Jump to content

Bredbåndsradar, er det tingen?


Leading Edge

Recommended Posts

Lurer på om tiden er kommet for radar denne sesongen. Når jeg begynner å studere litt for å sette meg inn i ulike typer etc så oppdager jeg denne revolusjonerende solid state radaren som Navico har kommet med (Lowrance, Simrad, Northstar). Her bruker man store ord som paradigmeskifte for å foklare hvor revolusjonerende dette er. Godt jeg ikke kjøpte Radar i fjor!!!

Derimot vanskelig å finne noe priser og tilgjengelighet på denne. Noen som har kunnskap og evt. synspunkter?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Det viktigste med denne radaren er nok at den gir en god pekepinn på hva vi kan forvente oss av kommende utstyr. Vi som har seilbåter er nokså opptatt av strømforbruk, og da er denne teknologien veldig godt nytt. Bedre oppløsning med liten antenne bør være godt nytt for både motor- og seilbåtfolk. Likevel vil vel de fleste av oss vente litt for å se hvordan utstyret virker i praksis, og vente på at andre produsenter kommer med konkurrerende produkter og håpe på lavere priser.

Link to post

Med denne fant jeg det ekstra vanskelig å trenge gjennom reklamen for å forstå hvordan den virker. Men så vidt jeg kan se, så vil den for hvert sveip også sende et sveip innen et frekvensband. Mottakerdelen vet vinkelen for hver enkelt frekvens, og resten er matte.

Ulempen, så vidt jeg kan se, er at den ikke kan se racons, ARR, og nødpeilesender.

Noen som vet noe mer inngående?

Link to post

På Lowrance sine sider er det skrevet litt om teknologien:

Lowrance Broadband Radar sends a continuous transmission wave with linear increasing frequency (hence the term Broadband). The wave retains its frequency as it travels out and reflects back from any objects. Meanwhile, the transmitter continues to output an increasing frequency. The difference between the currently transmitted and received frequencies, coupled with the known rate of frequency increase, is the basis for precisely calculating a "time of flight" and target distance. Since FMCW constantly builds up radar return energy (vs. a single pulse), this system provides target detection superior to pulse radars while transmitting at far lower energy levels.

 

Dersom min engelsk er noenlunde inntakt kan dette forenklet forstås slik ?

Radaren sender ut en bærebølge som sveiper i frekvens. Hvis vi sier at starten på sveipet (laveste frekvens) ligger nærmest radaren,

ligger høyeste frekvens 36nm ute. Når signalet treffer et mål - vil ekkoet ha en frekvens som representerer der sveipet var når signalet traff målet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Jeg kikka lenge lenge lenge på denne rare antennen i Göteborg. Ingen klystroner (kanskje ikke i radar lengre) eller magnetroner lengre og ingen bølgeledere eller horn, bare PC ware. Kun elektronikk og sikkert masse digital signalprossesering (DSP og FFT og hvem vet hva - gitt dagens datakraft kan man jo gjøre hva som helst). Sikkert fint, men veldig anderledes enn hva man er vant med. Kanskje det blir mye billigere om få år siden det er mye enklere å lage ?

 

 

Diskusjon på nettet Bredbåndsradardiskusjin.

 

 

 

 

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Er i tidlig fase i tenkning på å bytte ut endel dupeditter i båten. Har i dag en kartplotter som ikke kommuniserer med noe som helst annet enn GPS... og ekkolodd. (og selvsagt VHF)

 

Ser på autopilot/ radar/ kartplotter osv sammenkoblet.

 

Burde kanskje åpne ny tråd på dette, men spør i første omgang om jeg bør satse på bredbåndsradar, eller om denne fortsatt er for tidlig i sin livsfase. Mitt bruk er innaskjærs mesteparten av året, men sommerferien forsøker vi å legge til mer fjerntliggende steder, og da er kryssing av Skagerrak ofte inkludert (det er, der og langs Jæren, at jeg særlig savner autopilot)

Laholm

Link to post

Jeg hadde valgt autopilot først.

Våger påstanden at: "Du bare tror at du savner den mest i Skagerak og langs Jæren".

Jeg går selvfølgelig ikke fra kai på autopilot, men så snart roret legges midtskips - slås den på. Slås den av før jeg setter ned farten ved målet - så er det fordi det skjer noe uforutsett, fordi det blir veldig veldig trangt eller at jeg setter seil.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...