Lazyjack Startet 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2009 2008 modell D4 har begynt å fuske, går en halvtime eller en time og stopper. I displayet står det bare "Error", ikke mye å hjelp å få der. Batteriene er helt OK. Kan det være noe særlig annet enn vann i dieselen som skaper problemet? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Ved vann i dieselen hadde den vel ikke startet eller stoppet tidligere? Det kan være varmgang, da vil den stoppe etter en tid. Tilstoppet friskluftinntak, enten til forbrenningsluft eller friskluft. Noe som hindrer fri utblåsning i minst ett uttak? Noe dritt i slangene? Hmpf........så ikke at du hadde "error". Redigert.......... Redigert 29.Mars.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Går an å lese ut feilkoden fra displayenheten. Har det det ikke i hodet hvordan knappesekvensen er, men det står enten i installasjons eller brukermanualen, tror helst det er installasjonsmanualen. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Står pumpa rett? se monterings annvisning, 45 grader en vei... Den er og meget følsom for lav batteri spenning Terje Redigert 29.Mars.2009 av Lustpånybåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Lite diesel på tanken ? Hadde akkurat samme problemet ,min slukte litt luft så var spetakkelet på gang , måtte ta av slangen etter pumpa for å se visuelt at dieselen kom ut når det tikket i pumpen Etter et par bomstarter kom den og gikk som en klokke igjen .. NB ! sjekk det lille filteret for dritt Anbefaler deg også å kjøre den på fritidsparafin et par ganger i sesongen for å rense ut litt sot Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har forsket litt mer på varmeren min som stopper og det er luft som er årsaken. For å eliminere en del muligheter for falsk luft stakk jeg like godt inntaket på pumpa ned i en kanne og kjørte varmeren i gang. Det rare er at fortsatt er det luft i dieselen på trykksiden av pumpa, det kan tydelig see gjennom den transparante slangen! Det kan jo ikke være annen forklaring enn at selve pumpa har en lekkasje på sugesiden. Noen som har vært borti det? Varmeren er fra 2008! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Når jeg overtok båten min i Tyskland startet varmeren (D4) fint på overtakelsen, om kvelden når vi skulle fyre opp da det begynte å bli kaldt ville den ikke startet. Prøvde flere ganger og så at det var luft slik du beskriver i dette filteret ved pumpa... Vel, måtte gi opp til slutt. Det viste seg å være for lite diesel (knipne på dieselen der i gården), vi fylte opp og startet 3-4 ganger uten hell. Vi gav opp, men med representantar frå Hanse ombord dagen etter starta den fint og har gått uten feilslag sidan. PS! Det er fortsatt litt luft i dette filteret så det er neppe ein peikepinn på at noe er gale, den kan iallefall gå normalt med litt luft der. Som du ser har du først fått luft i systemet (varmaren har normalt eit kortere rør i tanken enn motoren så du ikke skal kunne tømme tanken med varmaren, derfor kan en lett bli luft i driftstofftilførselen på en varmer) så kan det altså ta en del oppstartsforsøk før den går skikkelig igjen... Vår giekk ca 15 min og så stoppet den, hørtes litt likt ut som din... Redigert 30.Mars.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Takk for svar Bjoris! Tanken min er nesten full og eksperimentet med å sette pumpa i en boks med diesel eliminerer jo den feilkilden. Når du sier at det er normalt med luftbobler i dieselen så er jo det en interessant opplysning. Jeg fant i kveld ut at jeg kan lese av feilkoder på kontrolenheten så jeg får forsøke det i morgen. Tar kanskje også en telefon til Eberspächer Norge i morgen. Ha en god kveld! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Takk for svar Bjoris!Tanken min er nesten full og eksperimentet med å sette pumpa i en boks med diesel eliminerer jo den feilkilden... Sjekk at røret i tanken er ok, har hørt om tilfeller der dette har sprukket eller falt av slik at alt ser ok ut, tanken er full, men likevel er det problem. (Gjaldt forøvrig en Arvor 215), det var ikke så lett å finne ut... Lykke til med jakten! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Dekken Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Det sitter et bittelite filter rett på innsiden av sugestussen i pumpa. Min oppførte seg som beskrevet, jeg lette lenge fant etterhvert filteret (det må pirkes ut av sugeside røret) Fullt av møkk og et MEGET fint filter. Renset dette etter beste evne og nå går varmeren for fullt. Det er helt normalt med luftbobler i trykkrøret. Dette gjør ingenting. Husk altså bare at det i tilegg til det filteret som sitter på sugeslangen (dette er nermest et grovfilter) er et til inne i pumpa som beskrevet ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Vet ikke om jeg tør fortelle dette men..... Jeg fikk etter hvert ut feilkoder som antydet for høy temperatur og boka anbefalte å sjekke flate slanger osv. Det gjorde jeg men uten å finne noe. Så viste det seg at luftslangen ut fra varmeren var falt halveis av(!) Satte den på igjen, skrudde godt til slangeklemmen og vips, varmeren bare går og går. Pussig med disse små luftboblene i slangen forresten som fikk meg inn på feil spor. Snakket med en hyggelig kar i Eberspächer Norge i dag og han sa et det er helt normalt selv om jeg ikke forstår hvor de kommer fra når alt er dratt til og tett. Takk til dere for mange gode forslag, begynte å bli bekymret for seilturen i påsken. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Se det , ja selv en bagatell kan gjøre en blind , godt det ordnet seg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gudrun Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Det enkle er ofte det beste... Ellers kan jeg bekrefte at det forekommer ørsmå luftbobler i slangen fra pumpen selv om alt er tett når den slåes av....Da står pumpen godt under væskenivå (i hvertfall på de 2 jeg monterte) Skulle tro at det da ville lekke, men det gjør det ikke......men varmet gjorde de begge ja... Redigert 31.Mars.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Snakket med en hyggelig kar i Eberspächer Norge i dag Hei. Har du adresse til nettside for Eberspächer Norge? Fant selv denne: http://www.eberspaecher-bilvarme.no, men den var da svært bilorientert? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hei. Har du adresse til nettside for Eberspächer Norge? Lars H. Er vel Termomarine som er importør for disse og har pratet en gang med teknisk der da jeg hold på å koble opp min , kjempekoselige folk Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Smaapala Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Hei Lars termomarin.no kan du prøve. Tror dette er importør? Ja for sein igjen Smaaplala Redigert 31.Mars.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Joda, Termomarin sine folk er greie, har hatt kontakt med dem mange ganger opp gjennom årene. Men det var det at Lazyyack nevnte Eberspächer Norge som gjorde at jeg lurte om det kunne være noen som var ennå "flinkere" enn folkene hos Termomarin. Spørsmålet var rent generelt. Jeg har så absolutt ingen problemer med min Eberspächer D2. Lars H. Redigert 31.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Hei. Har du adresse til nettside for Eberspächer Norge? Fant selv denne: http://www.eberspaecher-bilvarme.no, men den var da svært bilorientert? Lars H. Hei Lars Adressen er ikke mer hemmelig enn eberspaecher.no men den leder videre til bilvarmesiden du allerede har funnet. Karen jeg snakket med var Stein Johannesen, en veldig hyggelig kar som visstnok skal være den som vet mest om disse varmerne. Telefonnummeret hans fant jeg på hjemmesiden og det er 66823053. Redigert 31.Mars.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.