Sjøtummel Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Er det slik at RS82 er godkjent for gmdss eller er dette også en lystbåt vhf? Den markedsføres for det profesjonelle markedet også, men sannelig om jeg vet hvilke godkjenninger dette settet har, egentlig. Jeg er veldig fornøyd med denne VHFen, til tross for at den ble levert som fabrikkmontert ekstrautstyr på en tyskprodusert billigbåt. (Med hensyn til et annet spørsmål som dukker opp med jevne mellomrom så står det faktisk i brukerhåndboken min at jeg skal teste distress-knappen en gang i året, men kun for å sjekke at knappen virker. På min VHF virker denne knappen slik at radioen går i nødsendingsmodus ved et kort trykk på knappen, men sender ikke før knappen holdes inne en stund. Om noen ønsker å sjekke mer en at selve trykknappen virker må dette gjøres av autoriserte fagfolk. Skal du bare sjekke at DSC-funksjonen virker så kan du gjøre et direkte oppkall til en annen båt eller til kystradioen.) Og sist jeg snakket med Tjøme var det den håndholdte jeg brukte. Hadde selvsagt vært moro å sende pan pan med DSC, men da måtte jeg fått opp en reserveantenne. Det ville vært litt feil prioritering av tid og ressurser. (For dem som lurer veldig på hva dette var så hadde jeg et rigghavari under soloseilas. Da meldte jeg fra til kystradioen før jeg begynte med risikosport på dekk og avtalte at de skulle varsle redningstjenesten om de ikke hørte fra meg igjen etter avtalt tid. Det er en billig livsforsikring.) Redigert 29.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Er det slik at RS82 er godkjent for gmdss eller er dette også en lystbåt vhf? Fra http://www.simrad-yachting.com/en/Products...F-Radio-System/ With full class D DSC capability the RS82 is designed for users who need the extra functionality from the outset. Den er jo ikke av de billigste... Er det andre (gjerne billigere) klasse D VHF'er som har denne funksjonaliteten? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Er det andre (gjerne billigere) klasse D VHF'er som har denne funksjonaliteten? Telenor Maritim radio hadde en gang en liste, men ser ut til å være fjernet. Det er mulig Sjøassistanse vet. De har også bestillingsskjema for kontroll av VHF på nettstedet sitt. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Er det slik at RS82 er godkjent for gmdss eller er dette også en lystbåt vhf? Lystbåter kan også være del i GMDSS. Det er de så lenge de er utstyrt med DSC VHF og har konsesjon og fått tildelt MMSI. Jeg tolker det slik at alle DSC-radioer som er typegodkjente dermed også er godkjent for GMDSS. Men siden lystbåter ikke er pliktige, trenger ikke funksjonskravene til GMDSS å innfris fullt og helt (f.eks. krav til to atskilte og uavhengige systemer og SART). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Jeg tolker det slik at alle DSC-radioer som er typegodkjente dermed også er godkjent for GMDSS. Dette er nok ikke riktig, for gmdss skal utstyres vere rattmerket. Utstyret har blandt ha egen antenne til dsc mottak noe som gjør at dsc kall mottas selv om man prater i vhfen. Lastet ned manualen til RS87 og ser kun en antenne tilkobling, jeg konkluderer uten å lese mer om den at den ikke kan brukes i gmdss sammenheng. Redigert 29.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Hei, hvis jeg ikke har misforstått helt, så er også VHF radioer med DSC klasse D med i GMDSS-systemet (for bruk i A1-området). Dette fremkommer bl a av Admirality List of Radio Signals - Vl 5. Men husk at kun ratt-merket utstyr typegodkjennes. Utstyr som R&TTE-merkes, typegodkjennes ikke (dette deklareres av produsenten). Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Her er det mye ukvalifisert synsing vedr. GMDSS, DSC klasser osv. Anbefaler de som skal uttale seg om emnet f.eks. lese seg opp litt. Den engelske Wiikipedia har en utmerket artikkel om GMDSS. Men for dem som ikke er så stive i Engelsk kan vi kort og enkelt si at: De eneste som er omfattet av GMDSS kravene er de såkallte radiopliktige skipene, lystbåtene er ikke blandt dem. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jepp. Og ikke bare det. Kravene slår inn ved 300 tonn. Og operatøren skal ha ROC/GMDSS eller GOC/GMDSS. Og de er gyldige i fem år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) For ordens skyld, krav om ratt-merke kan nok dukke opp i flere sammenhenger enn båter over 300 tonn. (Et slikt krav er vel bl.a. lagt inn i forslaget til forskrift om passasjerfartøy for opp til 12 passasjerer som det var høringsmøte om for en måned siden - bare for å nevne noe som kan være aktuelt for enkelte av baatplassens medlemmer. I følge den forskriften er det også krav om minimum ROC radiosertifikat. Kjekt å vite for dem som ønsker seg flere kurs etter D5LA. ) Redigert 30.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Joda, stemmer det at GMDSS er for SOLAS fartøy. Men det er også slik at klasse D VHF er ment å være aktiv deltaker i GMDSS. Og; tror nok Admirality list slår wikipedia vedrørende troverdighet....ikke for å kverulere men... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Vel det stod da ikke noe som var feil i Wiikipedia's engelske artikkel. Systemet er utarbeidet av International maritime Organisation (IMO) i samarbeid med International Telecomunacation Union (ITU) Her kan du lese hva utgiveren skriver om GMDSS. De skriver i GMDSS FAQ'en sin: What about fishing vessels and small, recreational vessels such as yachts? At the moment, most fishing vessels and recreational boaters are not required to participate in the GMDSS. But they will find many of the services available useful and may want to acquire equipment such as EPIRBs, which must be registered with the appropriate authorities. Small vessels are also recommended to fit DSC equipment, since once the GMDSS is fully implemented, vessels without DSC will have difficulty contacting ships which are monitoring the DSC calling channel only. However, in a vessel traffic service zones, ships will still be required to maintain a listening watch on the appropriate frequency. Most fishers and recreational boaters are already carrying VHF marine radios, however they are not generally DSC compatible. Dersom GMDSS var avhengig av at slike fartøyer var utstyrt iht. kravene til GMDSS - ville de vært omfattet av disse kravene. Men at "ikke radiopliktige" fartøyer har nytte av systemet - er utvilsomt riktig. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
MB Keila Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Læreplanen for SRC-sertifikatet sier: ITU-RR (International Telecommunication Union – Radio Regulations) artikkel 32, resolusjon 343 (WRC-97) gir adgang til at fartøyer som ikke er underlagt SOLASkonvensjonen, også kan benytte seg av GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), forutsatt nødvendige kunnskaper og ferdigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.