Jump to content

O Gigantiske Nedtur, ny Askeladden ikke skikkelig klargjort

coco

Recommended Posts

Heisan om jeg hadde kjøpt ny båt hadde jeg passet på å lagte en gyldig kontrakt som inneholdt alt jeg ville ha med av utstyr+leveringsbetingelser. Om detter er kontraktfestet bør det da vel ikke være noe stort problem å hente ut en ny båt, om ikke kontrakt er fulgt kan en vel da kreve å få ting utbedret eller annulere kontrakten..

en bekjendt bestilte en 36foter av norsk merke. båten ble ikke leveret i hennhold til kontrakt.. de gikk glipp av et salg av en båt i 2,5mill klassen...Han kjøpte i stedet en demobåt som kunne leveres når han skulle ha båten..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kraftein Øl:

Er det noe her i denne tråden som tyder på at coco har "laget et helvete" for selger????

Tvert imot forstår jeg at kjøper har kommet med forslag, anmodninger og påminnelser om hva som har vært avtalt. Og på tross av det må han bare finne seg i at båten ikke er i en slik stand at han kan overta den som avtalt.

Jeg registrerer at det blir sagt endel positivt om firmaet det her er snakk om, og det er vel og bra. Mine erfaringer med samme firma er noen år tilbake i tid, og da var forbedringspotensialet STOOORT.

Kaftein ØL: Men hvorfor i all verden skal en KUNDE finne seg i en del flere ting fra en båtleverandør enn fra andre leverandører? (bilforretninger, banker, forsikringsselskap osv) Det skjønner jeg ikke! Hva er det som gir en båtselger rett til å være mindre presis enn andre. Vel, shit happens, men det kan da ikke være slik at presisjonsnivået pr definisjon skal være en "nokså bra" leveranse og så prøver vi igjen om et par uker!? Er det ikke dette båtleverandøren skal virkelig være god på; som f.eks. skal skille mellom et privatkjøp og et forhandlerkjøp?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Er litt spent på hvordan dette går Coco! Har du fått nye avtaler/klare forsikringer fra din leverandør?

Jeg venter også på ny båt, dvs ikke helt ny - 2004 modell - kjøpt hos båtforhandler i Bergen. Allerede 1 uke før jeg skal overta den ble den sjøsatt og prøvekjørt. Og det ble oppdaget at det var problem med servostyringen (en sylinder). Det jobber de nå med å få reparert slik at båten kan overtas til avtalt tid i avtalt stand. Håper det går i boks og jeg synes det er beroligende at båtforhandler her gjør kvalitetssikring i god tid i forhold til leveransedato i kontrakt. Så får vi se hvordan det går for meg når vi kommer i slutten av uken.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

en bekjendt bestilte en 36foter av norsk merke. båten ble ikke leveret i hennhold til kontrakt.. de gikk glipp av et salg av en båt i 2,5mill klassen...Han kjøpte i stedet en demobåt som kunne leveres når han skulle ha båten..

Det ble kjørt en rettsak på dette for kort tid siden. Kunden hadde kjøpt ny seilbåt til et par millioner, og hadde blitt lovet levering før påske. Da båten ble forsinket til uken etter påske ville kunden heve kjøpet, og nektet å betale for båten. Dette ble det rettsak ut av, og kunden tapte på alle punkter og dømt til å betale for båten og saksomkostninger. Båten har ligget på vannet en hel sesong uten å ha blitt brukt. Begrunnelsen fra retten var at båtkjøp er å anse som en langsiktig investering, og at en ukes leveringsforsinkelse, samt noen uklarheter ihht kontrakt ikke oppfyller kravene for heving av kjøp.

Ja, det finnes nok vrange kunder, men det er ingenting som tyder på at trådstarter har vært annet enn interessert og oppfølgende overfor Bergen Båt. Så samme hva dere framfører av andre eksempler har de noe å bevise nå - og jeg vil tro for trådstarters del at det forventes å skje meget SNART. Det er jo påske om 1 uke.

mvh Bergen Dørk

• 1 måned senere...
Det ble kjørt en rettsak på dette for kort tid siden. Kunden hadde kjøpt ny seilbåt til et par millioner, og hadde blitt lovet levering før påske. Da båten ble forsinket til uken etter påske ville kunden heve kjøpet, og nektet å betale for båten.

