Jump to content

42000 per breddemeter. Grei pris eller?

princess32

Recommended Posts

Havna vår skal bygges ut/moderniseres.

Havna er i dag i veldig dårlig forfattning, og det trengs en oppussing. Så derfor har det nå kommet til at havnen skal bygges ut og det skal legges nye brygger. Det vil også bli muddret opp i hele havnen.

På tegningene ser det nye anlegget veldig fint ut. Det kommer det sikkert til å bli også.

Men, er prisen grei??. Dette er en havn som ligger rett nord for Kambo marina i Vestby kommune.

42000 er innskudd per breddemeter. Så jeg for jo de tilbake vis jeg sier opp plassen en gang. Tingen er at jeg kun for tilbake 42000 per breddemeter om 10 eller 20 år også. Når jeg eventuelt velger å selge plassen min til båthavnen om en 15 års tid for jeg altså 42000 per breddemeter, mens de selger plassen videre til f.eks. 60000 per breddemeter. Det er de som skal ha differansen.

Er dette en vanlig praksis??.

Er dette noe å satse på?.

Det er vel egentlig ingen sikkerhet. Bare at båtplassene sansynlighvis blir høyere med årene, og at det er folk som vil kjøpe plassen i fremtiden.

Er ikke det at jeg vil tjene noe penger på plassen, men jeg vil jo heller ikke tape masse på dette.

Mener du Bitteliten at det kan lønne seg å leie plass istede??.

Har du noen lure tips Bitteliten så kan du jo sende en IM. Tror du har litt mere greie på dette enn meg.

Syns det var en vanvittig pris. Her er det noen som ikke ser seg bærja og skal suge mest mulig ut av gamle leietagere.

Havna vår ble fornyet i fjor.

Hele bryggeanlegget nytt. Økte kapasitet med 40 plasser. totalt ca.140 plasser. Og forlenget betong brygga som virker som molo.

Vi har vann, men ikke strøm på bryggene.

Vi som hadde plass der fra før fikk tilbud om å bli med videre for selvkost. Pris ble 6750,- pr. brygge meter.

Nye som kom inn måtte betale ca. det dobbelte.

Forventet "levetid" på anlegget 20 år.

For en 4 meter som jeg, har betaler jeg ca 3000,- pr. år. i leie.

Plassen er "min" og jeg kan selge den videre til den pris jeg ønsker.

Dette er snakk om en privat havn, med vakthold på sommeren. Så vi slipper å gå vakter eller noen form for dugnad.

Som eier sa til meg. Kunne sikkert tatt dobbelt fra dere også, men syns ikke dert er riktig at jeg skal tjene på at dere er med på å fornye ett anlegg som dere har vært medlemmer og betalt for i årevs. Likeer å kunne se folk i øya med god samvittighet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette er jo også en privat havn. Det vi betaler for er bruksrett for den enkelte bås altså 42000 per breddemeter.. I tillegg kommer leiepris per sesong. I dag er den ca 3500 per sesong. De sier at leieprisen vil bli noe mindre i den nye havna. Jeg har tatt høyde for 3000 i året. Det kan bli mere, og det kan bli mindre. Det vet vi ikke. Man kan vel samenligne det med et sammeie?. Må si jeg er litt usikker??.

Men hva er så alternativet??. Er det bedre å leie en plass for hvert år som øker i pris hvert år?.

Over 40.000 pr. breddemeter er helt uakseptabelt. Skal de nedbetale hele investeringen på innskuddet fra de 10 første båtene, eller er brygga malt med bladgull?

Sånne priser kan ikke forsvares, og når de utviser en sånn grådighet bør det vurderes å frata dem muligheten til å drive noe som helst slags forretningsvirksomhet resten av livet.

