Plomma I Startet 27.Mars.2009 Del på Facebook Startet 27.Mars.2009 Hei, skal bytte olje på styringa på Plomma I, har to styrepossisjoner men ikke luftenippler på styresylinderen. Hvordan gjøre dette på lettest mulig måte uten for mye gris og er det mulig å få luftenippler. Har Wagner hydraulikkstyring. på forhånd takk Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
bellen Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Hei. Kvifor skal du skifte olje på hydraulikkstyringa? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 (redigert) Ja, Wager har hydraulisk styring. Scand brukte det på midten av 80 tallet. Det var Wagner 700 Series, Steering model 701. Olje ISO 10. Ikke ATF. http://www.wagnerengineering.ca/steering-hyd-pumpsets.htm Redigert 27.Mars.2009 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Hei.Kvifor skal du skifte olje på hydraulikkstyringa? Har treg styring så jeg trur det er feil olje på, skifta rorhylsa i fjor ogroret går lett. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Ruby Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Normalt er oljen i styresystemet veldig tyntflytende, og hvis du har feil viskositet kan det selvfølgelig være årsak til at styringen er treg. Jeg vil tro du merker forskjell i forhold til temperaturen hvis dette er årsaken, dvs. tyngre i kaldt vær enn i varmt. Hvis du ikke har luftenipler på sylindrene er det jo en fin anledning nå til å montere dette. Jeg ville ikke satset på å lufte et slikt system uten egne nipler for lufting. Du kan nok klare det ved å løsne på slange/rør inn på sylinderen, men det blir vesentlig enklere og mindre grisete med luftenipler. Hvis du bare har en tilkobling i hver ende av sylinderen trenger du et T-stykke i hver ende hvor du monterer nippelen. Ultraflex styringer har denne løsningen, og det er sikkert mulig å få kjøpt dette som reservedel for dette systemet (Betegnelse hos Ultraflex: "Bleed tee"). Om ikke gjengetilslutningene er like, finner du sikkert overganger som gjør dette mulig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mars.2009 Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Har du servopumpe tilkoblet på motoren? Kan no vere den som har røket. Har styringa alltid vore treg? Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2009 Har du servopumpe tilkoblet på motoren? Kan no vere den som har røket. Har styringa alltid vore treg? Takk for tilbakemelding, skal sjekke om det er mulig å kjøpe luftenippler/T-stykker, nei jeg har ikke servopumpe tilkoplet motoren. ha en fortsatt fin helg Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
møregutt Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Noen som vet hvilken viskositet den hydrauliske oljen til maritim er? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 synest å huske fra ein tråd tidligere at olje-valg var veldig viktig.. Kanskje google litt på din sylinderfabrikat og sjekke Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Loma Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Eg har og hatt problem med treg/tung styring. Kansje du har samme type tilbakeslagsventiler som eg hadde, dvs to svarte "blokker" som alle slangane gjekk inn på. Desse "blokkene" har dårleg flow. Det normale i dag er at tilbakeslagsventilen ligg i kvar pumpe og berre en T kopling på slangene. Ellers er det viktig at oljen er tynn, ikke ATF olje, som nemt tidlegare i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Jeg har Tenfjord rattpumpe som jeg har tømt for olje pga flytting av rattet og der så det ut som det var vanlig gearolje, litt tyktflytende. Er det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 På min sleipner styring, så bruker jeg standard hydraulikk olje.. aner ikke type, men fikk den hos min lokale "pusher" som har solgt disse og diverse andre lenge.. funker fint hos meg vertfall Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Er det riktig? Nei har ikke hørt at tyktflytende brukes på Tenfjord (som er tatt over av Sleipner på små anlegg i dag?) Var det forurensing i olja som gjorde denn tykk tror du? F eks aluminium spon fra slitt pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Hei, ser vi har nesten same båt og styring. Se he http://www.wagnerengineering.ca/downloads.htm Det som jeg ville gjort er å skru av en av slangene på sylindren, ordne deg med ei flaske for å samle opp olja. dreie på rattene, og fyll opp samtidig som du dreier på rattet, dette for å ungå luft. Du ser når frisk olje kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.