Jump to content

Hvilket strømaggregat vil du som nabo at jeg skal ha?+

Per Harald

Recommended Posts

Det er jo micro inne og grill ute så litt fleipete kan jeg jo si at jeg enda ikke har funnet grill og micro som passer i byggemålene på gass............... Vi vurderte gass kok og stekovn, men resten er jo fremdeles på 220V.

Egentlig en uting at det ikke er gassdrift på alt som selges i Norge

Når det gjelder motorisering fikk gutten viljen sin og valget falt på båt med 2 stk D6 330. Morro. Kan nesten ikke vente.

Blir nok litt annerledes enn Joda 7900.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Masè var ikke med i testen, men nå har jeg ivertfall et sammenligningsgrunnlag når jeg vurderer Masè.

Mase er, så vidt jeg vet ikke kjent for å være særlig lydsvak. Husk at lydmålingene i denne testen ikke er sammenlignbare med andre lydmålinger, kun relativt med hverandre i denne aktuelle testen.

Klippet fra Wikipedia:

"Brukt alene er dB ikke noen fast definert måleenhet. Enten må referanseverdien være gitt av konteksten eller en kjent suffix må være tilføyd. Det må også gå klart frem av sammenhengen om det dreier seg om effekt(energi)-dB eller linjære størrelser. En kan i en tekst fritt definere sine egne suffixer som da er gyldige for hele denne teksten."

Moralen er: Stol aldri på dB tallene som står i reklamen for produkter som støyer. Skal man sammenligne disse verdiene på konkurerende produkter, må målingene gjøres på nøyaktig samme måte (som i denne generatortesten).

Kohler har vel også Faryman på det minste aggregatet hos Sleipner. Masè har vel Yanmar
'

Det er mulig. Det er nok ikke her de store forskjellene ligger. Det teller jo også hvordan f. eks. lyddekselet er konstruert, m. h. t. hvor enkelt det er å komme til servicepunkter.

Det er riktig, synes det handler mer om folkeskikk en om strømbehov.

Men hva har det å si om man bruker aggregat dersom nabobåten ikke hører det og eksosutløpet er under vann eller vekk fra alle andre båter? Når jeg legger meg til ved en brygge legger jeg meg til slik at eksosutløpet til aggregatet ikke vil sjenere andre båter og båteiere.

Når det gjelder motorisering fikk gutten viljen sin og valget falt på båt med 2 stk D6 330. Morro. Kan nesten ikke vente.
Da har du 12 sylindere og krefter i massevis! Tror Lunde selger flest D4 i denne, og er sikkert nok med de nye D4-300 også. Båten har da en oppgitt maks hastighet på 34 knop, med D6 får du sikkert en tre fire knop ekstra. Skjønner at du gleder deg. Er interessert i dine erfaringene etterhvert da jeg også sikler på denne båten :wink:

Anbefaler noe som har lavt turtall og er vannkjølt.

Jeg ville blitt smårar hvis naboen i en uthavn begynte å kjøre aggregat.

Sagt på en annen måte: Hvis jeg lå i en svensk uthavn og en norsk båt i havna begynte å kjøre aggregat, hadde jeg nok tatt ned flagget og begynt snakke mitt morsmål (som ikke er norsk.)

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Jeg har i prinsippet ikke noe i mot at en må bruke aggregat for lade batteri dersom det er rimelig lydløst. Men har hittil ikke hørt et lydløst aggregat (var det derfor jeg ikke hørte detat det ? :wink:) Båter med div utstyr som ovner og kjøling kun basert på 220 V var nytt for meg. Dette har da ingen tradisjon i nordisk båtliv og jeg skulle tro at gas må være et mye bedre alternativ.

mhemil:

Det er riktig som du skriver. Lunde båt selger denne helst med D4 260 eller D6 300. D6 300 = 38 knop. Med D6 330 påstås det fra Lunde Båt og forrige eier at den kan gjøre 42 knop. Med fulle tanker og ferieklar faller nok dett noe.

Rapport kommer etter første tur. Da er sikkert begeistringen størst og entusiasmen enda på topp. En mere nøktern oppdatering kommer etter et par uker tenker jeg.

