VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Nå sier jeg ikke at KNBF kan påvirke noen pris da Mouche, da har jeg i så fall uttrykt med upresist. KNBF jobber for at ideelle båtforeninger skal få muligheten til å etablere seg med velsignelse fra kommuner. Dernest har kostnadsnivået selvfølgelig å gjøre med hva den enkelte forening foretar seg. Det være seg dugnadsinsats, kjøp av brukte brygger etc. Hos oss kjøpes det for eksempel aldri nye brygger. Vi klarer oss godt med brukte som i ettertid vedlikeholdes og oppgraderes ved hjelp av dugnad. Dette blir jo opp til årsmøte i den enkelte forrening å ta stilling til kostnadsnivået i klubben. Ved privat drift av marinaer er dette skjelden løsningen. Der kjøpes det helt nytt og alt som gjøres, blir utført til markedspris. Jeg mener heller ikke at all drift av havner bør gjøres av foreninger, langt i fra, men når man ser hva foreninger/klubber kan få ut av kronene, er jeg helt sikker på at mange ønsker en stor andel av disse i stedet for private utbyggere. Dette har jo med KNBF sin tanke om at sjøen skal være noe for alle, ikke bare de best bemiddlede i samfunnet. Når det gjelder LBA synes det som de har etablert et kostnadsnivå som ligger helt i toppen av hva båtforeninger normalt har. Redigert 3.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rover Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 3 kroner i året pr. breddemeter= 12 kroner for en 4 meter??????????????Hvor mye koster en halvliter cola? Auda.... Nei, søren, skriveleif.... Kr. 3 Pr. Cm..... Men, inkl. strøm i sommerhalvåret:-) Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Løfter denne tråden igjen. Er det noen annen plass i oslo/akershus/østfold man kan få noen gunstigere avtaler??. Kan det lønne seg å bare leie en plass noen år???. Jeg har mulighet til å betale det det koster i denne havna, men er litt usikker på å legge ut penger etter de svarene jeg har fått her. Har fått på følelsen at det er litt gambling. Hva kan skje? Hva er risikoen??. HEi princess32. Jeg har plass ipå Kambo Marina ved siden av havna di. der betaler jeg nå 6000,- for sesongen for en 4m plass. De som får tildelt plass for første gang betaler i tillegg en engangssum på 8000,-? Du kan jo ta en telefon til Kjetil å spørre om han har noen ledige plasser nå. Du finner nummeret her:Kambo Marina Jon Dæven, båten min er med på bildet på forsiden. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Mouche Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Når det gjelder LBA synes det som de har etablert et kostnadsnivå som ligger helt i toppen av hva båtforeninger normalt har. Godt mulig, men å fylle ut med 80.000 kubikkmeter (!) med masse som må til er ikke gjort på en dugnad eller tre heller. Det blir nok også helt nye brygger og utstyr i motsetning til f.eks i Storsand, som vel er privat, hvor de utvider ved kjøp av brukt utstyr så praksisen er nokså forskjellig rundt forbi ser det ut til. Når man eventuelt skal selge seg ut av LBA så vil den prisen man får sannsynligvis være høyere enn man betalte ved kjøp, og det teller jo også positivt i forhold til havner hvor du får igjen samme pris som opprinnelig innskudd. Den prisen som anslås i LBA på 25/30.000 er jo også betydelig lavere enn prisen for de plassene som omsettes i de private havnene i Asker og Bærum hvor tommelfingerregel de siste årene har vært 100.000 per breddemeter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 fortsatt et par ledige plasser i Knutvika i Larkollen. Ligger annonse på finn tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Nå har vi også plass i OBF, men bruker den ikke pga vi har seilbåt. Dvs en liten skibsplast sammen med brodern. Men denne plassen har vi brukt siden 88. Havnen er flott, ingen tvil om det. Men sjekk ut plass rundt Larkollen og du slipper indre Oslofjord. Vi har valgt Hvaler og bruker 1 time og 15 min. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Det er nok forskjellig praksis rundt om kring og forskjellige forutsettninger for utbygging og drift, men en ting er lik for alle private utleiere: Det er en business på lik linje med all annen business og den skal generere overskudd. Helst så mye som mulig. Det er ikke tilfelle i en båtforening.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Det er ikke tilfelle i en båtforening.... På den andre siden slipper man "innavlen" som er i en del båtforeninger. min erfaring er at en del båtforeninger har akkutt behov for nytt blod. Men de som er med der ser jo ikke det. I Knutvika finner det en Bryggeforening som er stiftet som bla sørger for vakthold og plassering av båter i havna for optimal utnyttelse. www.knutvika.no tror jeg er hjemmesiden kikket innom der. fremdeles ledige bryggeplasser for normale båter tilgjengelig. Ta kontakt med Terje Skolt tlf : 95 818 539 Redigert 3.