumentene, som la grunnlaget for suksessen til firmaet, var utrolig enkle, men alt var virkelig vanntett og hadde en Silicagel patron som kunne taes ut og tørkes. Resultatet var at de virket og det rettferdiggjorde den høye prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Og hvis du går på http://global.ebay.com , så får du en samlet oversikt over hva som er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Per T Kålin Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Tror jeg har nevnt det før på dette forumet...For en del år siden så importerte jeg en god del flyinstrumenter fra USA, og opplevde da at disse var mye billigere enn instrumenter beregnet på båt. Flyinstrumentene var til og med sertifiserte. Nå er det ikke allt som en trenger på båt hentet fra fly akkurat da, eksempelvis høydemåler og variometer. Hvis en ikke skal ut i styggelig vær da vel og merke Kunne jo beregnet bølgehøyde og bølgelengde Flydeler var den gangen tollfritt, vet ikke hvordan det er i dag.. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 En liten tilleggskommentar til innkapslinger for elektronikk. Uanstendig dyrt,.....Vær aldri edru når du kjøper slikt.. Per Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Og hvis du går på http://global.ebay.com , så får du en samlet oversikt over hva som er tilgjengelig. Ok, så er det f.eks. greit å kjøpe denne fra e-bay? Er jo i så fall en god del penger å spare på det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 og opplevde da at disse var mye billigere enn instrumenter beregnet på båt. Oops! osså jeg som hadde tenkt å skrive at flyelektronikk var det eneste jeg visste om som var dyrere enn lystbåtelektronikk. Godt at jeg så innlegget ditt først. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Hei, I følge siste nummer av båtliv er slikt utstyr blitt billigere siste år. Å sammenligne masseprodusrt forbrukerelektronikk, med nitrogenfylte maritime bokser som blir utsatt for et korrosivt og emc messig tøft miljø t bir alt for enkelt. På den annen side er jeg helt enig i at dette ikke forsvarer så stor prisforskjell Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Ser at noen nevner E-Bay her. Jeg er sylfersk Ebayer, og på min "novisevandring" der inne så kom jeg i skade for å trykke på tasten BUY NOW da jeg satt å siklet på en Sailor RM2150. Til dere som ennå ikke vet hvordan E-bay virker så kan jeg herved informere om at her gjelder kun ETT tastetrykk når man handler, og ikke som ellers når man håndterer DATA at en får en siste sjanse til å bestemme seg........ < are You sure You want to>. Det ble litt styr å få annulert denne tabben uten anmerkning da selger var SÆRDELES lite villig til å skjønne Nordmannens behov for å se hva som skjulte seg "under" den knappen hvor det står BUY NOW.. Per Redigert 27.Mars.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 OT Det hang et skilt i en bar i Yonkers. Det stod: "In case of an emergency, lift this flap!" Og bak skiltet var det skrevet på veggen: "In case of emergency - Not Now you moron!" Tilbake til Topic. Ka du trudde "Kjøp NÅ" betydde? - Ha det bra? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2009 Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Vi hadde i marinen noe som vi kalte offisersikkerhet, hvis man hadde en knapp som ikke skulle benyttes var det ikke nok å klistre på en dymotape med "Ikke trykk på knappen", for å tilfredsstille kravet til offisersikkerheten måtte knappen fjernes Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2009 Ser av katalogen til Seatronic at endel produkter har gått ned i pris de siste 2 årene. Det gjelder kanskje spesielt Raymarine sine kartplottere, men de var jo ganske mye dyrere enn de fleste andre i utgangspunktet. Andre har også sunket i pris. Men, ikke radar, der har prisene øket noe. Vet jo også at prisene på håndholdte gps'er har gått mye ned i pris tidligere, men det meste er nå likevel påklistret en relativt høy pris...enten du sliker det eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) Prisen på noen av disse duppedittene henger ikke på greip. For hva man må ut med for en Nintendoboks kan jeg kjøpe tre laptoper med langt høyere ytelse. Hva er inni? En LCD skjerm. Hva koster slike på Elkjøp? En billig GPS fra en av produsentene på Taiwan, f.eks. Sirf. Kanskje US$ 10 for en tape med 100 stk. Noen nettverksadaptere. Og en strømforsyning. Og en singleboard computer. Det selges for 20 til 50kKr. Redigert 30.Mars.