Hjelper ikke at det er innskudd og at du får "pengene tilbake". Alt for mye, og de satser vel på å tjene grovt på renteinntektene... Triste greier.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Synes prisen høres helt ekstrem ut!! Synes også din årlige avgift høres veldig høy ut. Plassen vår kjøpte vi for to år siden. Kr. 35.000 for 4 m. og tilgang på strøm og vann. Årlig avgift ligger på noe over kr. 1000. Synes du skal ta med alle innspill herfra til styret for annlegget deres og be de om å tenke seg om et par-tre ganger. :yesnod:

Av prislisten til Lakseberget ser det ut som rettighet per meter koster 60 000 per meter, utvidelse av rettighet for eksisterende 30 000 per meter (jeg er ikke medlem og ikke sikker på hvorldes prislisten egentlig er å forstå). Og det er ikke de som omsettes fritt - men som lykkes å få plass ved utvidelser etc. Men det er i indre Oslofjord.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Noen tall fra etablering av båthavn (2003)

Vi bor i et privat boligsameie (80 leiligheter) og bygget en privat båthavn i 2003. Båthavnen har 37 plasser (2,5m til 4,0m, totalt 120 breddemeter). Det ble innbetalt et innskudd på totalt 1.680.000 (14.000 pr. breddemeter plass) som dekket hele investeringen. Vi har strøm og vann på bryggene.

Båtplassene kan kun selges til sameiere i boligsameiet, men prisen er fritt bestemt mellom kjøper og selger.

Årsavgift er kr. 1.500 pr. plass.

I Leangbukta i Asker (LBA) så omsettes andeler kun gjennom andelslaget og en 4 meter har økt til 57.440. Det betales da også årlig andel fellesutgifter på 3700 samt at man må gå en vakt i løpet av sesongen. Omsetningsverdien av andelen økes jevnt og trutt, siste år med 10% begrunnet bl.a. med at strømanlegget var oppgradert.

Det er vedtatt (godkjent) utbygging av havnen og det vil komme anslagsvis 450/500 nye plasser, men hva prisen på disse nye plassene vil bli er foreløpig noe ukjent, men snakkes om en dobling m.a.o. rundt 100.000 for en fire-meter. Dette er da kostpris og ikke "børsing", og dekker da også utgifter til nødvendig infrastruktur. Grunneier er vel Asker kommune og det betales ingen leie til kommunen.

På messen på Lillestrøm snakket jeg med noen av de som selger brygger for et eget mulig prosjekt. Jeg kom da til en slags konklusjon at jeg må regne med en pris på rundt 250.000 fix/ferdig for å få lagt ut en 12 meter betongbrygge med utriggere for 3 båtplasser og det er uten vann, vei, strøm osv m.a.o. kun bryggeplassene og på egen grunn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Synes mye av prisene som oppgis her er helt uanstendig. Meld dere inn i KNBF som jobber iherdig for at komuner skal tilrettelegge for ideelle båtforeninger. Dette blir det helt andre priser av siden båtforeninger ikke skal tjene penger.

Legger inn prisregulativ fra "min" båtforening som eksempel

Priser for medlemmer:

Innmeldingspenger

kr 2.000

Bryggeinnskudd for nye medlemmer nedskrives lineært over 5 år:

