glad Startet 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2004 Hei, Jeg har en gammel (ovehalt) Eberspächer dieselvarmer (ca. 3000 W) i båten. Fra 1980 tallet. For at jeg skal greie å starte den, er jeg nødt til å starte motoren, og la den gå på tomgang i et par minutter, helt til varmeren starter den skikkelige forbrenningen. Dette kommer av at jeg ikke får nok spenning fra batteriene til å gløde igang uten motorspenning. Batteriene er forholdsvis nye, så det burde ikke lige noe problem der. Det jeg lurer på, er om noen har noen forslag til hvordan jeg kan unngå å starte motoren hver gang jeg skal starte varmen? Finnes det en måte å få høyere spenning på batteriene ? (har en 2GM20F med orginal dynamo etc.) Finnes det en måte å booste spenningen i ca 3-5 min.? Finnes det en måte å få varmen til å starte ved lavere spåenning? Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Har du sjekket størrelsen på kablene du har, om det er spenningstap på grunn av for små kabler som er årsaken. Sjekk også om ledningene har irret inni etter år på sjøen. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Ledningene er helt nye, men jeg skal sjekke tykkelsen.. *må regne litt* takk for tips.. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Gjør det, her holder det ikke med 2,5 kvadrat, prøv med 10-16kvadrat myk kabel. (Et tips fra en elektriker her på jobben.) mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 hmm.. 16kvadrat virker jo litt ekstremt. Det tilsvarer jo en diameter på 5mm.. Er ikke det litt i største laget? Polene på dieselvarmerern er nok ikke mer enn noen få kvadrat, så jeg ser ikke helt sammenhengen.. Kunne "elektrikern på jobben" gi meg en god forklaring? Det dreier seg om et strekk på ca 3 m. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 10-16kvadrat var en kjapp kommentar i farten uten å vite noe om hvor langt strekk du hadde. Med 3 meter strekk på kabel må jo 10 kvadrat holde. Prøv 10 da vel og se om det hjelper. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Disse varmeapparatene er veldig følsomme for spenning når de skal starte. Derfor er det totalt avgjørende at hele spenningen kommer "ubeskadiget" frem til apparatet - og at minst mulig går tapt underveis. Siden de allikevel dreier seg om et strekk på kun 3 meter, så er der vel heller ingen grunn til å spare på dimensjonen? Spander rikelig kvadrat når du først holder på, arbeidet med å legge dem er jo det samme. Grunnen til at produsenten kniper på sin side er at de lager apparatene i 1000-vis, og selv om det er bare noen centimeter hver gang så sparer de både kabel og arbeid - samtidig som de overlater problemene til kunden. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Enig med at dårlig kontakt er en vanlig årsak til spenningsfall, men med de strømmene det her er snakk om vil fort P=IxIxR sørge for at det dårlige kontaktpunktet "brenner seg ut". Ellers KAN 4 eller 6 kvadrat være nok, men forskjellen på 4 kv og 16 kv kan fort utgjøre 1 volt i spenningsfall - så når man vet hvor følsomme disse apparatene er, ser jeg fortsatt ingen hensikt i å spare på kabeltverrsnittet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Jo, men ikke med den strøm styrken det er snakk om her. Da er det bortkastet. Bruk heller ressursene på å finne feilen. ... og hvilken strøm er det så snakk om i det "kritiske" startøyeblikket....? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Hadde en slik i den forrige seileren min. Gikk som en drøm de 8- til 9 årene den var montert hos oss. Eber'n trekker noe innmari med strøm i starten, vi brukte å la motoren gå i startfasen. Den originale Yanmardynamoen ble byttet ut før vi monterte Eber'n med en CAV på 87 A med Ladac regulator. Den originale dynamoen hadde så lav spenning at vi i praksis aldri fikk ladet opp batteriene. Lednigsstrekket i båten vår var vel omlag tre meter hver vei. Tror ikke vi brukte mer enn 6 kvadrat ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 ... og hvilken strøm er det så snakk om i det "kritiske" startøyeblikket....?Forsøkte å måle, den er iallfall over 10A..