Jump to content

Kan fotografering av kart være et alternativ

Kurt

Recommended Posts

Har noen sjøkart som er scannet for bruk sammens med Ozi Explorer. Tenker på en lengre tur i sommer som gjør at jeg skulle hatt flere kart digitalisert. Har lurt på om det går an å fotografere kartene ( kanskje i to deler ). Har noen prøvd dette? Har noen en mening om dette?

Hei!

Jeg har drevet som fotograf i mange aar - skulle kunne gi deg noen tips.

Det er riktig at det kan bli upresist, men paa hvilken maate?

Hvis du har rette typen utstyr, saa vil det med dagens muligheter noen ganger bli bedre enn de fleste scannere. Men da krever det at du bruker optikk som er skikkelig rett-tegnende, dvs en 50mm eller liknende, helst med makro.

Det som skjer med all optikk, er at rette linjer fortegnes. Hvis du fotograferer av et ruteark, saa vil du se hva som skjer - det blir ikke et rettlinjet moenster, men som oftest putefortegnet eller motsatt.

Du kan rette opp dette i feks Photoshop til en viss grad, men det blir mye arbeid dersom du ikke kan kjoere det i batch. Tror ikke den slags operasjoner kan batches enda, men jeg har ikke proevd siste versjonen enda...

Naar det gjelder opploesning, derimot, saa skulle det ikke vaere noe problem dersom kameraet ditt er rimelig bra.

Det siste problemet er skarphet. I sentrum vil det som oftest vaere bra, men du vil nok fort faa litt uskarphet i kantene. Det hjelper om du har muligheten til aa kontrollere blenderen manuelt, da kan du finne den beste mellomtingen mellom aa miste det som heter infinitesimalskarphet og konturskarphet i hjoernene....

Sluttsatsen blir at dersom du har veldig mye kart du vil oeverfoere til elektroniske media, og dersom du kun bruker disse som oversiktskart og til aa planlegge og holde kontroll med ruta du gaar, saa kan det spare deg for endel scanning...

Men ta med i betraktningen at et godt scannet kart blir mye mer noeyaktig og at dersom du bruker og kalibrerer en skikkelig bra scanner, saa kan du bruke disse med nesten samme noeyaktigheten som elektroniske kart. Saa det er nok verdt arbeidet!

Uansett hvordan du gjoer det, saa vil det sikkert loenne seg aa sjekke & kalibrere. Hvis du feks scanner inn et ruteark og aapner det som et kart, saa vil du kunne maale at hver enkelt av rutene har den samme avstanden i nautiske mil... Du vil fort kunne faa litt avvik selv ved en god scanner, mest sannsynligvis mot kantene eller dersom motoren i scanneren gaar ujevnt...

En tanke er kanksje at en ulykke basert på unøyaktige, fotograferte kart kan få et forsikringsselskap til å tenke seg om to ganger før en erstatning blir utbetalt?

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Fotografering av kart trur jeg ikke blir bra.

I så fall må du ha spesialkamera som er bygget for formålet.

Ser for meg også vansker med å kalibrere kartet i Ozi Explorer.

Fotograferieng av kart -  :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det burde vel gå.

Når man kjøper satelittkart, spesifiserer man projeksjon og datum, slik at det kan legges over et vanlig kart.

Ser ikke hva som skulle hindre at samme gjøres med et flyfoto,

Store Norske Kullseilingskompani.

Rent privat saa synes jeg det er slik at elektroniske kart kun er en bekvem maate aa navigere paa. Har nettopp overtatt baat med kartplotter, og selv om jeg sikkert blir litt mer doven med navigering paa grunn av det, saa tror jeg nok jeg alltid vil ha med og sjekke papirkart naar det trenges. Og hva om baaten tar inn vann & batteriene konker i natta? Saa en eventuell scanning av kart kan vel vaere mer eller mindre noeyaktig - det som teller er vel aa ikke stole 100% paa elektronikken baade naar det gjelder paalitelighet og det aa beholde de grunnleggende evnene for navigasjon...

Er det noen der ute som kun bruker elektroniske kart uten aa ha papirkopier?

Ærlig talt gutter og jenter  ......

Her har de fleste, eller ihvertfall mange av oss, båter til flere hundre tusen kroner, og noen båter til millionen og vel så det.

Dette vil for de fleste representere en stor verdi både for dem selv og for familien.

Og så ser vi igjen og igjen at det spares på bla. navigasjonshjelpemidler. !!   :wink:

I mitt enkle hode er det en del ting ombord som er vesentlige for sikker bruk av båt, deriblant flytemiddel, pyroteknisk utstyr, VHF, kompass  og korrekte kart.

