Jump to content

På hvilken side av de fargede bøyene?

HulkHaugen

Recommended Posts

Vi har et lite og populært innaskjærs område i Arendal kalt elva (Nidelva), og der er det mange bøyer i fargene rød og grønn som skal forklare oss hvor vi børe og ikke bør tøffe. I mine øyne er det helt opplagt hvilken side man skal holde seg på, men det er utifra sunn fornuft og ikke pga noen regel. Så derfor lurer jeg rett og slett på hvordan denne regelen er?

Føler meg skikkelig n00b med et slik spørsmål, har jo "alltid" kjørt båt, men har aldri skjønt/lært reglen, hehe...

Mvh Børre

Styrbord og babord

Styrbord = høyre side av båten når du står og ser fremover i lengderetningen

Babord = venstre side av båten når du står og ser fremover i lengderetningen

Det er svært nyttig å vende seg til å bruke styrbord og babord i stedet for høyre og venstre. Eks.: Du leser kart og gir rormannen beskjed om at han passere staken på venstre side, på den andre siden er det et skjær! Det kan lett gi misforståelser. Skal han seile slik at staken passerer på venstre side av båten eller skal båten passere på venstre side av staken? Si heller: Du skal ha staken på din babord side.

Dette latteralsystemet som det heter er merket med rødt for babord og grønt for styrbord, vel og merke i leias fartsretning. Leiretningen er alltid inn mot kysten dvs. oppover langs kysten og innover i fjordene og inn mot havner, byer osv.

Babord er et skips venstre side når man står akter og ser forut. Navigasjonslys på båtens babord side er rødt. Tilsvarende grønt for styrbord.

Det er svært nyttig å vende seg til å bruke styrbord og babord i stedet for høyre og venstre. Eks.: Du leser kart og gir rormannen beskjed om at han passere staken på venstre side, på den andre siden er det et skjær! Det kan lett gi misforståelser. Skal han seile slik at staken passerer på venstre side av båten eller skal båten passere på venstre side av staken? Si heller: Du skal ha staken på din babord side.

Uenig. Det har lite for seg i en fritidsbåt og er heller grunnlag misforståelser. På større båter ,hvor man har aktiviteter flere steder på båten er jeg enig i at det er riktig.

Høyre og venste er så godt innarbeidet at manøvreringen blir sikrere med enkle innarbeidede uttrykk med et mannskap som regel er utrenet .

Har kjørt opp og ned Nidelva flere ganger jeg og, enig med trådstarter her. Normalt står det på sjøkartet hvilken vei "ledens retning" er og da navigerer man deretter, og mener at den går fra Hasla og oppover mot båtbyggeriet (nidelv)

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Nå har det seg slik at på sjøen gjelder sjøveisreglene og da er det lurt å lære seg bruken av styrbord og babord en gang for alle.

Det finnes nok ingen unntak avhengig av hvilken erfaring en har.

Styrbord er heller ikke utelukkende høyre. Styrbord kan være venstre også.

Anbefaler og legge igjen wunderbaumen og bilsertifikatet på land.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Nå har det seg slik at på sjøen gjelder sjøveisreglene og da er det lurt å lære seg bruken av styrbord og babord en gang for alle.

Det finnes nok ingen unntak avhengig av hvilken erfaring en har.

Anbefaler og legge igjen wunderbaumen og bilsertifikatet på land.

Ja det er lurt . Men jeg er overbevist om at det kan bli flere kollisjoner,grunnstøtinger og misforståelser når fritidsbåtførere som er på sjøen en gang hver fjortende dag et par måneder i året skal forholde seg til uttrykk de ikke mestrer. Man har med seg mannskap som ikke har opplæring og da man ta høyde for det.

Man må ikke gjøre det vanskeligere enn det er.

Helt enig. De kan holde seg på land.

Ja en ønsketenkning kanskje ,men man må forholde seg til realitetene Krisida Magni.

Man må ikke tro man fører et stort skip når man er ombord i en fritidsbåt. Man har øyekontakt med ,,mannskapet,, og de er sjelden mer enn 3-4 meter unna når man skal gi beskjeder. Hvis man peker og roper høyre ( styrbord) tror jeg de fleste skal klare og gjøre de riktige tingene ombord.

Man må huske at man kan ha barn, voksne , eldre og ,,landkrabber,, ombord som ikke har et forhold til uttrykkene som brukes på sjøen.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Veel, roper du høyre, må du som skipper huske å ta høyde for hvilken retning vedkommende står i slik at han/ho ikke velger din venstre som er hans/hennes høyre hvis han er vendt akterover. Dessuten bør det poengteres at du da allerede har "snudd formelen" slik at vedkommende ikke tenker: aha det er nok hans/hennes høyre skipperen mener....Da forholder en seg jo forsåvidt til realitetene....

Helledussen :lol: styrbord er alltid styrbord. Kan ikke bli enklere! Klarer en å lære forut og akter så klarer en også styrbord og babord. Hvis ikke, vær med utelukkende som passasjer!

Helledussen :lol: styrbord er alltid styrbord. Kan ikke bli enklere! Klarer en å lære forut og akter så klarer en også styrbord og babord. Hvis ikke, vær med utelukkende som passasjer!

Ja det har du rett i. Enkelt for noen og gjenstand for misforståelse for andre. Nå er båten min bare 10 meter lang så jeg klarer å kommunisere med både ,,mannskap, og passasjerer ombord på en enkel måte, uten bruk av kommunikasjonsradio eller sjømannsuttrykk. Erfarer at det sjelden eller nærmest aldri er direkte behov for å bruke styrbord eller babord .

...hadde et lite båtførerkurs vert en ide?