Det var ene og alene at leverandøren kunne garantere at båten ble levert før påske som gjorde at det ble handel.

Nå er ikke jeg akkurat noen erfaren båthandler... da jeg nå kun har kjøpt meg EN båt (som ikke ennå er overlevertt) for egne penger.

Men jeg var hos flere forhandlere før jeg bestemte meg.

Båt-Holm i Halden Virket skikkelig seriøse og meget behjelpelige.

Kaffe ble servert samt en hyggelig prat under bestillingen.

Båten skal hentes nå til fredagen, og forhandleren insisterer på at det skal tas en testtur samt gjennomgang av båten før den offisielt overleveres.

Den blir levert med full tank (90 liter) og jeg har hatt en utrolig tolmodig selger som har hatt kontakt med meg via telefon og mail over en periode på ikke mindre enn 6 måneder(!)

Jeg har alltid fått svar og tonen har alltid vært hyggelig.

Nå er jo ikke båten hentet ennå... men jeg er ganske avslappet i forhold til ting som kan skje i negativ forstand med båten.

Båt-Holm ordner nok helt sikkert opp.

Har jeg vært heldig med min forhandler, eller er de fleste så serviceinnstilte?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Båt-Holm i Halden Virket skikkelig seriøse og meget behjelpelige.

.........

Nå er jo ikke båten hentet ennå... men jeg er ganske avslappet i forhold til ting som kan skje i negativ forstand med båten.

Båt-Holm ordner nok helt sikkert opp.

.......

Har jeg vært heldig med min forhandler, eller er de fleste så serviceinnstilte?

Kan underskrive på det :yesnod:

Vet ikke om det kan kalles og være heldig, men jeg har endel erfaring med forskjellige forhandlere og i min bok kommer Båt-Holm langt opp på lista :smash:

Mvh. SAP

Når min nåværende båt skulle klargjøres var jeg ikke så heldig å ha en serviceinnstilt forhandler.

Utallige forsinkelser, slurv og bortforklaringer på hvorfor ting ikke var gjort og "fagmannen" var like rund han.

Utrolig surt og mange fine dager som jeg kunne brukt på sjøen forsvant i venting og irritasjon.

Lær deg å gjøre så mye som mulig selv med båt/motor og kontakt "fagmann" i ytterste nødsfall.

Den var drøy, jeg vet det, men å vite mye om "hardwaren" din er aldri noen ulempe.

Ha forøvrig en fin og problemfri båtsommer alle sammen!

Jeg har kjøpt ny båt et par ganger.

Ut fra egne erfaringer, erfaringer som er nevnt i denne tråden og i andre tråder,

så er det flere forhold som tyder på at det er viktig å vurdere forhandlernettverket i tillegg til selve båttypen når man forhandler båt.

Særlig kan det være viktig å undersøke om leverandøren har en godt utbygd ettermarkedsavdeling.

Lunde båt har fått mye ros i denne sammenheng.

Jeg tror at båtkjøpere også har mye og lære, selv kjøpte jeg brukt båt i fjor av privat selger. Holdt igjen penger til båten var kjørt og prøvd noen uker, dette bør man også gjøre ved kjøp av båter hos forhandler eller ved kjøp av bil.

Dersom selger ønsker og selge "som den står" bør man ane ugler i mosen, og benytte seg av fagfolk som kan gjøre en vurdering for kjøpers regning. Kunden har heller ikke alltid rett, og kan ikke kreve utbedringer av slitasje deler.

Nå handler denne blogg om kjøp av en ny båt og levering/overtagelse. Hadde jeg vært kunden ville jeg følt meg snytt når selger ikke kan levere i henhold til avtale. Men noe fasit svar tør jeg ikke å beskrive her.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Holdt igjen penger til båten var kjørt og prøvd noen uker, dette bør man også gjøre ved kjøp av båter hos forhandler eller ved kjøp av bil.

Da har du handlet av en usedvanlig godtroende selger! Jeg hadde aldri godtatt denne type betingelser ved salg av noe som helst! Da hadde det vært værsågod neste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde aldri levert fra meg en båt før den var oppgjort i sin helhet. Dette er også første gang jeg hører om noen som har godtatt at kjøper holder tilbake penger intill han har hatt båten noen uker.

For å sikre seg ved salg/kjøp har man kontrakter !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...