(max på mitt multimeter... )Men den er sikret med 16A så det kan ikke være så mye over 10A. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Når det snakkes om 3 meter kan vi kanskje doble til 6 meter. Husk at minus lengden skal være med på kjøpet. Feilen kan like gotd ligge her. Hadde samme problem. La opp egen minus og pluss og ny sikrings holder og ble kvitt problemet. Før jeg begynte målte jeg spenningen mellom + og- ved varmeren og ved batteriett for å finne ut hvor mye som forsvant på veien ved gløding. Tror du skal ta noen kjape mål du også slik at du ikke jobbber i blinde. Ps min kondemnerte kabel var 6 kvadrat med noen skjøter på veien. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 her ble det mange meninger om tykkelse på kabel. Mitt tips gikk på å teste med en tykkere kabel for å se om det er dette som er årsaken til hans problem. Det er lite jobb å gjøre denne testen og den gir et raskt svar. Ellers ville jeg uansett om 6 kvadrat skulle "holde" bruke tykkere kabel enn det som er minimum for enheten hvis jeg skulle legge opp nye kabler. :discuss Hadde vært spennende å høre om mariusak har prøvd dette og hva som ble resultatet! mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 hei, var nede på båten i dag, og holdt på med varmeren. Fikk ikke testet ut om det var tykkelsen på kabelen som var avgjørende. Tenkte jeg skulle prøve med et par gamle startkabler som jeg hadde tilgjengelig, men jeg fant ut (til min skuffelse) at disse var alt for tynne!! (jeg kommer ALDRI til å bruke disse kablene som startkabler igjen.) Fant ikke noe tykt nok i garasjen heller, så jeg får gå å kjøpe meg noen solide saker. Takker iallefall for tips, og jeg lover å komme tilbake med info når jeg har fått testet med nye kabler.. Da jeg skulle teste det nye luftinnsuget til varmeren i dag, måtte jeg på med motoren.. -denne gangen holdt det ikke en gang å la den gå på tomgang, måtte ruse den litt. Noen som forresten har en anelse om hvor mye strøm et slikt varmeapparat trekker på når det er i gang? (ampermeteret mitt brant opp her om dagen..) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Bare til orientering; I sjøhuset har jeg liggende en gammel Wallas dieselvarmer for 24V, sammen med den tilhørende håndboken. Der står ikke oppgitt noen effekt på glødespiralen, men der står uthevet at man må bruke minst 4 kvadrat kabel inntil 4 meter, og minst 6 kvadrat hvis avstanden er 4-7 meter. Merk at dette er oppgitt for 24 Volt. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
glad Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 det gir rom for ettertanke Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 I den grad det kan være til noen hjelp, så finnes det en KabelKalkulator på medlemssidene. De to ukjente faktorene her er strømforbruket under start og hvor stort spenningsfall som kan tillates. Med antatt strøm på 15A (større enn 10A og mindre enn 16A) og tillatt spenningsfall på 0,3V blir kabel på minimum 6 kv. mm. ! Dette gir i hvert fall en viss ide! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Martin_ Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Det er viktig å ha riktig ladespenning, 14,4V ved 25C. Ellers blir ikke batteriene fulladet og batyterispenningen synker for mye når varmeren starter. Min Eber trekker rundt 20A i startfasen. Det er også viktig med tykke kabler, gjerne 10 - 16mm". Sitér dette innlegget Link to post
Kirkhorn Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 Jeg har en Eberspächer bensin varmer, men den tenner ikke i det hele tatt. Blåser bare ut kald luft Sitér dette innlegget Link to post
