kallagtunet Startet 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2009 Heisann dere som er erfarne båtfolk. Fikk levert vår nye Bowrider i dag og har nå slitt i en og en halv time med å få på kalesjen på den jjj,., båten (neida fin er den:-D) Men uansett hvordan jeg knepper og drar, begynner forfra eller bakfra så er kallesjen så stram at jeg ikke får knept den på hele veien rundt. Noen tips til en stakkar med såre fingertupper??? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Legg den i bløt først og ta den på mens den er gjennomvåt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kallagtunet Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Takker for tips. Skal spyle den i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Tror nok enkelte kalesjer er betydelig strammere enn andre. På min nye Askeladden 605 for et par sesonger siden da kalesjen var ny, må jeg si at jeg kjenner meg godt igjen med såre fingertupper etter all haling og draing i kalesjeduken. Når i tillegg hullene til å kneppe med var i minste laget, var det extra ille. Nå ble det seg slik at jeg fikk ny kalesje i fjor høst, p.g.a. en skade som verkstedet påførte i forbindelse med en reklamasjonsskade, så denne nye kalesjen var atskillig lettere og få kneppet på kontra den gamle. Nå var det jo samme duk, og samme kalesje forøvrig, men den var muligens en tanke mindre stram, pluss at i tillegg hullene til å kneppe på var noe større enn den gamle. Syntes kalesjer tidligere, med den gamle duken var lettere etterhvert som tiden gikk og hanskes med, men disse nye dukene som blir brukt i dag skal liksom sitte som en spent fiolinbue over vindskjermen? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Vi får håpe at det ikke er ett spesial trang utgave vi har fått.... Og fiolinbue er det her ja, får teste med vann så får vi se om det blir bedre eller en får ta en disk med forhandler hvis fingrene er såre gjenom hele sommeren :-D Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Det hjelper med våt kalesje. Kalesjen strekker seg med tiden og hullene blir romsligere så framtidsutsiktene er gode :-) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Vær siktig rundt vinduene! Jeg greide å sprekke en for en tid tilbake ved samme anlednig... Redigert 27.Mars.2009 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Takker for tipset, skal være forsiktig... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Ser noen anbefaler våt kalesje, og at den strekker seg med tiden. Nå vet jeg ikke hva slags båt eller kalesje dette dreier seg om, men hvis det er den nye typen duk som de fleste nybåter kommer med i dag(bl.a. Askeladden som jeg har) så ble i alle fall ikke min kalesje noe lettere og hanskes med etter to sessonger?. Men jeg husker godt tidligere kalesjer i fra båter jeg har hatt, der var det jo den "gamle" typen duk som ble brukt, der ble det lettere etter som duken strekte seg etter en tid. Men som sagt den siste jeg hadde til min Askeladden før jeg byttet var helt håpløs, måtte ta spenntak for å strekke den over kalesjehullene! Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Temperaturen spiller vel også en rolle her... Opplever at kalesjen på 605'en er mer kranglete vår og høst enn den er sommerstid. Tenk hvis alle hadde samme løsning som Z8 Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Windy37GM Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Ikke begynn forfra eller bakfra, men begynn med begge2 for så å bevege deg ut mot sidene i kryss. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Trur det er viktig å få det på plass når det først har blitt våt. Ingen kaffekopp da Og ha slange der å hold den våt. Tørker raskt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gunped Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Lag deg et verktøy av et rør med så liten diameter at det akkurat kan tres over kalesjeknappene. Fil det til i enden slik at det får en leppe på ca. 6-7 mm. over halve diameteren. Tre røret gjennom knapphullet (utvid hullet forsiktig ved å splitte litt lenger med en liten kniv) legg så leppa på røret over knappen og bend kalesjen på plass. Går så lett som bare det og gir ingen såre fingre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.