Sjeldenutpå Startet 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2009 (redigert) Ja som tittelen seier så lurere eg på dette. I dag er de to store (ca50mm) slangene som går til og fra varmeveksleren kuttet og laget stusser/uttak på. Det er koplet både Varmtvann og defroster til i dag. Virker fint, men bare på full gass, Når vi cruser på under ...tja ca 1500 o/min, så blir luften i defroster kald med ein gong Snakket med ein "kyndig" som seier att eg skal ta vannet ut fra toppen ved siden av termostaten. Altså før termostaten. Retur skal på sugesida av vannpumpa. Første biten gikk greit, eg fann ein plugg som nok er til dette formålet på sida av termostaten. Må bare sveise noko verktøy på pluggen som sitter hullet, den vil ikkje ut, og måtte jo sjølvsagt runde seg nedi unbrakohullet Men eg klare ikkje bli enig med meg sjølv om kors eg kopler til på sugesida av vannpumpa. Kor er dette? Altså, eg veit kor vannpumpa er, men kva kor kan eg kople noko til der? Noen ide? Redigert 27.Mars.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Kan det være att retur kan gå inn på ein av de tykke slangene mellom motor og varmeveksler? .....Er vel ikkje "sug" i nokon av de? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Trur det er vanskelig å få returen på sugesida av pumpa, pumpa suger kjølevannet direkte frå blokka. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Vet ikke om det er tilfelle på 2725, men på 2728T er jo et av problemene at motoren i det store og hele ikke blir varm ved 1500rpm. Jeg får ca 40grader på det turtallet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
880 Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Vet ikke om det er samme opplegget som på 2704. Men her hadde jeg uttaket til VV tank og defroster på eksosmanifoilen og inn på høyre side av varmeveksleren. Selv om motor måtte kjøres hardt for å få 85-90 grader og falt fort til 60 grader ved redusert turtall ble VV berederen varm etter 15 - 20 min. kjøring i roligt tempo. Sirkulasjonen fungerte fint. Hadde Bowman kjøling på denne. Problemet mitt var at vannet ble for varmt, hadde ikke blandeventil på VV tanken. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Svee Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Det vesentlige for å få god sirkulasjon er at vannet tas ut på stedet det er varmest vann og høyt vanntrykk, dvs. umiddelbart før termostaten. Dersom termostaten er plassert i forkant av topplokket under varmeveksleren må du kople uttaket til en av pluggene som er plassert der, men dersom motoren er utstyrt med slangetermostat plassert over dynamoen, må uttaket skje f.eks. fra rørledningen før termostaten. (Merk at vannstrømmen går fra eksosmanifoilen mot varmeveksleren). Returvannet fra defroster og/eller varmtvannstank kan føres inn på en av pluggene på vannpumpa om du har det, dersom du ikke har slik plugg på vannpumpa kan du f.eks. lage et koplingspunkt på slangen mellom varmeveksler og vannpumpa. Du må ikke kople returvannet inn før varmeveksleren da dette vannet vil bli avkjølt før returen til vannpumpa / motorblokka - og motoren vil da garantert "gå kald" ved lav belastning. Koplingene inn og ut av motor bør alltid utstyres med stengeventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 på 2728T er jo et av problemene at motoren i det store og hele ikke blir varm ved 1500rpm. Jeg får ca 40grader på det turtallet. Ingen problem med motortemperaturen ennå iaffal Bare i defroster Det vesentlige for å få god sirkulasjon er at vannet tas ut på stedet det er varmest vann og høyt vanntrykk, dvs. umiddelbart før termostaten. Dersom termostaten er plassert i forkant av topplokket under varmeveksleren må du kople uttaket til en av pluggene som er plassert der, men dersom motoren er utstyrt med slangetermostat plassert over dynamoen, må uttaket skje f.eks. fra rørledningen før termostaten. (Merk at vannstrømmen går fra eksosmanifoilen mot varmeveksleren).Returvannet fra defroster og/eller varmtvannstank kan føres inn på en av pluggene på vannpumpa om du har det, dersom du ikke har slik plugg på vannpumpa kan du f.eks. lage et koplingspunkt på slangen mellom varmeveksler og vannpumpa. Du må ikke kople returvannet inn før varmeveksleren da dette vannet vil bli avkjølt før returen til vannpumpa / motorblokka - og motoren vil da garantert "gå kald" ved lav belastning. Trenger litt utdyping her Eg skal ta vannet ved termostat ja, er en plugg der. Eg lurer på om du kjenner til en type varmeveksler eg ikkje har. Min ligger paralellt med heile motoren på barbord side. Termostat på styrb side heilt i forkant. menmen. Skal prøve med speil og se om det er noko plugg på vannpumpa, men eg trur ikkje det er det Siste dele er eg usikker på...meiner du att returvannet bør inn på motor direkte og ikkje gå igjennom varmeveksler? Trur du meinte det....i så fall kors veit eg kva slange på varmeveksler som er ut fra motor og kva som er inn igjenn til motor? Øverste eller nederste?....veit ikkje kva veksler eg har.