Jump to content

Noen som merket vinden

Bertinius

Recommended Posts

Har aldri før hatt problemer med akterfeste, men den vinden vi hadde onsdag 19.05. klarte å dra dette feste 4 meter inn i Drangsvannet, hvor det normalt er meget smult.

Det medfører at jeg må legge ut bøyene mine på nytt, noe jeg overhodet ikke hadde regnet med.

Var nede i båten i de værste kastene, og det var utrolige krefter i gang.

Pass på når vinden kommer uventet :yesnod:

Ja, den nordvesten vi har hatt på sørlandskysten har vi merket! Også i Drangsvann da - der er det jo alltid damstilt! Men ikke for det - hadde båten på land der for en del år siden og det er et drag nedover der som kan ta ganske kraftig fikk jeg merke på pressening.

Men det blir heldigvis ikke mye sjø av NV innaskjærs, men om en ligger fortøyd slik at NV får tak, kan det røske godt. Ligger heldigvis godt skjermet mot denne vindretningen, men SV kan ta fælt - og det er jo den vanligste vindretningen gjennom sommeren.

Det rare er at når sola skinner er det mulig å finne lune viker og få flotte dager selv med ganske kraftig vind. Var en tur ute i går og var ytters skeptisk siden det var frisk NV bris/liten kuling, men ei lun vik med skjerming mot NV var løsningen - nesten ikke krusning på vannet en gang!

Dro over Oslofjorden fra Son til Kommersøy natt til torsdag. Moderat sjø og vind (7 - 10m/s) rett imot. Herlig tur. Lå i Grisebukta hele tiden, og det var kun lørdag det blåste litt der. Men i Fantebukta på nordspissen blåste det ganske friskt. Og det var da heller ikke så mange båter der. Gikk tilbake i dag ettermiddag. Startet med NW 3m/s ut over Breiangen, Så plutselig 6 - 7m/s mellom Tofte og Bevøya, og så igjen rolig nordavind inn mot havnen. Temperatur alle dagene, midt på dagen, rund 12 grader, idag 15 - 16. Idag så jeg ikke en eneste sky.

Håper pinsehelgen blir like fin, dog litt varmere. Hele torsdag og fredag hadde vi forresten besøk av en mink på bryggen. Den lå stort sett og solte seg. Måtte trø over den for å komme iland flere ganger. Men hver gang lå kameraet igjen i båten. Bildet under er tatt på 50 60 meters avstand da den vart en tur på den andre bryggen og jeg satt i båten med kamera.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Var ute med båten på onsdag. Da jeg suste forbi Nesoddtangen i frisk motvind og 9-11 knop fart,møtte jeg en båt på veien inn med brukken mast. :( Føles ikke helt bra å se når man er alene på vei ut. Skulle til Sverige, men kom aldri lenger en litt forbi Moss da en festing til storseilet ga seg på torsdagen. Da var det ikke noe særlig mye vind, som kannskje var like greit. Endte med å kjøre til bake til Oslo for motor. :(

Ragnar

Det var en seilbåt som brakk masten på Hovdan Skagen Race i helgen ca. 39 fot.

(mulig det var denne som nå skulle på reparasjon)

Snakket med en som seilte ved siden av og de fightet mot hverandre med spinnaker oppe i  sterk vind.

Masten falt "rett" fremover men det gikk tilsynelatende bra for mannskap.

Det ligger og en båt her i stavanger som har brukket masten (forstaget røyk i Nordsjøen hvorpå masten måtte dumpes) mens en eldre trebåt brakk masten på vei mot sørlandet for noen uker siden og søkte deretter ly på Hidra ved Flekkefjord.

Lite hyggelig og risikoen for alvorlige konsekvenser er stor.

Over til noe mer hyggelig: Noen som har sett hvilken båttype som mestret været best og vant regattaen?   :cheers:

Selv skal jeg seile en tilsvarende båt hjem fra Frankrike om snaut to uker sammen med to andre Beneteau båter.

Om noen synes turen høres interessant ut kan dere kontakte meg på mail for mer informasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...