Bryggeinnskudd inntil 8 meter båtlengde

kr 4.000

Bryggeinnskudd inntil 10 meter båtlengde

kr 5.000

Bryggeinnskudd inntil 12 meter båtlengde

kr 6.000

Bryggeinnskudd mer enn 12 meter båtlengde

kr 8.000

Kontingent enkeltmedlem / familie, per år

kr 300

Manglende dugnadstimer per time

kr 220

Gebyr for uteblivelse av vakt

kr 1.100

Frikjøp av vakt

kr 550

Bruk av truck utenfor ordinære utsett/opptak

kr 330

Bruk av truck ved ordinært utsett/opptak, pr gang

kr 100

Selvbyggerplass inklusive strøm per måned + opplagsleie

kr 500

Bryggeleie med bryggeinnskudd: Leielengde x pris

kr 90

Bryggeleie uten bryggeinnskudd: Leielengde x pris

kr 135

Opplagsplass med bryggeinnskudd: Lengde x bredde x pris

kr 38

Opplagsplass uten bryggeinnskudd: Lengde x bredde x pris

kr 50

Sommeropplag er lik vinteropplagspris

Midlertidig bryggeplass - maks 6 uker - mindre enn 5 meter

kr 70

Midlertidig bryggeplass - maks 6 uker - større enn 5 meter

kr 130

Leie av klubbhus per gang

kr 400

Bryggeleie - korttidsleie per uke - maks 6 uker

kr 275

Opplagsplass per kvm.

kr 110

Bruk av truck per løft

kr 330

Båtlengde er: Skroglengde + eventuelt hekkagregat/påhengsmotor + baugspyd + plattform + eventuell jolle i daviter.

Leielengde = båtlengde + fortøyning.

Fortøyning defineres slik:

Båter med båtlengde inntil 7 meter : + 1,5 meter

Båter med båtlengde over 7 meter : + 2,0 meter

Flagg KNBF - HMF 40 cm (reguleres i forhold til innkjøp for tiden): kr 150

Med disse prisene har vi ikke noe problem med å drive en båtforening. Her settes det også av penger til vedlikehold og investeringer slik som klubbhus, brygger, egen truck, egen traktor til snørydding etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen tilsvarene tall fra en båtforening på vestlandet. Vi bygget ut med 100 nye plasseri 2004/5. Ytterst måtte vi legge en stor og kraftig bølgebryter, og slike koster penger. Mye arbeid (ny gangbro langs et fjell) + div annet ble gjort på dugnad. All plasser har vann og strøm. Total kost for anlegget var rett under 5 mill.

Når vi gjorde dette så foretok vi samtidig en omfordeling av den gamle havna, slik at vi totalt fikk 140 nye plasser å selge. Pris per breddemeter ligger i området 12500.- og er å regne som innskudd. Hvis medlemmet vil selge båtplassen får det pengene tilbake.

Årlig "havneavgift" er fra 2000 til 3500, avhengig av størrelse på båt.

Ellers kan jeg si at "kommersielle" båtplasser i Stavangerområdet har en breddemeterpris fra 40000.- til 50000.- pluss årlig avgift i område 5000-10000 kroner. Så det er stor forskjell på kommersielle plasser og de som drives av foreninger/lag. Men det er nok noe du må leve med. Det nytter dessverre ikke å gå til en kommersiell utbygger å si at du ikke vil betale så mye dersom han har folk på venteliste. Da står du der uten plass.

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)

Løfter denne tråden igjen.

Er det noen annen plass i oslo/akershus/østfold man kan få noen gunstigere avtaler??.

Kan det lønne seg å bare leie en plass noen år???.

Jeg har mulighet til å betale det det koster i denne havna, men er litt usikker på å legge ut penger etter de svarene jeg har fått her. Har fått på følelsen at det er litt gambling.

Hva kan skje? Hva er risikoen??.

Synes mye av prisene som oppgis her er helt uanstendig. Meld dere inn i KNBF som jobber iherdig for at komuner skal tilrettelegge for ideelle båtforeninger. Dette blir det helt andre priser av siden båtforeninger ikke skal tjene penger.

I et tidligere innlegg så har jeg nevnt LBA, Leangbukten Båtforening Andelslag, og i følge siste nummer av Seilmagasinet så vil de 500 nye plassene som bør være i orden per sommeren 2012 koste ca 25 til 30.000 per breddemeter. Dette er etter selvkost-prinsippet i følge daglig leder Ingar Brauti. Her er det ingen som tjener penger, kommunen stiller tomt til disposisjon gratis, ingen kommersielle interesser inne i bildet osv

At KNBF kan påvirke denne prisen/kostnaden har jeg vanskelig for å forstå med mindre de kan trylle? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...