Seilersnobben:

Ja jeg er opptatt av skikkelig opplegg. At det blir vannkjølt diesel er bestemt. Har skjønt at lavt turtall er tingen. 1500 rpm er vanlig men det er ofte 3000 rpm på de små.

Jeg er fra Fredikstad opprinnelig og er ganske god på svensk, så når jeg kjører aggregatet kan jeg jo hoppe over til deg så børjar vi tala svenska, så at inte nån hittar den der sjuka norrbaggen.

Giver:

Skal sjekke med Sleipner Motor på mandag. På lista dems på nett så er den minste med 1500 rpm dobbelt så tung som en på 3000 rpm. I båt er vekt også viktig. Jeg har skjønt at det er mange faktorer å ta hensyn til så denne tråden er helt topp. Synes dere hjelper meg veldig i mitt komende valg. Det er viktigste er at den er så støy og luktsvak som det overhodet mulig å få for en grei penge. Hvor gammelt er aggregatet ditt?? Tror ikke den sto på lista til Sleipner nå.

Per Harald

D5LA I boks.

Pettersand:

Det er vi enige om. Det er totalt høl i hue å produsere båter for det norske markedet i denne størelsen med alt basert på 220V. Det forsøkte jeg å forklare forhandleren også, men de har ikke noe forståelse for det. Båteiere som kaster landstrømkabelen i land utlukende i gjestehavn før tauverket synes vel det ok med 220V.

Per Harald

D5LA I boks.

Jeg har i prinsippet ikke noe i mot at en må bruke aggregat for lade batteri dersom det er rimelig lydløst. Men har hittil ikke hørt et lydløst aggregat (var det derfor jeg ikke hørte detat det ? :wink:)

Trolig. :yesnod: Du har kanskje ligget i samme uthavn som meg. :cool::cheers_wine::drink::puke:

(Jeg trodde var en tråd som handlet som hvilket aggregat, og ikke for eller imot.)

jernia:

Helt riktig. At det blir aggregat er for lengst bestemt og et par tilbud er innhentet så hensikten med denne tråden er som du sier: Hvilket aggregat. Jeg ønsker å gjøre det beste kjøpet og rigge den beste innstallasjonen for meg og mine båtvenner på Båtplassen. Om installasjonen er misslykket med hensyn på støy så er aggregatet i utgangspunktet ikke en akseptabel løsning. Jeg ønsker ikke å irritere andre båtvenner.

Per Harald

D5LA I boks.

Syns du har en veldig fin vinkling på saken Per Harald.

At båten er satt opp med så mye 230 greier. At du faktisk er avhengig av 230 for å tilberede mat eller koke deg kaffe er mildt sagt høl i hue, men ikke din feil.

Prisverdig at du søker etter det mest lydsvake anlegget og ikke det absolutt billigste.

Har en bekjent som MÅ ha traktekaffe i båten. Så hver morgen fyrer han opp aggregatet. Det er ikke alltid det er like populært.

Vet ikke hvilke type han har, men du hører det godt. Lager mer lyd enn en gammal dieselvarmer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mariell:

Det med kaffen.... Det var der det hele begynte. Jeg liker å være tidlig oppe å koke kaffe til rederinnen så hu får en kopp når ho står opp. Det er på et tidspunkt som værden er på sitt beste og de fleste sover den bort. Å måtte dra igang et sabla spetakkel da er nok ikke populært.

Jeg kommer til å legge opp batterikapasitet så inverter kan la meg få strøm nok til kaffe uten å starte på morgenen. Sikkert nok til eggene også.

Ser at et greit anlegg fort kommer på opp mellom 100.00.- og 150.000.- ferdig montert med alt utstyr, men det er ok, bare det holder mål. Synes igrunn forhandlerne av disse produktene ikke er så opptatt av støyen. Informasjonen til meg som kunde føler jeg som noe mangelfull.

Per Harald

D5LA I boks.

Generator drevet med 3000 omdreininger er min erfaring.

Denne støyer svært mye mer en lavturtallsgeneratorer.

