toholthe Startet 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2009 Hei, hva er riktig prosedyre for motnering av skroggjennomføring. Der jeg skal montere er det veldig trangt og vanskelig å komme til. Derfor vanskelig å få strammet skikkelig hardt til. Jeg har tenkt å gjøre følgende. Noen som har noen tips til forbedringer. 1. Feste gjennomføingen med skia på utside, mellom skrog og gjennomføring og innside. 2. Skru til, men slik at det fremdeles gjennstår en omdreining eller to 3. Vente 24 timer 4. Stramme skikkelig til 5. Legge en fuge på utsiden. Problemet er at det er vannskelig å stramme uten at gennomføringen går rundt. Spørsmålene er derfor: Hvordan holde igjen fra utsiden på best mulig måte? Hvordan sette på kuleventilen uten å "skru løs" gjennomføringen. Jeg klarer bare holde igjen fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 for å klare å holde skroggjennomføringen igjen mens du teiter den, så kan du jo sette på en ekstra mutter ytterst med en kontramutter. da skulle du få nok hold til å teite nok. sett først på mutteren du skal teite, deretter to muttere til som du strammer mot hverandre midlertidig. så teiter du. så tar du de to ekstra av. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Jeg har festet mine med epoxy som tetting(westsystem med filler), og kapslet inn mutter og skive med epoxy på innersiden. Da sitter alt fast når man skrur på kuleventil etterpå. De som bare har krave på utsiden, hadde to tapper innvendig, så jeg kunne holde i mot med passende flatjern og skiftenøkkel på utsiden. Vanninntak med sil, fikk jeg tak på med skiftnøkkel direkte(2 manns jobb). Har festet med fugemasse tidligere, men aldri klart å vente med å dra til, og det har holdt fint det også. Hva kuleventil angår, trenger ikke disse å trekkes til så voldsomt når man bruker Loctite eller "hamp og guffe". Sitér dette innlegget Link to post
torh Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hei Jeg byttet skroggjennomføromgene i fjor sommer, med følgende råd fra en rørlegger: fjerne den gamle, det gjør du lettes med en liten vinkelsliper fra utsiden. Du sliper bort kanten inn mot hullet. Ta det rolig, så det ikke blir for varmt, eller at vinkelsliperen "får tak" da kan det fort bli sår i gelcoaten. (jeg er ikke spesiellt erfaren med vinkelsliper men det var ikke vanskelig.) Nå trekker du den gamle gjennomføringen inn i båten. Jeg anbefaler at du også bytter kraner i samme slengen. sjekk også slangene, det koster ikke stort og er en ekstra sikkerhet. TESS har det meste du trenger. Når du har gjort hullet til skroggjennomføringen rent, og vasket med lynol slik at det er fettfritt, setter du inn selve skroggjennomføringen med sika, ikke spar, det skal fylle hele flensen godt, slik at det blir en del som blir presset inn langs skroggjennomføringen. Inne i skroggjennomføromgen er det to tapper, du har behov for et verktøy som passer inni, men som låser mot tappene. Jeg brukte feil ende av skiftenøkkel, som jeg låste med en annen. På innsiden bruker du fastnøkkel. Du strammer så mye som mulig der og da. Kranen monteres og evt stuss til slange. Bruk ikke gjengetape, det er vanskelig å få fyllt grove gjenger på en sikker måte. Det finnes et stoff fra Loctite som de "proffe" bruker, det gir en tetting som tåler sjøsetting innen en time. NB: ikke etterstram en skroggjennomføring etter at sika har herdet, da vil limet revne fra underlaget, og du har stor risiko for lekasje. Lykke til! Torh PS Det var mange skeptikere i båthavna da jeg gjorde jobben med min, men i følge rørleggeren var det ingen grunn til å ha såkalte "fagfolk" til denne jobben. som han sa er det tett når båten settes på sjøen, forblir det tett, salt sjøvann på messing er et supert tettningsstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 ...TESS har det meste du trenger... Var innom Tess i Alnabru for ett år siden. Trengte en 90grader bend til 38mm septikkslange. Dem hadde vinkelbend og slangestusser av messing og de skulle hjelpe alle mine problemer. Prisen: 680kr!!! Jo, dette var lagt av MESSING skulle jeg vite og i den prisen hadde dem bergegnet 30% rabatt! Jeg takket for meg og brukte en time til å få den investering på 500kr lavere pris hos vores venner Maritim. Tess kan jeg ikke anbefale noen som ikke har hvertfall 50% faste rabatter :nono: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Enig med servicemanen! Tess har mye bra, akkurat som f.eks. Wurth, men veldig mye av produktene er ekstremt overpriset og det er ikke alltid kvaliteten står i stil med det man betaler. Får man ikke minst 50% i disse forretningene så bør man dra et annet sted. Jeg har sluttet helt å handle med både Tess, wurth og flere andre pga dette idiotiske prissystemet. Synes også det er vanvittig tungvint å ikke vite hva ting koster før du kommer til kassa. Naboen måtte ha to nye gjennomføringer til cockpitdrenering. med gjennomføringer, et par 90graders bend og sluseventil kom prisen på over 4500 kr. Sinnsykt! Sitér dette innlegget Link to post
torh Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 vel, det var ikke meningen å skrive tekstreklame for en leverandør. Jeg anbefalte å kjøpe slanger hos en leverandør, hvor jeg erfarte at jeg fikk god service og gode råd. Rørdeler fikk jeg rimligst hos rørlegger, jeg hadde behov for 45 grader bend med slangestuss, det kunne verken rørleggeren eller slangeleverandøren hjelpe meg med, så der måtte jeg en tur til en et verft i nærheten. Jeg brukte en del tid på å samle det jeg trengte til denne jobben - og tid er penger. For de som er bor i nærheten av mange store leverandører er det sikkert greit å sjekke priser og spare en hundrelapp her og der, men for oss som må betale flere hundrelapper i ferje biletter og bompenger går vinningen opp i spinningen. Var en fin tur på fjorden med poden på 6 år i dag. nydelig vær og en fin opplevelse å se at han faktisk skjønner en del av det som vises på kartplotteren når han sitter til rors. (med far innen rekkevidde). Sjekket også bunnventilene og alt var tørt, rent og pent. Fyllte diesel for noe over tusen kroner (kr.5,80 - nesten halve prisen fra sommeren i fjor) nå er det vår! Torh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.