nordan family 27 Startet 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2009 Har en tradisjonell gummibåt med akterspeil av finer - eller hva nå det er den er satt sammen av. Det er en kjempe-påkjenning på akterspeilet når båten skal opp i plan, og jeg lurer på hvor svekket dette blir om jeg monterer f.eks smart-tabs og fester for ratt-styring. Det blir jo tilsammen en del ekstra hull og skruer i akterspeilet. Motoren er maks av hva godkjenningen tilsier. Fra før av er det to ekstra hull til daviter-fester midt på akterspeilet som er gjennomgående øye-bolter. Er det bare å montere på ekstra ting som smart-tabs (de små trimflapsene) og ratt-styring, eller svekker det akterspeilet vesentlig? Et par andre bi-spørsmål angjeldende gummibåten: Et annet praktisk spørsmål: i forbindelse med rattstyring lurer jeg på om det er lettest for meg å lime på en finer-plate på den oppblåsbare dørken for å få det festet. Hvilke lim vil i så tilfelle lime godt mellom en finer-plate (som er overflatebehandlet tilsvarende akterspeilet, noe grått maling/overflatebehandling) og en gummi-dørk? Har også funder på å lime på sleperinger på dørken og stramme konsollen fast med to strekkfisker. Det vil jo skje inne i hockeysetet og ikke være synlig, men jeg har mest tro på finer-episoden. Ordningen jeg vurderer er slik: Noen som har noen tips til å fylle opp en oppblåsbar kjøl som lekker? Skum blir vel fort hardt etterhvert - men stappe den full med skum-gummi-biter? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Det skulle bli mindre belastnig med tabs"a montert (hurtigere i plan) Den konsollen der (AL boats) er ganske tung og krever god innfesting. Lekk kjøl? kanskje enklere å bytte til en ferdig rib i passe str. til motoren på den gamle...? Lekk kjøl full av skumgummi ??? Fryktelig dårlig kombinasjon tror nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er nok enklere å gå rett på en ferdig RIB - men de fleste er så tunge når jolla skal henge i daviter. Arimar (?) hadde en lett RIB i omlag 9 fot på 38 kilo og suzumar (?) har en på 47 kg - men det er ganske mye tyngre enn dagens jolle på 30 kg. De som lagde den letteste er konkurs og jeg har ikke funnet noen rester noe sted. Konkursboet svarer ikke på henvendelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.