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Nå er det jo forskjell på bokser som skal leve et stille og rolig liv i en temperert stue, og "automotive" og maritim elektronikk som skal tåle mye av både vibrasjoner, temperatursvningninger og ikke minst fuktighet. Det stilles helt andre krav til komponenter, lodding etc i sistnevnte, i tillegg må de gjerne ha varmeelementer osv for å fungere i minusgrader. MEN, det var en representant for Navico som på slutten av fjoråret uttalte, i finanspressen, noe sånt som at "småbåtelektronikkmarkedet har hatt fantastiske marginer de senere årene". Så det er klart, det er ikke bare produksjons- og utviklingskostnadene som spiller inn i prissettingen... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Joda, er klar over det. Og at de skal ha litt for "ruggedizing". Men selv disse oppladbare skjermene man bruker ute i sittebrønnen ombord på VOR båtene koster ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 I utgangspunktet er det vel ikke er så stor forskjell i innmaten i plottere for bil og båt. Men, den store prisforskjellen skyldes vel først og fremst at markedet er så mye større for bilelektronikk, og for å rettferdiggjøre satsing mot det maritime må hver boks prises høyere for å sitte igjen med akseptabel fortjeneste, hva nå enn den er i dag...... Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 ønsker ikke å erte på meg noen som har prinsippielle synspunkter, men det det går greit og handle utenlands. ( garantien gambler jeg med , med fullt overlegg -går det så går det ) Jeg er spesielt fornøyd med at jeg traff timingen med 3 innkjøp, da dollaren lå på 5 kroner. Mitt siste innkjøp ble dog gjort i norge , da differansen ikke var så grotesk og jeg ønsket garanti på disse sakene Jeg lurer forøvrig på om slike forskjeller kan vare nå når tidene blir dårlige , gitt hvor enkelt det er blitt og handle på nett. Ser underlig nok ut for at dette gjelder for Sverige også - og de er vel kjent for å være mye flinkere til å passe på pengene sine enn oss. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 Noen som har erfaring med å kjøpe båtelektronikk nytt fra utlandet (Sverige, england, USA). Tips til nettsteder? Hva er fallgruvene? Jeg trenger VHF og kartplotter med ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) Noen som har erfaring med å kjøpe båtelektronikk nytt fra utlandet (Sverige, england, USA). Tips til nettsteder? Hva er fallgruvene? Jeg trenger VHF og kartplotter med ekkolodd. Sjekk i hvert fall med prisene hos Seatronic før du handler nytt i utlandet. På de produktene jeg har sjekket tidligere så har det, etter at frakt + MVA er lagt til, vært så liten differanse at det ikke er verdt bryet, spesielt med tanke på at du samtidig sier farvel til det norske forbrukervernet. Et tilfeldig eksempel: Raymarine E80. Selges med to års garanti hos West Marine. Utvidet garantiperiode for ett eller to år kan kjøpes for hhv USD 170 og USD 300 West Marine: Pris: USD 2 700 Frakt: USD 120 SUM: USD 2 820 SUM NOK (kurs 6,5): 18 330 MVA av pris + frakt: 4 582,5 TOTALT NOK: 22 912,50 Seatronic: NOK 23 980 frakt: 50-100 kroner Konklusjon: En differanse på tusen kroner er alt for lite til at det er verd bryet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være penger å spare på å handle i utlandet, men den reelle forskjellen er ofte mindre enn man tror Redigert 3.April.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Hansi Svart 3.April.2009 Del på Facebook Svart 3.April.2009 (redigert) Ser at WMJ Marine også har noen tilbud på spesielle pakker. Redigert 3.April.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.