Jump to content

Råd til kjøp av VHF-antenne... ca. 16meter kabel.

CreaDell

Recommended Posts

Skal ha opp båten i påsken og planen er då å ta av masta og flytte vhf opp i toppen. Veit ikkje heilt kva antenne eg har frå før så vurdere å berre kjøpe ny når jobben først skal gjerast.

Har berre ei veke på meg så tørr ikkje kjøpe noko via internett pga. kort tid til leveranse. Nokon som har tips til kva eg bør kjøpe og kor i Bergen det er mulig å få tak i det?

Har lest at eg kanskje bør ha ein tjukk kabel... RG213... er det nødvendig? Masta er ca. 12 meter høg og så tipper eg at eg treng ca. 4 meter til for å komme bak til vhf'en. Er ganske trångt i dei kanalane inne i båten der eg skal trekke kabelen... veit ikkje om RG213 vert for tjukk... korleis er det å bruke RG213 i masta og så skjøyte i gjennomføring gjennom dekk og så bruke ein tynner kabel inn i båten? Mister ein då heile effekten ved å bruke RG213???

Sliter med ein del lyd frå ein/eller fleire andre kabler i masta... så tenker å fikse dette samtidig... nokon som har tips til korleis dette bør gjerast?

Var å kikka litt på den i dag, men er veldig usikker. Er jo ei meterlang piske antenne. Tenkte i utgangspunktet meir på ei hard lita antenne på 20-30cm... er jo ikkje noko poeng i å ha noko langt og høgt der opp i toppen på masta...

Har forresten eit spm. til. Korleis er opplegget vanlegvis på seilbåtar. Er kabelen skøyta nær masta slik at ein kan koble av kabelen når event. masta skal av? Finnes det f.eks. ein slagt kombinasjon av gjennomføring og kobling... tenker typisk på ein løysing med kombinert gjennomføring og støpsel og så ein kontakt frå kabelen i masta. Nokon som veit?

Selv har jeg valgt å bytte ut Glomex antennen min med en Comrod antenne, og RG58 kabel med RG213. Dersom været holder neste uke, ryker masta av - det blir spennende.

Hovedårsaken til antennebyttet, er at Comrod kan tilby en antenne med to dipoler, slik at man i praksis har to antenner i én: VHF og GSM800. Hvor bra dette kommer til å fungere gjenstår å se, men jeg har stor tillit til at produktene til Comrod holder mål. Glomex er sikkert greit nok det også, selv om det fremstår som noe "glorete", er "Made In Italy" og koster langt mindre...

Av alle offshore installasjoner jeg har vært på, har jeg aldri sett en eneste Glomex antenne - men hundretalls Comrod. Om det er en grunn til dette, kan man jo bare spekulere på. At Comrod automatisk blir det beste for en fritidsbåt er ikke selvsagt, men jeg velger å prøve.

På min båt går alle kabler gjennom en "svanehals", og skjøtes på innsiden av båten - i en luke i taket. Dette er jo en veldig grei måte mtp fuktbeskyttelse på kabler, men det fordrer at svanehalsen holder tett ved f.eks. store sjøer. Det gjør den foreløpig ikke hos meg...

En annen løsning er jo å ha "dekkskontaker", dette finnes i ulike utforminger hos de ulike leverandørene. Her blir det nok litt individuelt å se hva som passer best på din båt.

En antenne på 25-30 cm vil ikke gi samme "gain" som f.eks. en antenne på en meter. Dette har litt med om antennen f.eks. er en 1/16 bølgelengde, eller en 1/2. Dette kan nok bl.a. Geir T mye mer om enn meg, men en titt på wikipedia kan nok gi svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...