Jump to content

Hvilket strømaggregat vil du som nabo at jeg skal ha?+

Per Harald

Recommended Posts

Den nye båten er satt opp med 220V`s utstyr, noe som ikke passer for meg som ligger mest i uthavn. Men der er det jo alltid en hyggelig nabo som jeg ønsker å fortsatt ha en hyggelig relasjon til. Kan hende er han BP medlem også, og da ønsker jeg ikke å bli omtalt negativt her på BP.

Hvilket type aggregat er mest pålitelig og stillegående?? Betaler gjerne ekstra for å ha friheten til å bruke aggregatet uten å forstyrre omgivelsene.

Noe separatorgreier på eksosen er et must har jeg skjønt, og at eksosen føres ut i melleom drevene under plattformen, for ikke å få lyden mellom båtene. (resonans).

Har noen erfaring med eksosen over eller under vannlinjen?

Jeg ønsker tilbakemeldinger fra deg som kansje skal ligge ved siden av meg i sommer, og alle andre som av en eller annen grunn har erfaring/opplevelser med dette. :yesnod:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Jeg vil anbefale deg mastervolt. De har en liten whisper på 3,5 kw som er veldig snerten og dekker de fleste behov. Bakdelen med alle de små generatorene er at de går på 3000 rpm, mens de som er litt større går på 1500. Tror Kohler er den minste som går på 1500, mener å huske de har en modell på 4,7 kw som går på 1500 rpm. Kjører eksosen over vannlinjen og kjølevannet under med separatorl

Du tenker sikkert på et lite aggregat, og da er det jo snakk om et aggregat som går på 3000 omdreininger. Det finnes diverse tester på støynivå av disse, men det er i praksis mye opp til installasjonen.

Hvis vi ser på hvor støyen kommer fra, så har vi eksosdelen, luftbåren støy fra motor og resonans / vibrasjon. Noen aggregater har bra eksosanlegg som separerer vann og eksos, og dette er bare et kostnadsspørsmål.

Luftbåren støy har ikke bare med aggregatet å gjøre, men også med plassering i båten og hvordan man kan få til noen lydfeller i tillegg.

Resonans er et isolert problem, og da spesielt for små encylindrede aggregater 3000 rpm. Som egentlig ikke er utviklet for permanent drift. Det gjelder da under installasjonen å forebygge mot overførbar vibrasjon, og da gjerne med god motorbedding, gode motrorfester og kanskje en demperplate.

Ellers er jeg enig med Kraftein Øl, dette er et bra aggregat som gir bra resultat med riktig installasjon. (Pakkeløsningen er også bra sammensatt slik at en slipper å løpe på bygda og kjøpe seg fattig på alt som mangler).

Takk for svar så langt.

Sitter med et tilbud med Masè IS 3,5. Dette skal eventuelt monteres av "fagfolk". Jeg presiserer at dette med støy osv. er meget høyt prioritert. Kan må vel da kunne stole på at de kommer med de beste forslagene i så måte. Motorlabber med demping er med, men demperplate i tillegg er kansje ok å spøre om. Som jeg skrev er eksosseparator et must og dette er nesten obligatorisk hos disse to leverandører.

Fikk et tilbud fra Lunde Båt på Mastervolt system, men det er mulig at prisen endrer seg når jeg ikke kjøpte ny, men brukt båt. Skal ta kontakt med dem for et spesifisert tilbud.

Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på?

Erfring med Masè IS 3,5 kontra Mastervolt Whisper?

Pakken er selvfølgelig med invertere og ekstra batterier.

D5LA I boks.

Jeg har meget gode erfaringer med Kohler som selges av sleipner.

Hadde dette på en ambulansebåt jeg jobbet på, og det hendte seg at jeg glemte å stope den for natta uten at jeg hørte den var i gang!!

Den er også meget robust, der ombord gikk den på 100 % last, båten er nå vel 2 år, og ikke et feil kakk på denne motoren til dags dato :)

Jeg har meget gode erfaringer med Kohler som selges av sleipner.

Hadde dette på en ambulansebåt jeg jobbet på, og det hendte seg at jeg glemte å stope den for natta uten at jeg hørte den var i gang!!

Den er også meget robust, der ombord gikk den på 100 % last, båten er nå vel 2 år, og ikke et feil kakk på denne motoren til dags dato :)

Hei

Jeg kan heller ikke klage på Köhler'n min, og det har ingen andre gjort heller forresten :wink:

mvh

giver

Jeg var litt redd for at vi skulle få den diskusjonen om kjøring av aggregat eller ikke. Vi har hatt den her på BP før. Jeg registrerer at flere båttyper produsert i utlandet, er basert på at man reiser fra strømkontakt til strømkontakt. Jodaen jeg har i garasjen er utvidet med 300AH i tillegg tildet jeg hadde i fjor, nettopp for å ungå kjøring av motor. Mange av dagens båter har 220 V grill ute, 220V stek, microovn, 220 V Kokeapparat. For å bruke slike båter med utelukkende inverter så blir vel skuta synkeferdig av vekten fra nødvendig batterikapasitet. Vi må nok innse at dette er kommet for å bli og at det vil bli mer og mer av det om ikke importbåtene blir lagt opp med gass før salg i Norge. Sesongens båt for meg er full av 220V`s forbrukere og jeg er helt avhengig av aggregat og inverter for å få grilla pølsa vet du.

Det jeg ønsker er at Pettersand ikke skal høre at jeg kjører aggregat, så derfor ønsket jeg å få noen tilbakemeldinger fra dere på båtplassen. Pettersand`s synspunkt har jeg full respekt for, men jeg kommer allikevel til å kjøre aggregatet mitt til tider og på steder som sjenerer nabobåtene i minst mulig grad. Båten er uten aggregat ikke egnet til annet enn å gi gass med.