Vi skylder både oss selv, de vi har med og andre sjøfarende langs kysten at vi tar dette på alvor.

Jeg blir litt matt...men for all del, enn så lenge lever vi i et fritt land og enhver er sin lykkes smed.

Arild

Enig med hr. Arild Iversen! Navigasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr forøvrig er ikke rette plassen å spare penger! Det kan gjelde ditt eget eller andres liv   :nono:

Hvorfor skal det absolutt rettes en pekefinger hele tida?? Fordi om enkelte av oss har som hobby å scanne eller fotografere kart er vel ikke det ensbetydende med at vi er en fare på sjøen og hverken har papirkart, nødbluss, VHF, penger eller peiling!!. Jeg har så mye hjemmescanna kart nå at PCen snart trenger mere memory. Papirutgavene til de samme fyller mer enn 4 A-4 permer i båten.... og det er ikke for å spare penger!!.......... Så vidt jeg vet var det ikke hjemmescanna kart han hadde skippern som gjenoppdaga Misingen for noen uker siden, men derimot en moderne, sikkert også dyr kartplotter???

Jeg er førøvrig sikker på at Kurt vet hva han driver med.

Det er fullt mulig å avfotografere kart i riktig proporsjoner. Men du

trenger kamera og optikk som er konstruert for dette formålet.

Dersom du hadde tenkt å bruke ditt digitale kamera til formålet, glem

det, med mindre du har et kamera med utskiftbar optikk og linjekoreksjon.

mvh

Ben

Dersom kameraet ditt har funksjon for "panorama" bilder er nok dette løsningen. I noen kartprogrammer kan du kalibrere kartene dine i fohold x - Y kordinater (lengde bredde). For at dette skal klaffe er du avhengig av at hele "bildet" et fotografert med samme instillinger og avstand/vinkel.

Har fosøkt dette med scanner, denne løsninger er meget tidkrevende......................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dette er en interessant diskusjon, synes jeg...

Min mening er at man kan godt gjoere ting selv, bare man er fullstending klar over eventuelle systematiske feil man drar med seg, og korrigerer for disse! Kommer sikkert til aa proeve meg paa dette selv, men som sagt saa kommer jeg rent privat alltid til aa ha med meg papirkart, paa samme maate som jeg har med meg flaaten naar jeg er ute alene. Det har vel sammenheng med at jeg har startet aa gaa lengre turer alene paa natta og hoesten, og da vil jeg ha alt saa ship shape som jeg kan faa det til for oeyeblikket...

Det er den ene siden av saken. Den andre er at andre kan trives med enkle kart, eller kanskje uten dersom omraadet er kjent - eller kun med kartplotteren og et enslig gammalt startbatteri i baaten...

Det som er poenget mitt, er at samla sett saa er det kjennskap til egne, baatens og utstyrets begrensninger som er viktigst... De fleste ulykker skjer vel fordi man har strukket det for langt paa den ene eller andre maaten? Jeg har en tro paa at vi alle er grunnleggende intelligente, og at vi kan fikse baade det ene og det andre. Men kun naar vi har tenkt igjennom ting ganske grundig paa forhaand, og er klar over hva som kan skje utifra ustyr, kunnskaper og situasjon.

Denne filosofien har foert til mange interessante smaauhell og grunnstoetninger i godt vaer og kjent farvann der jeg ikke tar det saa noeye. Men saa har jeg ikke hatt noen uhell paa de litt lenger turene og i daarligere vaer... Da har jeg sjerpa meg veldig, og virkelig vaert helt paranoid...

Det er i alle fall min innfallsvinkel, og da blir det plass baade for aa seile paa avfotograferte kart eller aa investere i det aller beste dersom det trengs i forhold til bruksomraade.

Jeg ser at jeg får mange advarsler og råd. Det er greit, for det er allerede ting som jeg i dag følger. Jeg har alltid papirkart med og selv om jeg drar på turer i områder jeg er kjent.

Jeg registrerer også at det ikke er noen som har prøvd dette.

Om fotografering av kart gir noe unøyaktighet betyr det ikke så mye så lenge den ikke blir for stor. Forutsetningen må da være at man ikke er ute på tur i mørke eller usiktbart vær. Jeg har ikke større båt enn at det må være godt vær før jeg legger utpå. Da vil man fort oppdage at kartet blir feil, spesiellt hvis man går i trange farvann.

Jeg vil nok forsøke dette for et kart i mitt hjemmeområde. Dermed får jeg sjekket hvordan dette blir. Dermed kan jeg sjekke nøyaktigheten på kartet når jeg går i trange farvann hvor jeg er kjent og ikke trenger å bruke kart.

Jeg kommer tilbake med resultatet av "testen"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...