Jump to content

Hvordan ser denne depositum avtalen ut?

sjonkel

Recommended Posts

"DEPOSITUM AVTALE

Rolf Log har ingått avtale om kjøp av båt XXX med reg nr XXX.

Båten har blitt besiktiget av kjøper og av besiktigelsmann fra KNBF 25.mars 2009.

Kjøper (Rolf Log) setter inn 40.000 (førtitusenkroner) inn på en depositumkonto.

Når prøvekjøring av båten er foretatt og båten er i godkjent stand (se eget punkt) blir depositum

trukket fra kjøpesummen kr XXX

Er båten ikke i godtkjent stand plikter selger av båten å reparere/ordne slik at båten blir levert i

godkjent stand innen salget av båten kan gjøres. Ønsker ikke selger å reparere/ordne på disse problemene

kan kjøper trekke tilbake depositum og kansellere avtalen.

Ønsker kjøper å kansellere kjøpet etter prøvekjøring selv om båten er i godkjent stand, beholder selger

depositum.

Med godkjent stand menes:

Drev, trimflaps, motor, (og tilhørende) skal fungere helt fint.

Motoren skal ikke gå varm etter 10min med maks fart og 20 minutter med marsj fart.

Baugpropell skal fungere.

Ankervisj skal fungere.

Ingen større feil på lading/dynamo og det elektriske anlegg (blant annet pumper).

Ingen lekkasjer i skrog/gjennomføringer/drivstoff.

KJØPER__________________

XXXX

VITNE Kjøper _________________

XXXX

SELGER__________________

XXXX

VITNE Selger_________________

XXXX

Grimstad 27. mars 2009 "

Kan denne brukes? Noe jeg har glemt, bør føre på?????? :smiley:

-Rolf

Er båten ikke i godtkjent stand plikter selger av båten å reparere/ordne slik at båten blir levert i

godkjent stand innen salget av båten kan gjøres.

Her ville jeg kanskje hatt med et frist/tidsperspektiv på utføring av evtentuell rep.

Du er vel på dette tidspunktet ganske "verpesjuk" vil jeg tro! :lol:

Gratulerer med flott båt forresten!

Chiba

Ville ikke tatt med de spesifiserte punktene om tilstanden.

Ved å spesifisere slik du gjør kan det tolkes som at du selv har sjekket og funnet at f.eks. baugpropell er i orden. Dette kan blir brukt mot deg dersom det senere skulle vise seg at den har en feil du ikke oppdaget. En motor kan også være i ustand selv om den ikke går varm.

Ikke lett å gå gjennom alle de punktene på en ordentlig måte iløpet av en noe hektisk prøvekjøring av en båt du ikke kjenner. Det kan også være mange andre feil på en båt, f.eks. skader fra en grunnstøting.

Klar over det som er skrevet med undersøkelsesplikt her på forumet, men usikker på hvordan det forholder seg når man har akseptert en slik spesifisert liste som er beskrevet i kontrakten.

Kan du ikke bare skrive at resten av kjøpesummen overføres etter prøvekjøring? Skulle du finne feil vil du kunne kreve at selger retter dem, selv om de ikke er spesifisert i kontrakten.

Samtidig bør depositumet være MYE lavere, 1/10 av det du foreslår bør holde. Skal jo bare dekke selgers merutgifter til nytt salg.

Bruk en kontrakt laget av profesjonelle, se f.eks. her.

"Bruk en kontrakt laget av profesjonelle, se f.eks. her.

Husk at dette ikke er en kjøpskontrakt. Kjøpskontrakten skal være den du nevnte eller en fra KNBF. Og når det gjelder befaring så har jeg allerede befart den på land med besiktigelsesmann fra KNBF og vil også ha dette når jeg skal prøvekjøre den. Regner med at jeg har gjort mitt da for å undersøkt båten godt nok da før salgskontrakt signeres.

-Rolf

Hei sjonkel

Gratulerer med båtkjøpet. :)

Ut i fra hvordan jeg kjenner til situasjonen tror jeg kontrakten fra båtadvokaten kan brukes på en veldig fornuftig måte.

Denne burde begge parter ha god nytte om noe skulle dukke opp.

Det er vel ikke uvanlig med 10% håndpenger, men etter båtens verdi å regne ville det kanskje være like "normalt" og sette ett sted mellom 5-10 tusen.

Det vil si mindre risiko for deg som kjøper, samt dekke evt. kostnader(og vel så det) for selger.

Som Ingar sier er det greit å ikke være for spesifikk i sine krav, men heller kalle evt. feil for en "mangel", noe som i grove trekk kvalifiserer til heving av avtale med tilbakeføring av penger.

Som tillegg til kontrakten ville jeg påført noe som dette under punkt 8.

Selger og kjøper er enige om overnevnte sum, kr xx.xxx,- overføres som håndpenger og anses som forskudd på betaling inntil båten overleveres med tilhørende utstyr.(få med krybbe+++ i kontrakten)

Båten er besiktiget på land og det foreligger en gjennsidig avtale om prøvekjøring på vannet før overtagelse finner sted.

