norflyer Startet 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2009 Så er det straks påske og forhåpentligvis så har den site snøen forsvunnet for siste gang i år. Ormen lange har jo stadig oppgraderings behov. Så i år skal det monteres nytt tak i salongen. Har vurdert å trekke tynne finerplater med noe polstring slik det var originalt. Men er rett for at det skal komme noe fukttighet og lage mugg og dritt slik det var da vi kjøpte båten. Var ombord i en tilsvarende båt i skagen i fjor sommer og de hadde lagt noen kompositt plater av en eller annen type i taket med teak som skille. Spørsmålet er da hvor en finner noen slike plater. Var ett firma her i Arendal som het Maritim Composits som solgte slike.. Men de gikk desverre konkurs.. Så da er jakten i gang. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Har vært inne på samme problemstilling selv. Det jeg tror er at uansett hva du gjør så er plater en halvdårlig løsning mtp. kondens. Mitt råd er å vurdere 4 mm isolerende skottbekledning i skai i ønsket farve. Dette sett i lys av at du i utgangspunktet ønsket å kle finer og at jeg da regner med du vil ha en farvet finish og ikke trefinish. Det viktige er å ikke skape noen åpne spalter mellom de forskjellige sjiktene mellom ute og inne om du forstår. Hvis du limer denne isolerende skaien tett med kontaktlim vil du nok ha gode sjanser for at det som blir av kondens legger seg under himlingen din - utenfor faresonen. JRO PS! Dersom du bruker plater må du sørge for tilstrekkelig lufting på oversiden av de, slik at den kondensen som garantert kommer til å oppstå tørker ut fortløpende. I likhet med f.eks. prinsippet bak kledning av baderom. Redigert 29.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Takker for svar JRO. Problemstillingen min er at det er en del bolter osv osv som stikker ned gjennom taket som gjør at det ikke ville bli en jevn overflate. Får kikke litt ekstra på det der. Taket er jo allerede isolert da det er Balsa sandwich.. men det vil sikkert bli litt kondens alikevel.. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Skjønner. Hvis du har muligheten til å ha et mellomrom mellom dekk og plate pga disse boltene, så vil det jo bli en slags luftespalte der. Hvis det var det du hadde sett i den andre båten, så kan det jo muligens fungere fint det altså :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.