Jump to content

Origo 4100

jorhei

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe Origo 4100 rødsprit apparat til å ha i båten. Er det noen som har erfaring med dette apparatet?

Ønsker både positive og negative erfaringer om dette apparatet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Du kan trygt anskaffe deg en Origo.

Tidligere hadde jeg en parafinbrenner, som trengte 12 volt for å få denne til å tenne.

Den virket stort sett ikke.

Jeg kjøpte en Origo, og har ikke angret en dag. Den virker hver gang.

Jeg vil ikke ha noe annet.

Noen påstår at de er trege til å varme, men det er ikke min erfaring.

Like før den går tom for rødsprit varmer den dårlig, og da er det på tide å fylle opp.

Jeg bruker vel en ca 4 liter rødsprip pr år.

Så løp og kjøp.

Og for all del, ikke kjøp noen parafin/diesel kokeapp. Bare problemer, fordi disse trenger

12 volt for å tenne. Har du dårlig batterispenning vil de ikke brenne.

Ja, du kan starte motoren for å få bedre spenning.  

I mine øyne er slike apparater bare noe dyrt dritt. (Nå blir sikkert noen veldig uenige)

• 2 uker senere...

Jeg har en Origo 4500 i båten men ANER ikke hvordan den brukes... :crazy:

Har aldri tatt i et spritapparat før og er mildt sagt usikker for å eksperimentere :cheers:

Noen som har en bruksanvisning, eller har tid til en rask forklaring i bruken?

(Kaffen blir jo ikke varm av seg selv...)

mvh

harBayliner

Har også et Origo apparat med 2 brennere (husker ikke nummret) Lurer på hvor mye rødsprit som kan fylles på i hver beholder. I og med at jeg er usikker på dette så har jeg bare "klattfyllt" tankene. Neste spørsmål er om at rødspriten fordamper når apparatet ikke er i bruk ? Apparatet fungerer forøvrig fint, har lakt merke til at kjeler med tykk bunn har en bedre virkningsgrad enn tynnbunnede kjeler.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Føler nok litt mer for parafinbrennere. De lukkede fine versjonene trenger strøm for start, og vi vet alle hvor irriterende det er å måte starte motoren tidlig om morgene kun for å få kokt kaffen... Mange triks her, som for eksempel å låne litt strøm fra startbatteriet.....

Min erfaring med de "gamle" åpne parafinbrennerne type Optimus er at de ga vesentlig kortere koketid enn Origo spritbrenneren som jeg har nå. Spritbrenneren soter til kjelene og dersom du ikke bruker Fin-Fyr eller lager din egen Fin-Fyr-blanding (røsprit + litt vann) sotes kjelene noe aldeles forferdelig.

Dersom vi på den andre side ser litt på totaltiden for å koke en kopp kaffe, så slipper man forvarmingen av rødspritbrenneren (Origo) slik at tiden fra "nå skal jeg ha kaffe" til ferdig kaffe trolig blir ganske lik for begge typer.

En annen fordel med spritbrenneren, er at denne startes/brukes også av admiralinnen (etter flammekaster-versjonen av parafinbrenneren med for lite forvarming, ble start av denne kun mitt arbeide uansett hvor mye jeg lokket med godsaker etc..:-)  :blush:

Så derflor, litt motvillig, innrømmer jeg fordelene og bruker nok Origoen også i fremtiden...

Fylling av spritbeholderne:

Hold de på skrå, så mye på siden som det er praktisk. Dersom det renner ut sprit når den står 90 grader på høykant, er det alt for mye sprit i den!

Neste spørsmål er om at rødspriten fordamper når apparatet ikke er i bruk ?

Det skal originalt medfølge apparatet noen sirkelrunde "gummimatter" til å legge over åpningen på rødspritbeholderne når de ikke er i bruk. Min erfaring er at da fordamper det ikke noe rødsprit.

Gikk over fra Origo rødspritapparat til Wallas Safeflame i år, etter et branntilløp i fjor. Har ikke fått testet ut Wallasen enda, men har hørt at den er noe treige på oppvarming. For min egen del setter jeg sikkerheten høyest, og valget er derfor enkelt...

Det skal originalt medfølge apparatet noen sirkelrunde "gummimatter" til å legge over åpningen på rødspritbeholderne når de ikke er i bruk. Min erfaring er at da fordamper det ikke noe rødsprit.

Og mangler disse lappene, fås de som tilbehør fra Watski. Der kan man også bestille flammespredere, hvis man har et apparat hvor dette ikke følger med. Jeg har kjøpt til begge delene til Origo 3000 apparatet mitt. Det skal visstnok fungere mye bedre med slike flammespredere.

Har selv hatt to Origo i tidligere båt. Kjempefornøyd med disse to. Den ene var gammel og "putene" røk og kunne ikke skaffes nye så da ble den byttet ut med en 3000.

Har nå en Optimus med forvarming som blir diskutert i en annen tråd. Denne fungerer veldig greit så lenge forvarmer virker, når dagen kommer og den trekker sitt siste sukk så er det ut å kjøpe en ny Origo. Prøver da å få plass til 4100 som jo er innebyggingsmodellen.

Så i et innlegg at det var tilløp til brann med en Origo, da må det være sølt mye rødsprit i apparatet utenom "putene" som har tatt fyr.

Ja, det er helt riktig. Jeg var vel neppe edru (:confused:), og sølte endel rødsprit uten å merke det som la seg i bunnen av apparatet. Dermed stod hele pantryet i lys lue. Heldigvis hadde jeg to pulverapprat som ble tømt på kort tid, og reddet meg fra en skikkelig katastrofe. Jeg avviser ikke at Origo er sikre nok apparater, men Wallas er selvsagt langt sikrere (uten åpen flamme)...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...