Jump to content

Kveitva- Gamle fiskemetoder

Jigger

Recommended Posts

Liker å utforske gamle og nye fiskemåter og spesiellt lage utstyret selv.

Leter nå etter oppskrift på Kveitva ( kveitline) og ønsker kontakt med noen som kjenner til tautype, avstander mellom kroker, "fortom dimm." krokstørrelser, etc. Vet at dette kan kjøpes men søker de gamle metodene.

Vil også utfordre Baatplassen til å starte et forum beregnet på å ivareta både gamle og nye saltvannsfiskemetoder.

Redigert av TLoraas (see edit history)

Du kan bruke disse grønne synkelinene (vestkappline) til både line og iletau. På kveitavae kan det være greit å ha ei ile i hver ende av vaen hvis den ryker når du drar den opp.

Jeg laget en kveitevae for noen år siden med 3-4 mm vestkappline (180m). Kraftige kroker med 1,5 meters taumer ble festet på lina ved å stikke den gjennom kordellene på lina, og etterpå et par halvstikk rundt. På 180 meters line hadde jeg vel 15 kroker tror jeg, slik at det var ihvertfall 10 meter mellom hver krok. Taumene var noe kraftigere enn på vanlig line, og flettede.

Ilene som går opp til blåsa var vel 10 mm, for å få godt tak da den ble dratt opp. Og jeg brukte dregger som forankning.

Denne kveitvaen satte jeg ett par ganger og fikk bare noen brosmer full av kveis. :rolleyes: Men tror jeg etterhert jeg vil prøve meg igjen.

Redigert av traust (see edit history)
Vil også utfordre Baatplassen til å starte et forum beregnet på å ivareta både gamle og nye saltvannsfiskemetoder.

Det skrives endel om fiske på båtplassen allerede. Håper på enda mere stoff om dette i fremtiden, men er litt redd et eget forum for dette blir litt for slakt.

Ellers er det mye interresant med line og vae. Knuter, kroker, agn, bunn og strømforhold, forankring, linetyper, etc. Og ikke minst teknikken når man setter bruket, og hva gjør man om det er ei kveite på kroken. Jeg er litt ute av dette nå, men håper på å komme sterkere tilbake til sommeren med bilder etc.

Ja å fesk kveit med gangva er vel noe av det mest spennende feske man kan bedrive. Synes kansje oppsetet som var beskervet her var lit spinkelt i forhold til det jeg er vant med. Vi bruker vanligvis 6-8 mm line til selve gangva og 4-5mm til forsen. 8 favner mellom hvær forsen som er ca 2 favner lang. Om du setter opp en stamå gangva får du ca 50 angla.

Egn med: Sil en stk pr angel, Makrel kan deles i to, Småsei bør være levende.

Lykke til.

Redigert av BMP (see edit history)

Hei.

Flott at noen svarer.

Stemmer det at du har så lang avstand mellom krokene? Har hørt ca 3 m

Er også spesiellt opptatt av hvilken type line sim skal benyttes for å få en "stiv" nok line til å ikke få "Vase" i stampen.

Det at du fikk fisk full av Kveis betyr at du fisket på for grundt vann. Dette opplever jeg også i sommerhalvåret når jeg fisker på rundt 25 - 30 m. Når jeg fisker dypere opplever jeg skjeldent kveis i Torsk og Lange. Gamle regler sier at man ikke skal spise fisk i måneder uten bokstaven R. dette var fordi fisken ofte var av dårligere kvalitet feks. kveis. (Kveis er en mark som er ufarlig, men er et negativt innslag "for de som ikke liker fisk")

/Tor

Et viktid redskap, hvis du får stor kveite på vaden, er foruten en skikkelig klepp ("høtt"), noe vi kalte "krøkångel" nordpå. Dette er en stor fiskekrok (ca 15cm lang) festet i et 10-15 m langt 8-10mm tau. Denne kroken setter du raskt fast i "kjaken" på kveita første gangen du får den opp til båtripa. Ei stor kveite må gjerne "kjøres" litt og trøttes ut før du kan få den ombord, og når du først har fått festet denne kroken skikkelig, så skal det mye til at kveita klarer å slite seg løs mens du trøtter den ut.

Lykke til med et spennende fiskeri! :smiley:

Som sagt er Kveis et problem på sommerhalvåret og spesiellt på bunnfisk.

Det finnes flere måter å nyte havet på hele året.

Jeg setter stor pris på makrellfisket (Hobby) og krabbed fisket på høsten.

Skulle noen av dere komme over en makkrellstim er det enkelt å varmrøke disse.

Du trenger en kulegrill, litt kull, noe einer ..... og en fisk, Ungene elsker det.

Dybde er viktig, men det kommer an på type fisk og årstid.

Om vi holder oss til Kveite går den dypt på vinteren (kanskje 300m)

Om våren og sommeren derimot kommer den opp for å "sole" deg

og det er på disse dybder jeg søker effektiv Va (Kveitline).

Har fått godt svar på spørsmålet og svarer derfor videre:

Torsk tar du stort sett over allt hele året, men kan inneholde kveis.

Er du fisker som stort sett fisker på sommeren bør du finne en sandbanke. (Torsk tar du i tareskogen) Her kan du ta Rødspette, og Kveite......Selvfølgelig avhengig av hvor du bor. Selv har jeg hytte i Vallersund.

Jeg holder til i vesterålen, og de siste 2-3 årene har det blitt mere kveite her. Og mer populært å fiske etter.

Det er spennende å sette bruk, ser at etterhvert som interessen for fritidsbåter har økt de siste årene kommer interessen for fiske etterhvert. Det er jo tross alt det som ER vår kystkultur. Mulig det en god ide du har om egen kategori om dette på båtplassen, fiske omfatter veldig mye. Men jeg ser det er mange om beinet om kategorier, allikevel kunne kanskje et forslag stilles her, så får ledelsen av forumet ta stilling til det.

dvs jeg er enig :wink:

Redigert av traust (see edit history)

Hei.

Det er skrevet endel om fiskemetoder og redskaper her tidligere også :yesnod:

HER er en av linkene...

....Jeg holder til i vesterålen, og de siste 2-3 årene har det blitt mere kveite her. Og mer populært å fiske etter. ......

Hvor i Vesterålen holder du til? Jeg er mye i Sortland-området...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...