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 I Knutvika finner det en Bryggeforening som er stiftet som bla sørger for vakthold og plassering av båter i havna for optimal utnyttelse. www.knutvika.no tror jeg er hjemmesiden Hva er kostnadene for en plass i Knutvika? Prisene på finn er jo kun for leige. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 På den andre siden slipper man "innavlen" som er i en del båtforeninger. min erfaring er at en del båtforeninger har akkutt behov for nytt blod. Men de som er med der ser jo ikke det. Joda, noen foreninger sliter sikkert med "Innavl", mens hos andre er det jevnlig uskifting og "nytt blod" som preger bildet. Selv har vi ikke bare god uskifting, men har nylig også fått historiens første kvinnelige leder Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 (redigert) Så vidt jg vet har man 10 års leiekontrakter i Knutvika. Ikke noe innskudd. Tror det er 4000 kroner/breddemeter plass som er leien. Kontrakten er oppsigelig - med 12 måneders varsel. I praksis inneværende sesong + neste sesong om jeg er rett informert. Det er ikke plass til seilbåter over 35 fot slik havna er fylt opp nå. Det var mye surr der i fjor - havna ble ikke ferdig som planlagt. Jeg tror det blir bra i år. De holder på å muddre nå. Alt skal være ferdig rett over påske. Så får vi se om vi kan få lagt båten vår der i år. Redigert 3.April.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Security Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 60.000 pr breddemeter i Stavanger. Jeg har kjøpt en 4 meter og har sterk tro på at de kommer til å holde seg i pris. Dette basert på at havnen er sentralt plassert med god arkering samt slipp. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16541847 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Hei I mange båthamnar må det betalast "innskot". Eg trur dei færraste veit kva det er. I eit sameige er det betaling for ein sameigepart. I dei fleste båtlag eller private hamner så er det eit usikra rentefritt lån til eigar av hamna. Dersom eigar går konkurs får ein i beste fall dividende for kravet. Dvs. ein viss prosent av verdiane i buet. Grunn, flytebryggjer, klubbhus, truckar mm. kan vera pantsatt og såleis ikkje dekka leverandørar og bankar sine krav. At hamna er bra dreve i dag så er det ikkje sikkert at den er det i morgon. Dersom det er ein privat hamn så bør det vera eit minimumskrav at innehavar garanterer personleg for lånet. Aller helst tinglyst pant i eigedommen. Eg er svært svært skeptisk til "innskot" av den storleiken det er tale om i denne tråden. Til samanlikning så kjøpte vi ei naustomt før jul. Den kosta 100 000, 20-30 000 til arkitektar og kommune. 12 meter brukt flytebrygga i god stand kosta ca. 20 000. Det blir ca. 15 000 per meter strandlinja. Mindre per meter brygga. Det er god hamn og god dybde. Dette er ikkje i indre Oschlofjord. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Om man betaler innskudd bør man kreve at midlene settes inn på en klientkonto Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Hvor utbredt er "klientkonto" da Bitteliten. Jeg tror gjerne utbyggerne av havna selger plassene slik at utlegget deres kan bli frigjort + et fett overskudd da selvfølgelig. Når du eventuelt senere selger plassen, mottar du selv hva du kan få for den.... Pengene du selv en gang betalte er nok ikke lengre "sporbare". (snakker her om private utbyggere som skal drive business) I foreninger er det litt forskjellig praksis, noen fører pengene inn på egen "bryggepost" i regnskapet og utbetaler samme sum ved utmelding, andre nedskriver inskuddet over x antall år. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Har leiet en båtplass mot kontant betaling av et engangsbeløp og det gir meg rett til å benytte en definert båtplass i 13 år, deretter har jeg førsterett til å leie samme plassen til markedspris. Beløpet jeg betalte var det båtplassen kostet å lage, dette er dokumentert. Som leietager har jeg rett til å tinglese en heftelse på eiendommen mot å betale de gebyrer som påløper. Synes det er en grei ordning og føler det har gitt meg sikkerhet for mitt "innskudd"/kontantbeløp. Om et innskudd er sikkert, eller ikke, vil vel også komme litt an på hvordan det hele er strukturert? Hvis båthavnen er et eget A/S og ikke blandet sammen med "alt annet" så er det vel ikke så stor grunn til å tro at det selskapet vil gå konk med den riften det fortsatt er om båtplasser, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Jeg vet ikke - og har ikke noe grunnlag for å tro noe om - hvor mange som har klientkontoer. Vet at utbyggerne av Knutvika tilbød dette. utbyggerne som skal bygge i Råde nå (Krogstadfjorden) sier rett ut at innskuddet skal finansiere utbyggingen. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Takk for noen tips om havner rundt om. Skal ta meg en ringerunde å høre. Har plass denne sommeren, så det blir for neste sesong eventuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.