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TMe Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Beklager "bellen", men din påstand er vranglære. Vannpumpa suger ikke vann ut av blokka. Det korrekte er at den suger avkjølt vann ut av varmeveksleren og trykker dette inn i blokka. Oppvarmet vann kommer ut av termostathuset og kjøles ned av varmeveksler. "Kyndig" som "Sæbø" refererer til er korrekt i sin teori. Utfordringen er å finne et godt anslutningspunkt på sugesida. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Beklager "bellen", men din påstand er vranglære. Vannpumpa suger ikke vann ut av blokka. Det korrekte er at den suger avkjølt vann ut av varmeveksleren og trykker dette inn i blokka. Oppvarmet vann kommer ut av termostathuset og kjøles ned av varmeveksler. Hmm.. Eg bøyer meg i støvet om eg tok feil her. Eg hadde tidligere en båt med en 68 HK Ford/Sabb der eg måtte skifte vannpumpe fordi ho begynte å lekke. Dette er nokon år sidan, men eg syntes å huske at her sugde den vann frå blokka og pumpet den opp til termostaten og der den førte vannet vidare til blokka igjen eller til varmeveksler om vannet var for varmt, så eg tenkte "Sæbø" sin motor hadde samme prinsippet. Men som sagt, eg kan ha tatt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg refererte tidligere til løsningen på standard ford (sabb), men siden du tydeligvis har sidemontert kombinert varmeveksler og eksosmanifoil har du sannsynligvis eget termostathus i forkant av topplokket. Da må du ta ut varmtvann på en av pluggene der. Returvannet fra berder / defroster må uansett føres inn ETTER varmeveksler / manifold og umiddelbart før vannpumpa. (Regner med at du vet hvor vannpumpa er - dynamoreima går over vannpumpa!). Tror at varmtvannet går inn på varmeveksleren / eksosmanifoilen i overkant og ut i underkant. Har du ikke plugg på vannpumpa må du lage til et (f.eks. 3/8") inntak på slangen mellom varmeveksler / manifold og vannpumpa! Skjønner du det nå? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Skjønner du det nå? Tog an nå Eg trudde også att pumpa leverte til varmeveksler, så det var vanskelig å få sirkulasjon andre plasser enn i hodet Nå er det klart på plansiden iaffal. Har plugg på sida av termostat som eg henter vannet, og retur blir på slangen mellom varmeveksler og vannpumpe (for da er vel vannet på vei inn i motoren igjenn ....uten å gå i veksleren å bli ekstra kjølt ja.....) Skal sjå etter plugg på pumpa uansett, og er det plugg så er det førstevalget av retur Takk for inspill! Mange som sikkert har lav effekt på defroster-systemet sitt for å spare på monteringstid Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tore B Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Sån ser det ut på min Ford 2726. Pluggen på vannpumpa sitter bak dynamoreima. Dette bildet viser uttaket på termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Stålmarken, jeg har samme motor som deg, men på min går viftereima kun mellom dynamo og det nederste hjulet på bildet (den driver altså ikke vannpumpa) Blir pumpa da drevet på en annen måte? Og i tilfelle hvordan? Nå ble jeg litt i villrede----- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 på min går viftereima kun mellom dynamo og det nederste hjulet på bildet (den driver altså ikke vannpumpa) Blir pumpa da drevet på en annen måte? Og i tilfelle hvordan? løfter denne igjenn eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Ellers så ser eg med misunnelse på bildene. Eg klare ikkje få kamera nedimellom front på motor og skottet Nå går helga i det, men stikker i båten på mandag igjenn, håper eg klare lure ned eit speil og sjå etter plugg på pumpa. Dersom det er plugg på den så er det fare for att eg tar en stor hullsag frammifra cabin og lager tilkomst.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
D5LA Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hei. Husk at det skal vere to termostater i termostathuset, man får sansynligvis lavere temperatur dersom en mangler. Jeg satte inn to med høyere temp. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Stålmarken, jeg har samme motor som deg, men på min går viftereima kun mellom dynamo og det nederste hjulet på bildet (den driver altså ikke vannpumpa) Blir pumpa da drevet på en annen måte? Og i tilfelle hvordan? Nå ble jeg litt i villrede----- Har vært i båten og sjekket nærmere-----viftereima driver to hjul også på min motor, altså nøyaktig samme opplegg som bildet til Stålmarken viser. Beklager, husket feil Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.