glad Svart 9.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Hei, takk for tidligere råd! Nå har jeg endelig fått meg selv til å dra å kjøpe solide 16kv ledninger til dieselvarmeren. Da kommer det noen tillegssppørsmål som det kunne vært godt å få noen svar på, før det hele er montert.: Dieselvarmeren er montert ca. en halv meter++ fra der hvor autopiloten sitter (En autohelm ST2000+ rorkultautopilot.) Dieselvarmeneren sitter innerst i stikkøya på styrbord side, rett "under" autopiloten. Jeg mener at autopiloten er mer unøyaktig i år enn den var ifjord (kan den ta skade av å ligge nærme basselementene til en kraftig boomblaster??, hvordan feilsøker man seg frem her?), men det er nå en helt annen sak. Da jeg har lest litt om dette emnet (unøyaktige autopiloter) har jeg forstått at kraftige ledninger med mye strøm, kan forstyrre kompasset (fluxgate kompasset som noen kaller det, hva er det for noe kompass?) -men som sagt, det er en annen sak. Det jeg lurer på er om de nye kraftige ledningene til dieselvarmeren (som jeg også har lyst til å koble autopiloten til, når jeg først har noen gode ledninger "der bak"), kan forstyrre kompasset? Hvor langt unna må disse ledningene ligge for at autopiloten ikke skal bli forstyrret? Finnes det en mulighet for å skjerme ledningene? Stappe dem inn i ett aluminiumsrør e.l.? aner ikke, jeg bare spør.. Noe annet jeg lurer på er hvordan jeg skal koble disse store dimensjonene best mulig (både til hovedstrømmen hvor det er store skruer jeg kan feste de i, og på selve dieselvarmeren/sikringsholderen hvor tilkomblingene er mye mindre "stifter".. Vel, hvis noen først har tatt seg tid til å lese dette innlegget, så hadde det vært hyggelig å få noen svar! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2004 Jeg mener at autopiloten er mer unøyaktig i år enn den var ifjord (kan den ta skade av å ligge nærme basselementene til en kraftig boomblaster??, Alle former for høyttalere, bass eller andre, er den reneste gift for kompass og dermed autopilot. Det er vondt å gi minimums sikkerhetsavstander, men jeg vil si at hvis avstand mellom høyttaler og kompass/autopilot er mindre enn en meter - da ber du om trøbbel! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
glad Svart 11.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2004 tror jeg formulerte meg litt dårlig... Jeg lurte på om kompasset i autopiloten kan ha tatt fysisk skade av å ligge intill en sterk magnet? Hva med ledningene? hvor ille er det å ha to 16kv ledninger ca 60 cm unna? Er det mulig å skjerme disse? Sitér dette innlegget Link to post
Ela II Svart 12.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2004 Har tilsvarende apparat, som også har vanskelig for å starte. Hos meg er kabeltversnitt og spenningsfall ikke problemet. Har hørt at det er mulig å kutte et all elektronikken, og kun starte/stoppe på bryter. (Når greia er igang går den på full guffe allikevel, så jeg ser ikke vitsen i termostat m.m.) Noen som har erfaring med å fjerne all elektronikk? Eventuelt hvordan dette kobles? J-S Sitér dette innlegget Link to post
Proofreader Svart 12.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2004 Enig J-S, har koblet ut termostaten i min......... AU!!.........jada kjære......... "VÅR" båt.... Det er ikke større forhold annet enn at jeg manuelt kobler varmeren inn/ut........ èn mindre duppedings og holde styr på....................... Hvordan dette er koblet??? Hakke peiling....... "Vi har folk til slikt........" He-he..... Sitér dette innlegget Link to post
viking87 Svart 12.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2004 Dersom du ikke har nevneverdig spenningsfall, så kan det vere at det er glødepluggen din som begynner å bli slitt. Har ingen erfaring med hvordan denne er laget på Eberspacher, men på en diesel bil er nødvendigvis ikke pluggen i orden fordi om det er gjennomgang når den blir Ohm`et, eller om den blir rødglødende når den blir testet med spenning. Disse pluggene skal i alle fall vere rødgødende helt ut i tuppen, det er stor forskjell på å starte en diesel motor som har plugger som er nye og plugger som ikke blir røde helt ut i tuppen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.