Nå komm du meg i forkjøp. :smiley:

Ikke noe imot det du sier, (-- reference to evil site removed --), men jeg må forklare meg helt enig med det som sitter bak sannheten av Skælø.

Hvis man bare snakker om et åpent båt med 4 meter da er det vel akseptabelt.

Men så snart man ha folk fordelt på båten blir det farlig når det blir vanskelig.

Noen ganger kan skipperen ikke samtidig følge opp hva andre gjør, observere hva som skjer bak og foran båten og svare om han skal ha kaffe.

Da går fort noe galt.

Hos meg på båten blir det -bare- bruk av uttrykk som Stb & Bb.

Hvis man begynner tidelig nok, nemlig mens folk kommer på båten for første gang, da vaner de seg ganske fort.

Men i hvert fall gjør de ikke noe refleksreaksjon a la "jo, venstre er der hvor tommelfingeren peker til høyre",

men tenker først "hva sa han før?" og kikker på hva de gjør.

I tillegg synes de fleste at det er virkelig spennendes med å lære noe maritimt, som er helt nytt og som de kan ta med hjem.

...og skipperen står også i rett lys. :cool:

Og det som Bruningen spør?

Jeg synes også at det ikke er for mye krav at man minst lærer seg de viktigste tegn.

Men hvis ikke det går, fordi noen husker jo virkelig dårlig, da kan man hjelpe seg ved å klistre slike tegn ved rorposisjonen og navigasjonsplassen.

Slike klistremerker kan man forresten kjøpe for bare -få- kroner og er ingen skam å ha.

Og skulle noen spørre da kan man svare "Den er for deg, i tilfelle jeg slår meg på hodet".

I hvert fall ble tønnesystemet, uttrykk og sjøveisreglene laget for å få både nasjonalt og internasjonalt sikkerhet.

Følger man reglene da minker sjansen for ulykke anske ordentlig allerede.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nå har jeg en kone som ofte bommer på "høyre" og "venstre" (kvinneproblem?) hvilket har avstedkommet noen problemer ved bilkjøring på ukjent grunn, men til sjøs fungere det helt greit med "styrbord" og "babord" uten at jeg vet helt hvorfor, så her i huset tillater vi oss å bruke disse! Og siden styrbord og høyre ikke alltid er det samme så er det vel kanskje også greit sånn, etter min mening!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi har et lite og populært innaskjærs område i Arendal kalt elva (Nidelva), og der er det mange bøyer i fargene rød og grønn som skal forklare oss hvor vi børe og ikke bør tøffe. I mine øyne er det helt opplagt hvilken side man skal holde seg på, men det er utifra sunn fornuft og ikke pga noen regel. Så derfor lurer jeg rett og slett på hvordan denne regelen er?

Føler meg skikkelig n00b med et slik spørsmål, har jo "alltid" kjørt båt, men har aldri skjønt/lært reglen, hehe...

Tolbake til tråden... :smiley:

Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... :confused: Ikke allrid like lett å vite hva som er hovedretningen synest jeg.....

Tok båtførerprøven en gang i tida...i 8. klasse.... det er leeenge sida og har ikke kjørt båt siden omtrent...

Styrbord og babord er for meg en geografisk område på fartøyet/båten. Jobber på flyterigg i nordsjøen og veldig greit og bruke stdb,babord, akter og forut som benevnelser.

Redigert av softneck (see edit history)
Uenig. Det har lite for seg i en fritidsbåt og er heller grunnlag misforståelser. På større båter ,hvor man har aktiviteter flere steder på båten er jeg enig i at det er riktig.

Høyre og venste er så godt innarbeidet at manøvreringen blir sikrere med enkle innarbeidede uttrykk med et mannskap som regel er utrenet .

Når jeg har båtfolk med.. bruker jeg BB og STB ... men når jeg har "blonde" ombord.... bruker jeg begge deler.. altså vi skal Styrbord for holmen der og gjentar at det er til høyre for holmen... så de lærer seg litt båtspråk de også.. og tilbakemeldinger er at de alltid liker og lære slikt og setter pris på og få veiledning og hjelp til å forstå marint ordbruk og skikker... og er det uerfarne med ombord.. passer jeg alltid på at de får oppgaver og delta i turen med både navigering. bruk av plotter og fortøyning.. så kan de lære lit knuter også så de slipepr og bruke sånne mikkemus knuter som byfolk bruker hi hi...

Ang de derre bøyene som var røde og grønne..? brukes ikke de også for å angi hovedled og retning på hovedled? ikke sikker.. så derfor bruker nå jeg altid kart og plotter i ukjent farvann... mens her jeg bor er alt kjent og trygt :-)

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... :confused:

Da har du blitt lurt! :wink: Nord og vest var for de sorte stakene. Og de forsvant når de grønne kom.

Røde og grønne staker i dag er ikke referert til kompassretningene, men styrbord og babord i forhold til definert retning på skipsleia.

Og hva som er definert som retning på skipsleia finnes i sjøkartet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

For å vite ledens retning trenger du ett sjøkart, først når du vet ledens retning kan du navigere etter fargene. I ledens retning skal du ha grønne staker på din styrbord side.

Styrbord = høyre side av båten når du står og ser fremover i lengderetningen

Babord = venstre side av båten når du står og ser fremover i lengderetningen

Ja det er så enkelt som det, og det er det ALLTID, ingen rom for tvil. Høyre og venstre derimot kan bety så mangt, Til høyre for hva, for meg eller deg, forover eller bakover, for båten eller staken, osv. osv.

Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... :confused:

JA, det veldig, forferdelig galt. Dette var i gamle dager, før IALA. NÅ gjelder grønt på styrbord side i ledens retning og rødt på babord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...