Bruk en utskrift av båten på finn.no som vedlegg til kjøpekontrakten.

Lykke til med prøvekjøring og turen til det blide sørlandet! :flag:

Redigert av Thelina (see edit history)
Ville ikke tatt med de spesifiserte punktene om tilstanden.

Ved å spesifisere slik du gjør kan det tolkes som at du selv har sjekket og funnet at f.eks. baugpropell er i orden. Dette kan blir brukt mot deg dersom det senere skulle vise seg at den har en feil du ikke oppdaget. En motor kan også være i ustand selv om den ikke går varm.

Ikke lett å gå gjennom alle de punktene på en ordentlig måte iløpet av en noe hektisk prøvekjøring av en båt du ikke kjenner. Det kan også være mange andre feil på en båt, f.eks. skader fra en grunnstøting.

Klar over det som er skrevet med undersøkelsesplikt her på forumet, men usikker på hvordan det forholder seg når man har akseptert en slik spesifisert liste som er beskrevet i kontrakten.

Båt bør ABSOLUTT prøvekjøres.

Virker baugpropell ved overtagelse, Ja så virker baugpropell :smash: Ferdig med det.

Er det virkelig mange båtkjøper som svever rundt i den tro att alle selgere er teknisk kyndige eller har økonomisk mulighet til å stå ansvarlig for allt de selger i laaang tid?

Selger eg båten min på fredag, og alt er iorden da, Så skulle det minst hele Hells Angels og tordenvær samtidig til for å få meg til å erstatte att feks toalettkverna tar kveld torsdag etter salget.

Er det så pirkete og kravstore kjøpere på markedet, så er de på feil marked. Da må de på NYmarked.

Sjølv kjøpte eg båten min på land :nonod:

eg hadde med i kontrakt att allt montert utstyr skulle virke ved sjøsetting. Det holder IKKJE.

Eg ringer iallefall ikkje etter selger for en sikring...eller en løs kabelsko. Men summen blei enormt med arbeid :nonod:

hjelpemeg så mykje "småting" som var dill med. Dårlig kontakt og irr på lys og lanterner...sikring på dassen?. eber var knekket kabelsko på glødepluggen. Dieselslanger var lekk. oljelakkasje to plasser...fløyta virka ikkje. trimflapsen hadde fastrusta motor. Batteria holdt 1mnd....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sorry, men dette er bare tull. En depositum avtale omhandler et fakta (penger på konto) og hvordan pengene skal utbetales til den ene eller andre part. Salg eller ikke salg.

Det du beskriver er en dårlig "Test prosedyre" og i underskrevet tilstand av kjøper er den bare et vedlegg til kjøpekonrakten.

Gjør som Ingar sier: Be om hjelp fra professionelle."

Enig med sæbø, forrige helg hentet jeg Atlantic 32 inne ved aker brygge, hadde besiktiget båten grundig først- gikk igjennom båten før overlevering og kjørte den deretter ned til Kristiansand i 2 etapper, alt fungerer perfekt.

Om man ikke er teknisk kyndig MÅ man bruke profesjonelle, da er man ihvertfall litt tryggere.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

For mange er det vanskelig å vurdere den tekniske tilstanden på båten de enten skal selge eller kjøpe. Det vil jo alltid være på tide å vedlikeholde eller skifte ut noe i en båt, og noen er bare flinkere enn andre på dette.

Et ferskt eksempel har jeg fra sist uke da jeg påpekte diverse tekniske feil i et elektrisk anlegg. Han som hadde solgt båten sa et båten er jo ikke ny lenger, og slikt må en regne med.

Dette er totalt feil, for slike ting skal være i orden i en båt til enhver tid. Totalt sett var verdien på det elektriske anlegget i denne båten lik null eller på minus siden, for reparasjonskostnaden vil være omtrent lik prisen av et nytt anlegg.

Saken endte bra hvor den forrige eieren tilbakebetalte 25 000 kr av kjøpesummen slik at anlegget han hadde snekret sammen selv over tid kunne kondemneres på stedet.

Jeg mener det kan være lurt å skrive at den tekniske tilstanden skal være i samsvar med noe konkret, for eks. byggestandardene. Man vil da automatisk få litt tid på seg og stå veldig sterkt i en tvistesak, for mange av feilene som dukker opp i ettertid er ikke slitasje men påførte feil.

At en båt er besiktiget av KNBF er ikke et kvalitetsstempel, men en generell vurdering av båten for å finne ut om Norske sjø ønsker båten velkommen som forsikringskunde. Dessverre er det noen som oppfatter denne kontrollen som om båtens elektriske anlegg etc. er kontrollert og funnet i orden.

Han som hadde solgt båten tok meg i hånden før han gikk og sa følgende: Jeg forstår nå hvor viktig det er å få en ordentlig vurdering. Den nye båten min virker veldig bra, men en kontroll hadde kanskje ikke vært så dumt allikevel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...