skandale Startet 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2004 Hei alle sammen.Har et problem med masse svarte prikker i treverket.Er vel sopp?Jeg snakker nå om utvendig under kalesjen.Skulle gjerne hatt noen gode råd om hvordan jeg får fjernet det.Er det noen gode råd her som kann trekke det ut?Har prøvd og pusse litt men det sitter ganske dypt inn.Da det blir lysere enkelte steder hvor jeg hat pusset lurer jeg på hva jeg skal bruke etterpå så jeg får en jevn og pen litt mørk pen farge.Jeg har en 26 fjord consul 1967 modell.Det er en plastbåt.Takker på forhand for noen gode tips.Hilsen skandale. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Hei skandale og velkommen som nytt medlem. Morsomt navn forresten. De svarte prikkene du snakker om er litt vanskelig å si hva er når du ikke har et bilde, men jeg kan tenke meg at det er blåved du hår på båten uten at jeg er sikker. Har du noen bilder? Blåved er en soppdannelse som oppstår når fuktighet trenger inn i treverket. Det du kan gjøre for å fjerne dette er å påføre 35% vannstoffhyperoksyd (fås på apoteket) og når dette har trukket inn i treverket påfører du en konsentrert ammoniakkoppløsning og lar det tørke. Gjør dette fram til du får det ønskede resultatet. Lykke til! Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
skandale Svart 20.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Takk for tipset, Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Blåved er litt større flekker/striper, og har en blå farge. Se her. Synes det høres ut som en eller annen type overflatesopp eller jordslag (mange små svarte prikker), av samme type som ofte kan oppstå på terrasser o.l. Da vil terrasse-rens fungere godt, men vær forsiktig så du ikke søler på steder du ikke skal behandle. Men et bilde hadde vært fint. Ligger også mange bilder ute på internett som du kan sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Terrasserens eller Deck-Cleaner inneholder Oksalsyre, som fåes kjøpt på apoteket. Mye billigere, blandes 1-10 med vann. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 teak cleaner fra feks. hempel fjerner sopp og har prevantiv virkning mot ny sopp. prevantivt hjelper saltvann på dekk mot sopp/grønske. Atle Sitér dette innlegget Link to post
andolini Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 på teak kan man med hell benytte varmt vann iblandet sun maskinoppvaskmiddel - kost forsiktig på tvers av treet med en gryteskrubb. Vask over med fet grønnsåpe blanding etterpå for å tilføre treverket fett igjen. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Har god erfaring med bruk av Ferro-bet rustvask Brukte det på større skrog ( opp til 80 fot ) og de ble som nye. Metode 2: De fleste blekemidler for tre virker slik at de oksiderer de fargede bestanddelene i veden og bryter dem ned til mer eller mindre fargeløse forbindelser. Den aktive komponenten i disse blekemidlene er oftest hydrogenperoksid, som er å få som en 35% oppløsning. Hydrogenperoksid er ganske stabilt i nærvær av visse syrer, men kommer det i kontakt med alkali, blir det spaltet til oksygen og vann. I spaltings-øyeblikket opptrer oksygenet i en spesielt aktivt form (atomært oksygen), og det virker da kraftig blekende. Disse forhold benytter vi oss av ved bleking. Vi lar peroksid og alkali reagere med hverandre i selve veden. Den kraftigste virkningen får vi ved å bruke kaustisk soda, for eksempel etter denne oppskriften: 1. 15% kaustisk soda i vann 2. 35% hydrogenperoksid 3. 15%eddiksyre i vann Middel nr.1 smøres på (ved kraftige flekker av for eksempel blåved stryker vi to ganger med 10-15 minutters mellomrom) og får tørke helt, gjerne natten over. Nå påfører vi middel nr. 2 og lar det tørke helt inn. Påføringen gjentas til ønsket virkning er oppnådd. Vi vasker godt med vann, og etter tørk nøytraliserer vi med middel 3. Til slutt vasker vi grundig med vann. Dette blekemidlet er svært kraftig, og selv ganske sterke blåvedflekker blir borte. Eventuelt må prosessen gjentas. Sitér dette innlegget kgt Link to post
skandale Svart 25.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2004 Takk for alle gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.