Jump to content

Turtelleren vil ikke starte - Yanmar 3GMF

Hafrsfjord

Recommended Posts

Der hvor det er mest bevegelse, temperaturendring, vibrasjoner og skitt: Motorrommet!

Sjekk kabling, ta ut føler og gjør den ren, og sett den inn igjen...

Flaks du har Yanmar, derfor fikk du bare turtellerstopp, ikke motorstopp.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Også idag tok det 45 minutter før det begynnte å bli liv i turtelleren, først noen små utslag og så plutselig fungerte den som normalt.

Egen giver for turtelleren på tannkransen. Hadde denne ute i dag og den så "hel, ren og pen ut"...... Hvordan fungerer denne giveren? Det var jo ingenting som "griper inn i tannkransen". Noen måte å måle om denne er ok? Forsøkte å måle over kontaktene mens motoren gikk, men ikke noe utslag der :rolleyes: .

Mvh. Hafrsfjord

Det sitter en liten magnet i svinghjulet som gir får en bryter i giveren til å lukke seg. Dette gir en puls til turtelleren. Har du målt om du har strøm frem til giveren? Det kan også være at giveren bryter på minussiden. og plusskabelen er koplet til instrumentet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

I og med at det er en Yanmar motor, er vel ikke opplegget så ulikt det som gjelder min Yanmar 4JHE.

tacho.png

Her er det ingen magnet, men sensoren gir ut en sinusperiode for hver tann. Underveis mellom giver og instrument er det (i hvert fall en kontakt) som kan gi dårlig kontakt. Jeg rugget på den og sprayet med kontaktspray, og da løste det problemet for meg. Sjekk også kontaktene bak på selve instrumentet. Har du et oscilloscope, burde du kunne måle sinusspenning. Det burde også være mulig å måle med et multimeter dersom det har instilling for frekvens, gjerne merket Hz. Har ikke testet dette, men det burde gi utslag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Tipper måleren funker igjen når du setter den inn. Se denne tråden .........

Mvh Emil

Hmmmmm... Giveren var helt fastskrudd og jeg måtte bruke verktøy for å løse den. Skrudden den til på samme måte :eek: ( hørte ingen ulyder da jeg startet opp, så jeg regner med at den ikke var borte i tannhjulskransen ). Har kontrollert for løse ledninger og sprayet kontakter med CRC.

Ser ut til at jeg må ta runden en gang til :sweat: .

Takker iallefall for tips :seeya:

Mvh. Hafrsfjord

Hei.

....... Sjekk også kontaktene bak på selve instrumentet. Har du et oscilloscope, burde du kunne måle sinusspenning. Det burde også være mulig å måle med et multimeter dersom det har instilling for frekvens, gjerne merket Hz. Har ikke testet dette, men det burde gi utslag.

Lars H.

:blush: Ja vel nei...... Skal ikke gi intrykk av at jeg forstår noe av dette, men det er helt sikker rett :blush: .

Det får nok fortsatt bli prøve og feile metoden :cool: , men takk iallefall .

• 2 måneder senere...
Da var turtellerproblemet løst.........

Mvh. Hafrsfjord.

Åneida...... :cryin: . Så var det påan igjen. Nå er turtelleren død igjen, HELT død! Har gått over kontakter igjen, også forsøkt nye kabler uten resultat. Så da er spørsmålet: er det mest sansynlig at det er giveren som er problemet eller er det selve instrumentet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...