Hafrsfjord Startet 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2009 I hele vinter så har turtelleren ikke startet før ca 10 minutter etter oppstart av motoren men så har den fungert fint. Idag derimot gikk det ca 40 minutter før det var bevegelse i nåla, men når den først kommer så virker det som den er helt iorden. Noen som har en ide hvor jeg bør starte feilsøking? Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Der hvor det er mest bevegelse, temperaturendring, vibrasjoner og skitt: Motorrommet! Sjekk kabling, ta ut føler og gjør den ren, og sett den inn igjen... Flaks du har Yanmar, derfor fikk du bare turtellerstopp, ikke motorstopp. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Olsen JM Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hei Enten så er innstrumentet ditt koblet til W på dynamo eller så er den koblet til en egen giver( på svinghjul eller startkrans som regel) sjekk disse skyveskoene som sitter der. Vist det er vakkelfeil så sitter det som oftest der. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Takker for tips . Skal sjekke mer i morgen. Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hvis turteller får signal fra W på dynamo er du avhengig av at dynamoen lader for at turteller skal virke. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Også idag tok det 45 minutter før det begynnte å bli liv i turtelleren, først noen små utslag og så plutselig fungerte den som normalt. Egen giver for turtelleren på tannkransen. Hadde denne ute i dag og den så "hel, ren og pen ut"...... Hvordan fungerer denne giveren? Det var jo ingenting som "griper inn i tannkransen". Noen måte å måle om denne er ok? Forsøkte å måle over kontaktene mens motoren gikk, men ikke noe utslag der . Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Hei Tipper måleren funker igjen når du setter den inn. Se denne tråden fra da vi hadde samme problem. Mvh Emil Redigert 29.Mars.2009 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
index Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Det sitter en liten magnet i svinghjulet som gir får en bryter i giveren til å lukke seg. Dette gir en puls til turtelleren. Har du målt om du har strøm frem til giveren? Det kan også være at giveren bryter på minussiden. og plusskabelen er koplet til instrumentet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hei. I og med at det er en Yanmar motor, er vel ikke opplegget så ulikt det som gjelder min Yanmar 4JHE. Her er det ingen magnet, men sensoren gir ut en sinusperiode for hver tann. Underveis mellom giver og instrument er det (i hvert fall en kontakt) som kan gi dårlig kontakt. Jeg rugget på den og sprayet med kontaktspray, og da løste det problemet for meg. Sjekk også kontaktene bak på selve instrumentet. Har du et oscilloscope, burde du kunne måle sinusspenning. Det burde også være mulig å måle med et multimeter dersom det har instilling for frekvens, gjerne merket Hz. Har ikke testet dette, men det burde gi utslag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hei Tipper måleren funker igjen når du setter den inn. Se denne tråden ......... Mvh Emil Hmmmmm... Giveren var helt fastskrudd og jeg måtte bruke verktøy for å løse den. Skrudden den til på samme måte ( hørte ingen ulyder da jeg startet opp, så jeg regner med at den ikke var borte i tannhjulskransen ). Har kontrollert for løse ledninger og sprayet kontakter med CRC. Ser ut til at jeg må ta runden en gang til . Takker iallefall for tips Mvh. Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hei. ....... Sjekk også kontaktene bak på selve instrumentet. Har du et oscilloscope, burde du kunne måle sinusspenning. Det burde også være mulig å måle med et multimeter dersom det har instilling for frekvens, gjerne merket Hz. Har ikke testet dette, men det burde gi utslag. Lars H. Ja vel nei...... Skal ikke gi intrykk av at jeg forstår noe av dette, men det er helt sikker rett . Det får nok fortsatt bli prøve og feile metoden , men takk iallefall . Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Da var turtellerproblemet løst. Etter å ha tatt ut giveren ett par ganger så begynnte den plutselig å virke. Mener giveren står på samme sted som tidligere, men hvis det bare er en liten millimeter justering om å gjøre så kan det ha vert det som var problemet. Takker for tips. Mvh. Hafrsfjord. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Da var turtellerproblemet løst......... Mvh. Hafrsfjord. Åneida...... . Så var det påan igjen. Nå er turtelleren død igjen, HELT død! Har gått over kontakter igjen, også forsøkt nye kabler uten resultat. Så da er spørsmålet: er det mest sansynlig at det er giveren som er problemet eller er det selve instrumentet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.