andoyv Startet 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2009 Er fersk båteier og har akkurat kjøpt en 14 fot alubåt. Har i et en annen post fått mange gode tips for praktisk båtliv, deriblant noen tips om sjøsetting av båt. Synes likevel at dette virker litt uklart, og har brukt en stund på å kikke på youtube om temaet. Hovedkonklusjonen så langt er - veldig morsomt - men ikke så veldig mange gode eksempler til etterfølgelse (tror jeg da)...Ser ut som amerikanerne konsekvent kjører hengeren under vann, uavhengig av om det er ferskvann eller saltvann... Har jo hørt at det ikke skal komme vann opp på felgene for at ikke hengeren skal ta skade av det. Høres smart ut det, men lurer på hvordan det da blir å få av og på båten. I mitt hode vil det bli en bratt vinkel/dropp mellom henger og sjø når hengeren ikke skal lengre ut (har ikke noe fancy utstyr som tipp eller lignende) Kanskje er dette et unødvendig emne, da jeg sikkert finner ut av det når båten skal i sjøen for første gang, men mens jeg venter (og det kan jo ta en stund med den forb. snøen som fortsatt laver ned) så er det jo kjekt å høre litt om andres gode/dårlige erfaringer, evt.om det er noen som har tips om snutter på nettet som er verdt å bruke tid på... Har en helt vanlig personbil med 2.0 L dieselmotor med antispinn og forhjulstrekk. Ettersom jeg har en lett båt regner jeg med at det vil duge... Skal motoren vippes opp og låses av på noen spesiell måte under sjøsetting ? Har også kjørt og kikket litt på noen båtramper i området, og ser at det er stor variasjon mht, underlag og vinkel...Hvilke typer ramper det greiest å starte med ? Bratte/slake? (regner med at asfalt/betong underlag er å foretrekke) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Tåler hengeren din å kjøres i regnvær.... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Saltvann er ikke bra for hengerens hjullagere og bremsesystem. Gamle hengere har ofte åpne lagere og får du saltvann på disse ruster de fort. Andre hengere har lukkede lagere, og kanskje med en spyleanrettning slik at du kan spyle igjennom ferskvann etterpå. Uansett er det vikig å ikke kjøre så langt ut at disse kommer under vann. På min tidligere 21 fots daycruiser var dette aldri noe problem under sjøsetting, men fordrer at rampen er fin. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Hei! Jeg har fartet rundt med "hengerbåt" i drøyt 20 år og har alltid fulgt følgende prosedyre: - aldri kjøre hengeren lenger ut i vannet enn at det bare så vidt når opp til felgene. Da unngår man at bremsesystem og hjullager utsettes for sjøvann og rust - når båten skal opp føres den inntil hengeren/bakerste rulle, kroken festes og vaieren strammes opp raskest mulig. Dette gjør at båten retter seg inn og legger seg stabilt og "låst" i riktig posisjon for opptak. - nå kan man bruke den tiden man trenger på å vippe opp motoren og klargjøre andre ting før båten vinsjes opp på hengeren - båten festes med to lastestropper tvers over - en foran og en bak - felger og andre deler av hengeren som har vært i sjøvann spyles med ferskvann snarest mulig etter opptak Redigert: - og så glemte jeg i farta at hvis du har fjernstyrt trim/tilt på motoren, og har denne oppvippet under transporten, så må du unngå at den hviler på tiltsylinderen. Hvis det ikke er noe annet avlastningssystem, så legg en trekloss under/i klem og senk tilten litt ned slik at motoren hviler på klossen og tiltsylinderen avlastes. Lykke til med et fleksibelt båtliv! Redigert 27.Mars.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 (redigert) Som nevnt i en annen tråd synes jeg at vektklassen avgjør hvor brukervennlig og fleksibelt dette "hengerlivet" blir. I +- 100kilosklassen med forhjulstrekk og vanlig bil trenger jeg heller ikke alltid ramper - kjører rett ned mot fjæra(der det er lov å parkere...) og bruker f.eks. denne + litt ekstra tau. I tillegg trenger jeg heller ikke å "stresse" utflukten så mye etter flo og fjære. På betongramper sitter jo bilen som limt..., men på full fjæra er tang og grønske såpeglatt... -Ganske flaut å bestille traktor her... Å trimme hengeren litt med å putte grease inn i kjølrullene er også med på å øke trivselene med båtutsettet. Noen filmsnutter på båtusett(Reklame) Redigert 27.Mars.2009 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andoyv Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Takk for gode tips. reklamefilmsnuttene var jo veldig fine ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.