Leading Edge Startet 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2009 Lurer på om tiden er kommet for radar denne sesongen. Når jeg begynner å studere litt for å sette meg inn i ulike typer etc så oppdager jeg denne revolusjonerende solid state radaren som Navico har kommet med (Lowrance, Simrad, Northstar). Her bruker man store ord som paradigmeskifte for å foklare hvor revolusjonerende dette er. Godt jeg ikke kjøpte Radar i fjor!!! Derimot vanskelig å finne noe priser og tilgjengelighet på denne. Noen som har kunnskap og evt. synspunkter? Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Framtia Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det er en tråd om denne radaren her Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Viknes830 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Snakket med ProNav på SjøenForAlle. Leveringsklar Mai 2009 og pris Kr. 20.000.- + mva. Spørsmålet mitt om leveringsdyktighet ble noe ullent besvart.... Redigert 28.Mars.2009 av Viknes830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det viktigste med denne radaren er nok at den gir en god pekepinn på hva vi kan forvente oss av kommende utstyr. Vi som har seilbåter er nokså opptatt av strømforbruk, og da er denne teknologien veldig godt nytt. Bedre oppløsning med liten antenne bør være godt nytt for både motor- og seilbåtfolk. Likevel vil vel de fleste av oss vente litt for å se hvordan utstyret virker i praksis, og vente på at andre produsenter kommer med konkurrerende produkter og håpe på lavere priser. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Med denne fant jeg det ekstra vanskelig å trenge gjennom reklamen for å forstå hvordan den virker. Men så vidt jeg kan se, så vil den for hvert sveip også sende et sveip innen et frekvensband. Mottakerdelen vet vinkelen for hver enkelt frekvens, og resten er matte. Ulempen, så vidt jeg kan se, er at den ikke kan se racons, ARR, og nødpeilesender. Noen som vet noe mer inngående? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 På Lowrance sine sider er det skrevet litt om teknologien: Lowrance Broadband Radar sends a continuous transmission wave with linear increasing frequency (hence the term Broadband). The wave retains its frequency as it travels out and reflects back from any objects. Meanwhile, the transmitter continues to output an increasing frequency. The difference between the currently transmitted and received frequencies, coupled with the known rate of frequency increase, is the basis for precisely calculating a "time of flight" and target distance. Since FMCW constantly builds up radar return energy (vs. a single pulse), this system provides target detection superior to pulse radars while transmitting at far lower energy levels. Dersom min engelsk er noenlunde inntakt kan dette forenklet forstås slik ? Radaren sender ut en bærebølge som sveiper i frekvens. Hvis vi sier at starten på sveipet (laveste frekvens) ligger nærmest radaren, ligger høyeste frekvens 36nm ute. Når signalet treffer et mål - vil ekkoet ha en frekvens som representerer der sveipet var når signalet traff målet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
olews Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Jeg kikka lenge lenge lenge på denne rare antennen i Göteborg. Ingen klystroner (kanskje ikke i radar lengre) eller magnetroner lengre og ingen bølgeledere eller horn, bare PC ware. Kun elektronikk og sikkert masse digital signalprossesering (DSP og FFT og hvem vet hva - gitt dagens datakraft kan man jo gjøre hva som helst). Sikkert fint, men veldig anderledes enn hva man er vant med. Kanskje det blir mye billigere om få år siden det er mye enklere å lage ? Diskusjon på nettet Bredbåndsradardiskusjin. Ole Redigert 29.Mars.2009 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Lurer på om ikke dette kommer fra Kelvin Hughes? Men bedre oppløsning på kort hold samtidig som den har en horisontal strålebredde på 5,20 ? Uansett veldig spennende! Jo, Kelvin Hughes i følge linken til olews. Redigert 29.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Teknologien er jo ikke ny det er vel den samme som Norske Seahauk har benyttet i mange år. kan nokk bli bra saker men jeg vil nå vente noen år før jeg kjøper meg en slik. La teknologien få riste av seg en del barnesykdomer. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 La teknologien få riste av seg en del barnesykdomer. Håper ikke at alle tenker som deg. Produsentene trenger omsettning for å finansiere R&D. Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Noen som har testet dette og har noe nytt og melde? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2009 Se denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=48190&st=80 Eg er veldig fornøyd med min Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Er i tidlig fase i tenkning på å bytte ut endel dupeditter i båten. Har i dag en kartplotter som ikke kommuniserer med noe som helst annet enn GPS... og ekkolodd. (og selvsagt VHF) Ser på autopilot/ radar/ kartplotter osv sammenkoblet. Burde kanskje åpne ny tråd på dette, men spør i første omgang om jeg bør satse på bredbåndsradar, eller om denne fortsatt er for tidlig i sin livsfase. Mitt bruk er innaskjærs mesteparten av året, men sommerferien forsøker vi å legge til mer fjerntliggende steder, og da er kryssing av Skagerrak ofte inkludert (det er, der og langs Jæren, at jeg særlig savner autopilot) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 (redigert) Jeg hadde valgt autopilot først. Våger påstanden at: "Du bare tror at du savner den mest i Skagerak og langs Jæren". Jeg går selvfølgelig ikke fra kai på autopilot, men så snart roret legges midtskips - slås den på. Slås den av før jeg setter ned farten ved målet - så er det fordi det skjer noe uforutsett, fordi det blir veldig veldig trangt eller at jeg setter seil. Redigert 27.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 Ja autopilot og radar er nyttige instrumenter kartplotter blir nå mer sån kjekt og ha utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.