Trinn II Startet 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2009 Jeg ønsker å få utført en kontroll av min VHF, og lurer i den forbindelse om det er noen i Stavanger området som utfører slike kontroller. Ønsker å få sjekka at jeg har optimale kabler og signal etc. Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Kontakt Telenor. Adresse osv finner du i konsesjonspapirene Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Dette kan du bare gjøre når båten ligger i sitt rette element og ikke på land. Kjenner du en radioamatør i nærheten - så kan han sikkert hjelpe. Du trenger et instrument (VSWR meter) som måler utsendt og reflektert effekt fra VHF'en, det har som regel de fleste radioamatørene. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Medusa Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Kaster meg på denne tråden.. Er det mulig å få kontrollert funksjonen av distress-knappen? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Akkurat den testen høres litt skummel ut, men spørsmålet er allikevel interessant. Se denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Jeg ønsker å få utført en kontroll av min VHF, og lurer i den forbindelse om det er noen i Stavanger området som utfører slike kontroller. Ønsker å få sjekka at jeg har optimale kabler og signal etc. Hallgeir Hansen i Telenor(Stavanger). Tester alt. Redigert 27.Mars.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Her er link til kontaktopplysninger for Radioinspeksjonen i Stavanger: http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon...n/stavanger.htm Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Er det mulig å få kontrollert funksjonen av distress-knappen? NEI! Du kan derimot kalle opp andre båter med mmsi nummeret ditt, da har du testet det meste av radiodelen, du har også en selvtest du kan kjøre. Skal du teste antennens kvalitet må du ha wattmeter. Redigert 27.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 NEI!Du kan derimot kalle opp andre båter med mmsi nummeret ditt, da har du testet det meste av radiodelen,... En like enkel metode, hvis man har mulighet for å ringe direkte, er å ringe med DSC'en til sin egen mobiltelefon og når mobilen ringer har man fått bekreftet at loopen er OK.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Det er ingen mulighet til å teste Distress knappen. Tester som gjøres av profesjonelle med GMDSS Test instrument - innenbærer test av distress mottak samt test av utsendt DSC rutine oppkall, men det er ingen mulighet til å teste sending vha. distressknappen. Selv i ett måleoppsett er det for stor risk for at det utsendte distress-signalet kan bli mottat av andre. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 En like enkel metode, hvis man har mulighet for å ringe direkte, er å ringe med DSC'en til sin egen mobiltelefon og når mobilen ringer har man fått bekreftet at loopen er OK.... Det der funker vel bare med DSC class A ? De færreste lystbåt VHF'er har dette. De har class D. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Dette kan du bare gjøre når båten ligger i sitt rette element og ikke på land. Jeg er ikke helt enig i dette. Ingen VHF radio har bedre rekkevidde enn følsomheten til mottageren. Sender effekt er av mindre betydning. Følsomhet må måles på benk. Deviasjon kan måles både i benk og på lufta, men å justere må gjøres i benk. Sender effekt må måles og justeres i benk. Så følger SWR måling på antennen, som er like viktig, men det må gjøres ombord. En annen ting er at målingene på benk gjøres mot en "DummyLoad". En behøver ikke bekymre seg om å forstyrre. GMDSS målinger vet jeg ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det der funker vel bare med DSC class A ? De færreste lystbåt VHF'er har dette. De har class D. Geir Det er vel ingen grunn til at det ikke skulle fungere med klasse D apparater også, annet enn at fabrikantene av en eller annen grunn ikke gidder å implementere det i klasse D apparater. Eller...? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 En like enkel metode, hvis man har mulighet for å ringe direkte, er å ringe med DSC'en til sin egen mobiltelefon og når mobilen ringer har man fått bekreftet at loopen er OK.... Det der funker vel bare med DSC class A ? De færreste lystbåt VHF'er har dette. De har class D. Det er vel ingen grunn til at det ikke skulle fungere med klasse D apparater også, annet enn at fabrikantene av en eller annen grunn ikke gidder å implementere det i klasse D apparater. Eller...? Geir T har helt rett her, selv har jeg en gmdss godkjent vhf ombord med denne funksjonen, men ingen vhf for lystbåt har dette. Det kan tenkes at uregistrerte vhfer prøver å ringe gratis, hva vet jeg... Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Geir T har helt rett her, selv har jeg en gmdss godkjent vhf ombord med denne funksjonen, men ingen vhf for lystbåt har dette. Det kan tenkes at uregistrerte vhfer prøver å ringe gratis, hva vet jeg... Nja, ingen med ugyldig mmsi kommer igjennom på det automatiske systemet, så det er nok ikke grunnen. Dette har nok mest å gjøre med at forskjellige grupper har forskjellige behov, og vil man ha alle fasiliteter så må man nok betale for det ... Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Nja, ingen med ugyldig mmsi kommer igjennom på det automatiske systemet, så det er nok ikke grunnen. Det er jo ikke en tryllekunst å programere inn en annens mmsi. Jeg tror dette også kan ha sammenheng med prioritering, selvsagt kommer fritidsbåter i andre rekke når det gjelder å "ringe hjem". Uansett årsak er det ikke mulig på lystbåt vhfer... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Geir T har helt rett her, selv har jeg en gmdss godkjent vhf ombord med denne funksjonen, men ingen vhf for lystbåt har dette. Det kan tenkes at uregistrerte vhfer prøver å ringe gratis, hva vet jeg... Følgende er hentet fra http://www.maritimradio.no/generelt/2g-automatisk.htm Ring direkte Har du VHF med DSC har du nå mulighet til å ringe direkte til telefonabonnenter på land via norske kystradiostasjoner. Forutsetningen er at du har gyldig konsesjon og betalingskode (AAIC). Direct Dialling VHF-fabrikantene benevner denne tjenesten for "DIRECT DIALLING". Tjenesten finnes på alt profesjonelt DSC-utstyr, men ikke alle fabrikantene inkluderer tjenesten i klasse D VHF DSC-utstyr, som er beregnet på fritidsfartøyer. Spør din leverandør når du kjøper ny maritim VHF. Dette må jo bety at det fabrikantene og ikke Maritim Radio som er bøygen. Redigert 28.Mars.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
fredivar Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Dette må jo bety at det fabrikantene og ikke Maritim Radio som er bøygen. Det er nok riktig. Akkurat på samme måte som AIS klasse A har DSC, så er denne begrenset. På AIS Class A er det minimumskrav til hvilke DSC funksjoner som skal implementeres, og ofte vil man ikke legge inn mer enn akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Uansett årsak er det ikke mulig på lystbåt vhfer... Jeg mener å huske at dette er mulig på med Simrad RS86 og RS87 (og at nettstedet til Maritim radio en geng i tiden bekreftet dette). Sjekket instruksjonsboken til RS87, og den sier følgende: For skibe som befinder sig indenfor et område af et landsdækkende netværk, vil RS87 være i stand til at foretage og modtage direkte opkald fra et landbaseret telefonsystem via en kyststation. Brukermanualen for Simrad RS82 (som jeg har i min båt) sier at denne også har tilsvarende funksjon, men jeg har faktisk aldri forsøkt å bruke denne funksjonen. Redigert 28.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det er jo ikke en tryllekunst å programere inn en annens mmsi. Nei det er klart, å stjele en annens mmsi er nok mulig, men det er ikke lov, og eieren av mmsi-nummert kan nok mislike dette, i alle fall når han får regningen for eventuelle samtaler Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
GeirT Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Jeg er ikke helt enig i dette. Joda, man kan måle at sender/mottaker holder spesifikasjonene med radiotester/kunstantenne. Men slik jeg forstod trådstarter, ville han vite om kabler, plugger og antenne var OK. Hva annet enn en funksjonstest og SWR måling kan avdekke dette ? Og jeg skal vedde en god del på at det er stor forskjell på SWR forholdet om båten ligger på land eller på sjøen. Jeg har i årevis slost med å få akseptable SWR forhold på livbåter. Her er det totalt forskjellige avlesninger når båtene henger i davider ombord eller er på sjøen. Ja det er sågar forskjell om de er fyllt med folk eller ei. Det er mye rare variasjoner her. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) VHF-fabrikantene benevner denne tjenesten for "DIRECT DIALLING". Tjenesten finnes på alt profesjonelt DSC-utstyr, men ikke alle fabrikantene inkluderer tjenesten i klasse D VHF DSC-utstyr, som er beregnet på fritidsfartøyer. Spør din leverandør når du kjøper ny maritim VHF. Jeg mener å huske at dette er mulig på med Simrad RS86 og RS87 (og at nettstedet til Maritim radio en geng i tiden bekreftet dette). Sjekket instruksjonsboken til RS87, og den sier følgende:Brukermanualen for Simrad RS82 (som jeg har i min båt) sier at denne også har tilsvarende funksjon, men jeg har faktisk aldri forsøkt å bruke denne funksjonen. Jeg foreslår at du tester dette, det kan jo tenkes at vhfer for fritidsbåter har kommet med denne funksjonen, er nok ikke rare endringen som skal til for en produsent å få til dette. Jeg har iallefall vert av den oppfatningen at dette kun har vert beregnet til hendelsflåten... Samtalene vil iallefall bli billigere med dsc, 2kr/min med dsc og 3kr/min for manuellt oppkall mener jeg å huske det var en gang i tiden... Redigert 28.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Nå har ikke nærmeste kystradioantenne kanal 70, men jeg får vel prøve om jeg klarer å kalle opp Tjøme med DSC før jeg prøver å ringe mobilen min. (For øvrig lister vel Simrad opp en del av VHF-radioene side som profesjonelt utstyr, for ikke å snakke om at prisen på en RS87 ikke vil begeistre så mange på dette forumet.) Redigert 28.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Testet med Simrad RS82: tastet inn mobilnummeret mitt og mmsi til Tjøme radio på VHFen, og vips så ringte Tjøme radio på mobilen min. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Du er rask å svare, den skal du ha! Men så har jo du kalt opp tjøme før også da Det er iallefall greit å vite om hvilke funksjoner vhfen har. Er det slik at RS82 er godkjent for gmdss eller er dette også en lystbåt vhf? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.