En annen ting er, at dersom båten brukes i kalde perioder også, så får motoren svært mye juling mht til rett fra kald motor til "full pine" med en gang.

Kan du få til lavturtallsgenerator, vil jeg tro det er å foretrekke.

Å diskutere for eller i mot ser jeg ingen vits i. Der blir man aldri enig uansett og jeg anser det som utdebatert emne.

Guest Avmønstret#
Jeg kommer til å legge opp batterikapasitet så inverter kan la meg få strøm nok til kaffe uten å starte på morgenen. Sikkert nok til eggene også.

Ser at et greit anlegg fort kommer på opp mellom 100.00.- og 150.000.- ferdig montert med alt utstyr, men det er ok,

Ohhh. 150 000,- for å slippe å fyre en lydløs Biltema gasskoker til 300,- når morrakaffen til fruen skal kokes.

Tror jeg må ha forflyttet meg til en annen planet uten at jeg har merket det for akkurat nå føler jeg meg virkelig fjern...

Klyp meg hardt, er jeg våken?

Vi rike har det godt. Lurer på hvordan middelklassen har det?

Nå har vel Pinkvin svart på det spørsmålet ved å si at kaffe også kan skaffes på et moderne leirbål.

Ellers enig med Jernia. Kombinerte løsninger hvor generatoren enten sløyfes eller begrenses i størrelse er en voksende trend takket være at noen har drevet frem denne teknologien. Det kostet litt å utvikle og det var ikke helt smertefritt, men nå virker det upåklagelig og effektivt.

Pinkvin:

Som jeg sa så skal jeg også greie det lydløst uten å bruke aggregat. Ombygging til Gass med bytting av komponenter fra 220V til gass er heller ikke kostnadsfritt. Har veid for og imot og funnet ut at det er så mange andre fordeler også med et aggregat at det blir det. Varmt vann, ubegrenset strøm til alt annet også, og strøm er jo det som er den største utfordringen i båt.

Når det er sagt så kan jeg bekrefte at du sansynligvis er på samme planet da internett ikke er utbygd på andre planeter, så vidt meg bekjent.

Verrie: Takk for sist.

Det var trangt i Tromøysundet etter racet. Skal forsøke å få tak i en på 1500 rpm. etter tips fra dere. Generatoren skal brukes fra påske til 15 oktober hvert år. Sjelden det blir frostnetter i den perioden.

Jernia:

Det er så klart i mine tanker at jeg har batterikapasitet til å kjøre aggregatet på tider det er passelig.

Per Harald

D5LA I boks.

Har en bekjent som MÅ ha traktekaffe i båten. Så hver morgen fyrer han opp aggregatet. Det er ikke alltid det er like populært.

Han har ikke oppdaga bergenserne sin måte å trekt kaffe som de har gjort siden kaffen kom til Norge. Koke opp vann med gass og helle det over kaffefiltret (med kaffe i ,ja) enkelt å greit, før kaffefiltrene kom brukte de utslitte truser :seeya:

Foresten han med hul al. rør som han slår på med en wier, Nøtterøy ...kan det være en sjaman du har sett, eller du hadde vel ikke smakt på noe den kvelde ......??

Når vi er inne på "kampen" mellom selbåtfolk og motorbåtfolk så er den overalt. Til og med på på D5L kurset er den tilstede. Selvfølgelig i en passe spiss og hyggelig tone haha.

Slakke wirer som slår hele natten er nok verre en et aggregat som går fra 14.00 til 15.00. Iverfall for meg som er motorbåtmann. Som jeg skrev skal jeg ha inverter og tilstrekkelig batterikapasitet til å kjøre aggregatet til passende tider.

3,5 kw kohler 3000 rpm. 96 kg

4,5 kw kohler 1500 rpm. 199 kg

Det er stor vektforskjell på de 1500 rpm. når det gjelder kohler. Referert fra Sleipners hjemsider:

Ved riktig montering med kjølevannsutslipp under vann og eksos over vann så er de nærmest lydløse. Det er en sterk påstand.

D5LA I boks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...