Jump to content

Eberspacher D4 som stopper

Lazyjack

Recommended Posts

Ved vann i dieselen hadde den vel ikke startet eller stoppet tidligere?

Det kan være varmgang, da vil den stoppe etter en tid. Tilstoppet friskluftinntak, enten til forbrenningsluft eller friskluft. Noe som hindrer fri utblåsning i minst ett uttak? Noe dritt i slangene?

Hmpf........så ikke at du hadde "error". Redigert..........

Redigert av dhjerp (see edit history)

Lite diesel på tanken ?

Hadde akkurat samme problemet ,min slukte litt luft så var spetakkelet på gang , måtte ta av slangen etter pumpa for å se visuelt at dieselen kom ut når det tikket i pumpen

Etter et par bomstarter kom den og gikk som en klokke igjen ..

NB ! sjekk det lille filteret for dritt

Anbefaler deg også å kjøre den på fritidsparafin et par ganger i sesongen for å rense ut litt sot :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Har forsket litt mer på varmeren min som stopper og det er luft som er årsaken. For å eliminere en del muligheter for falsk luft stakk jeg like godt inntaket på pumpa ned i en kanne og kjørte varmeren i gang. Det rare er at fortsatt er det luft i dieselen på trykksiden av pumpa, det kan tydelig see gjennom den transparante slangen! Det kan jo ikke være annen forklaring enn at selve pumpa har en lekkasje på sugesiden. Noen som har vært borti det? Varmeren er fra 2008!

Når jeg overtok båten min i Tyskland startet varmeren (D4) fint på overtakelsen, om kvelden når vi skulle fyre opp da det begynte å bli kaldt ville den ikke startet. Prøvde flere ganger og så at det var luft slik du beskriver i dette filteret ved pumpa... Vel, måtte gi opp til slutt. Det viste seg å være for lite diesel (knipne på dieselen der i gården), vi fylte opp og startet 3-4 ganger uten hell. Vi gav opp, men med representantar frå Hanse ombord dagen etter starta den fint og har gått uten feilslag sidan. PS! Det er fortsatt litt luft i dette filteret så det er neppe ein peikepinn på at noe er gale, den kan iallefall gå normalt med litt luft der. Som du ser har du først fått luft i systemet (varmaren har normalt eit kortere rør i tanken enn motoren så du ikke skal kunne tømme tanken med varmaren, derfor kan en lett bli luft i driftstofftilførselen på en varmer) så kan det altså ta en del oppstartsforsøk før den går skikkelig igjen... Vår giekk ca 15 min og så stoppet den, hørtes litt likt ut som din...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for svar Bjoris!

Tanken min er nesten full og eksperimentet med å sette pumpa i en boks med diesel eliminerer jo den feilkilden. Når du sier at det er normalt med luftbobler i dieselen så er jo det en interessant opplysning. Jeg fant i kveld ut at jeg kan lese av feilkoder på kontrolenheten så jeg får forsøke det i morgen. Tar kanskje også en telefon til Eberspächer Norge i morgen.

Ha en god kveld!

Takk for svar Bjoris!

Tanken min er nesten full og eksperimentet med å sette pumpa i en boks med diesel eliminerer jo den feilkilden...

Sjekk at røret i tanken er ok, har hørt om tilfeller der dette har sprukket eller falt av slik at alt ser ok ut, tanken er full, men likevel er det problem. (Gjaldt forøvrig en Arvor 215), det var ikke så lett å finne ut... Lykke til med jakten!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det sitter et bittelite filter rett på innsiden av sugestussen i pumpa. Min oppførte seg som beskrevet, jeg lette lenge fant etterhvert filteret (det må pirkes ut av sugeside røret) Fullt av møkk og et MEGET fint filter. Renset dette etter beste evne og nå går varmeren for fullt. Det er helt normalt med luftbobler i trykkrøret. Dette gjør ingenting.

Husk altså bare at det i tilegg til det filteret som sitter på sugeslangen (dette er nermest et grovfilter) er et til inne i pumpa som beskrevet ovenfor.

Vet ikke om jeg tør fortelle dette men.....

Jeg fikk etter hvert ut feilkoder som antydet for høy temperatur og boka anbefalte å sjekke flate slanger osv. Det gjorde jeg men uten å finne noe. Så viste det seg at luftslangen ut fra varmeren var falt halveis av(!) Satte den på igjen, skrudde godt til slangeklemmen og vips, varmeren bare går og går.

Pussig med disse små luftboblene i slangen forresten som fikk meg inn på feil spor. Snakket med en hyggelig kar i Eberspächer Norge i dag og han sa et det er helt normalt selv om jeg ikke forstår hvor de kommer fra når alt er dratt til og tett.

Takk til dere for mange gode forslag, begynte å bli bekymret for seilturen i påsken.

Det enkle er ofte det beste... :yesnod:

Ellers kan jeg bekrefte at det forekommer ørsmå luftbobler i slangen fra pumpen selv om alt er tett når den slåes av....Da står pumpen godt under væskenivå (i hvertfall på de 2 jeg monterte) Skulle tro at det da ville lekke, men det gjør det ikke......men varmet gjorde de begge ja...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Snakket med en hyggelig kar i Eberspächer Norge i dag

Hei.

Har du adresse til nettside for Eberspächer Norge? Fant selv denne: http://www.eberspaecher-bilvarme.no, men den var da svært bilorientert? :confused:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Joda, Termomarin sine folk er greie, har hatt kontakt med dem mange ganger opp gjennom årene. Men det var det at Lazyyack nevnte Eberspächer Norge som gjorde at jeg lurte om det kunne være noen som var ennå "flinkere" enn folkene hos Termomarin. Spørsmålet var rent generelt. Jeg har så absolutt ingen problemer med min Eberspächer D2.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Har du adresse til nettside for Eberspächer Norge? Fant selv denne: http://www.eberspaecher-bilvarme.no, men den var da svært bilorientert? :confused:

Lars H.

Hei Lars

Adressen er ikke mer hemmelig enn eberspaecher.no men den leder videre til bilvarmesiden du allerede har funnet.

Karen jeg snakket med var Stein Johannesen, en veldig hyggelig kar som visstnok skal være den som vet mest om disse varmerne. Telefonnummeret hans fant jeg på hjemmesiden og det er 66823053.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...