avmønstret5 Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Kamp? neppe, men noen ulike holdninger til støyforurensing, kanskje. Ja, det er en uting å oppleve fall (tau ikke wier) som slår. Er jeg på land vil jeg og de alle fleste seilbåtfolk sette stor pris på at noen går ombord å strammer opp. Om motorbåtfolk vil sette like stor pris på at jeg går ombord å slår av et bråkende aggregat tviler jeg på. Og jeg er ikke i mot bruk av aggregat, kanskje jeg kjøper et selv, men jeg vil ikke plage andre med det. Derfor setter jeg egentlig pris på at trådstarteren tar utgangspunkt i aggregat som støyer minst mulig. God natt folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Lenge til dere er over i Brasil? Ligger i Singapore og tar stores, går videre om 1 uke. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hva slags energi kan lagres ombord i båten, og hvordan skal man klare å utnytte denne energien? Diesel, Gass, Batteribank.... -2 stk D6 dieseler kan drive noen robuste høyeffekt dynamoer. Feks 2x150A. -En slik båt kan tåle vekten av ganske stor batteribank, feks. 1000Ah gel -Har man en slik batteribank, kan man med en 2kw inverter ha kontinuerlig strøm i kontaktene til alt annet enn varme og koking. -Det er stor dieseltank, og man kan montere en webasto vannvarmer som både varmer båten og varmtvann. -Gass til koking og steking. -Et batterimeter gir hele tiden god oversikt over hvor mange % batteriene er oppladet, og hvor lenge man kan ligge før man må lade igjen. -Stor landstrømslader vil gi mye energi inn igjen på kort tid når man har tilgang til landstrøm. (feks 100A kombinert lader og inverter fra Victron) http://www.farco.no/d4WzUwJrIYT.14.idium?R...22077216167183; Det er min mening at en generator ikke alltid er riktig prioritering. Dette avhenger selvfølgelig av hva slags energibehov som er ombord, og hvor lenge man ligger på hver plass før man starter maskineriet igjen. Løsningen jeg har nevnt ovenfor har endel fordeler en generator ikke har, bla. støy, men den er ikke like god dersom man feks. gjerne ligger 1 uke på samme plass uten å flytte seg. Driver man med slikt, er det kun generator som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Jeg vet nå hva jeg foretrekker av waier som slår mot et hult aluminiumsrør hele natta, eller et agggregat i noen minutter.......... Jeg foretrekker ingen av delene, men er enig at slamrende rigger (wire inni masta kan bråke like mye som tau utenpå) er en uakseptabel uting, i uthavner, såvel som organiserte havner. Det merkelige er, at hvis man inviterer seg ombord for å hjelpe med å fikse elendigheten, aner de ofte ikke hvordan det gjøres!! Enda merkeligere er at de virker å sove søtt gjennom natta med en mast som ikke bare lager lyd, men ofte også betydelige vibrasjoner i hele båten ! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hvor gammelt er aggregatet ditt?? Tror ikke den sto på lista til Sleipner nå. Per Harald Hei Det ble kjøpt høsten 2003 hos Sleipner. Kostet da ca. 63 000,- inkl. en tretrinns lader. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hulda her et gammelt MASE 8000 Mariner. Dette aggeregatet går på 3000 rpm og kan lastes kontinuerlig med 6 kW. Aggeregatet er montert på en 12 mm jernplate som er støpt inn i betong. Aggeregateksosen er utstyrt med vannutskiller og derfor tørr eksos som ender ut under badeplattformen akter. Aggeregatet mener jeg veier et par hundre kilo. Fundamentet det står på, med søkke og snøre, veier omlag 500 kg. Jeg har en del during innvendig som kommer til å forsvinne etter hvert. Det har det skjedd en hel del på støyfronten de siste årene. Eksosstøyen akter, når jeg står på brygga en meter fra utløpet, kan beskrives som pustelyd med en svak surkling. På fem meters avstand tviler jeg på at noen vil kunne høre det. Lukten av dieseleksos er imidlertid tilstede. Jeg tror den er mer generende enn støyen. Nå er selve aggeregatet en ting. Service når noe går galt et annet forhold. Ut fra dette siste aspektet, må jeg berømme innsikt og servicevilje fra MASE Strømaggeregater i Porsgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei igjen og takk for mange synspunkter. Tar fram denne tråden for å melde om hva som ble innstallert og hvordan det tilfredstiller mine behov. Aggregatet ble et Masè IS 5,0. Inverter ble Mastervolt 2500W med 100AH lader. Nå er dette ikke helt ferdig montert, men brukbart for 17 maihelgen. Batteribank består av 4x 140 Ah batterier til forbruk som forer inverter. Fredag til Lørdag ble vi liggende i Pardisbukta tett med andre båter. Spenningen var stor når kapasiteten skulle testes. Kunne jo ikke kjøre aggregat til kveldsmaten der. Det ble traktet kaffe x 2, kokt ris, og stekt tre svinnebiffer på den elektriske grillen, samt kaffe morgenen etter igjen. Dette sammen med det daglige forbruket til dass, to kjøleskap, dieselvarmer og lys m.m. Spenningen ble aldri lavere enn 12,2 V.(spenningen steg til 12,5V igjen når forbrukere stanset) Det ble aldri testet til spenningen ble for lav, men med denne kapasiteten så sier jeg meg fornøyd. Når det gjelder goodwill for aggregatkjøring så legger jeg opp landstrømkontakt og vanlig 220V ved badeplatformen, så jeg kan tilby mine to nærmeste båter lading og strøm til å varme varmtvannstanken samtidig som jeg lader. (Kjører aggregat) Det skulle holde til det også. Mangel på strøm er jo det store problemet for mange i uthavner. Tror dere tilbud om tilkobling øker tolleransen for kjøring av aggregat på dagtid? Det er jo ikke helt lydløst enda. Må enda litt isolasjon til. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.