Ellers takk for mange tilbakemeldinger. Det dukker opp leverandører og produkter som jeg ikke viste om, som selvsagt blir sjekket ut før beslutning om type og størelse blir tatt. Mange gode tips her.

Per Harald

D5LA I boks.

Takk

Nei det var i grunn ikke noe å vurdere. Det pussige er at vi ved entring av messa var enige om en ting. Etter alt det negative vi har hørt og lest om Bavaria, så var det en stand vi IKKE skulle besøke og det var Bavariastanden. På vei ut ble min bedre halvdel litt nyskjerrig på hva det var vi IKKE ville se på, så jeg ble pent nødt til å dilte etter.

Ved entring av 37`n ble til og med jeg litt imponert. Litt mye hvitt, men allikevel. Så skulle kjerringa ned i cabinen. Vi hadde jo vært nedi noen andre båter så jeg tenkte det var best å vente til hu kom opp igjen før jeg gikk ned........Men for svingende. Der nede var det jo plass til et helt storband med langbord og overnatting til alle gjestene....Jaja smørt litt tjukt på nå kansje, men frelst ble vi og 37 Sport ble det. Ikke ny, men en fra 2008.

Sjekket litt med noen Bavariaeiere på BP og fikk bekreftet at de var fornøyd og mer trengte vi ikke å vite. Nå er det bare å vente på at isen går. Kan nesten ikke vente.

Det er vel litt 220V hos deg og, hvordan har du løst det??

D5LA I boks.

Koke på 220V :lol:

Fantastisk idioti ombord i båt. Før hadde man 220V hjemme i huset, og gass i båten. Nå har man 220V i båten, og koker på gass hjemme.

Hva med å heller byttet til gass i båten? Legg opp et gass system som driver både varmtvannsbereder, stekeovn, og kokebluss. Jeg er sikker på at man får et flott system til brøkdelen av en generator. Så skaffer man en gigantisk batteribank, og en 2000W inverter til støvsuger, micro, hårføner, tv, dvd, playstation,laptop, etc. Med feks. 2x140A dynamoer, 80A landstrømslader, og 800Ah forbruksbank kan man leve en stund der ute på sjøen. Det viktigste er bare å få de tyngste forbrukerene over på diesel og gass. Diesel til varme, og gass til koking. Selv har jeg seilbåt, og der er gass en selvfølge i byssa. Skjønner ikke hvorfor motorbåtene skal leveres med 220V kokebluss i Norge.

Forøvrig er jeg enig med trådstarter i at det er viktig å velge en støysvak generator om man først må gå for en slik løsning. Er man bare hensynsfull nok, burde det ikke være noe problem med generator i båten. Verre er det med tomgangskjøring og et lite illsint aggregat på badeplattformen. Monterer man bare generatoren riktig, og tar litt hensyn, så går det bra. (man finner snart ordet hensyn i fremmedordboken)

Generatorer som går på 1500 o/min har som oftest (2)3 eller flere sylindere. De har selvfølgelig en penere gange enn en(og to-)sylindrede motorer, men de veier ofte over dobbelt så mye, og koster selvfølgelig mer. Levetid er neppe et relevant argument i forbindelse med fritidsbåter. Jeg har hatt begge deler, og hos meg var ikke forskjellen så stor. Men dette kan differere veldig fra båt til båt. (Vekt/egenfrekvens/byggemateriale, osv.) Har man en fordel, følger gjerne en ulempe med på kjøpet, så det er ikke bestandig så lett å velge. Med riktige komponenter blir eksoslyden knapt hørbar på begge alternativene.

Her er en stor generatortest. Jeg har bare "skummet" igjennom, men for meg ser det ut som Northern Lights kommer godt ut (desidert best lydmessig), men den er ikke særlig tilgjengelig i Norge. Fischer Panda kommer også godt ut, men det er dessverre både dyrt og tungt (selv 3000 rpm). Paguro kommer ikke best ut lydmessig, men det er både billig, lite og lett og har en veldig god motor (Faryman). Mase er ikke med i testen. Westerbeke kommer godt ut, men de har kun 1500 o/min. Onan og Kohler er vel sånn midt på treet. Mastervolt er den store taperen, både lydmessig og elektriske egenskaper. BW er, såvidt jeg vet, heller ikke tilgjengelig i Norge.

jernia

Takk for testen. Har ikke rukket å lese hele, men at Mastervolt har dårligst av på støy dbA er skremmende. Så vidt jeg lærte på skolen en gang så er måleenheten dbA ikke lineær, men logaritmisk og da er forskjellene svært store.

Mastervolt er nok utelukket om ikke det har endret seg etter at testen ble foretatt.

Masè var ikke med i testen, men nå har jeg ivertfall et sammenligningsgrunnlag når jeg vurderer Masè.

Kohler har vel også Faryman på det minste aggregatet hos Sleipner. Masè har vel Yanmar??

Per Harald

D5LA I boks.

Det er vel litt 220V hos deg og, hvordan har du løst det??
Har den originalmonterte koketoppen, hvis det er den du tenker på. Fin på landstrøm, og i uthavn har jeg iallefall hittil hatt tid nok til å vente på at spriten varmer opp samme bluss, selv om soting er noe dritt. Ellers har jeg lite 220 V utstyr ombord, så generator har jeg så langt ikke savnet (bortsett fra å lade batt. da). Når det gjelder blusset, har jeg sett flere Bavaria med ettermontert gass, med kolben plassert i skottet akter på babord side (bak vasken). Det er kjekt. Gratulerer med ny båt, helt sikkert et godt valg. Synes den har mange fine løsninger. Ingen matcher'n på plass, selv om den tross alt er 39 fot. Hva slags motorisering har du?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...