Jump to content

Eberspächer og startspenning..


glad

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en gammel (ovehalt) Eberspächer dieselvarmer (ca. 3000 W) i båten. Fra 1980 tallet.

 

For at jeg skal greie å starte den, er jeg nødt til å starte motoren, og la den gå på tomgang i et par minutter, helt til varmeren starter den skikkelige forbrenningen.

Dette kommer av at jeg ikke får nok spenning fra batteriene til å gløde igang uten motorspenning.

Batteriene er forholdsvis nye, så det burde ikke lige noe problem der.

 

Det jeg lurer på, er om noen har noen forslag til hvordan jeg kan unngå å starte motoren hver gang jeg skal starte varmen?

Finnes det en måte å få høyere spenning på batteriene ? (har en 2GM20F med orginal dynamo etc.)

Finnes det en måte å booste spenningen i ca 3-5 min.?

Finnes det en måte å få varmen til å starte ved lavere spåenning?

Link to post

hmm.. 16kvadrat virker jo litt ekstremt. Det tilsvarer jo en diameter på 5mm..

Er ikke det litt i største laget?

Polene på dieselvarmerern er nok ikke mer enn noen få kvadrat, så jeg ser ikke helt sammenhengen..

 

Kunne "elektrikern på jobben" gi meg en god forklaring?

 

Det dreier seg om et strekk på ca 3 m.

Link to post

Disse varmeapparatene er veldig følsomme for spenning når de skal starte. Derfor er det totalt avgjørende at hele spenningen kommer "ubeskadiget" frem til apparatet  -  og at minst mulig går tapt underveis.

 

Siden de allikevel dreier seg om et strekk på kun 3 meter, så er der vel heller ingen grunn til å spare på dimensjonen? Spander rikelig kvadrat når du først holder på, arbeidet med å legge dem er jo det samme.

 

Grunnen til at produsenten kniper på sin side er at de lager apparatene i 1000-vis, og selv om det er bare noen centimeter hver gang så sparer de både kabel og arbeid   -   samtidig som de overlater problemene til kunden.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Enig med at dårlig kontakt er en vanlig årsak til spenningsfall, men med de strømmene det her er snakk om vil fort P=IxIxR sørge for at det dårlige kontaktpunktet "brenner seg ut".

Ellers KAN 4 eller 6 kvadrat være nok, men forskjellen på 4 kv og 16 kv kan fort utgjøre 1 volt i spenningsfall   -   så når man vet hvor følsomme disse apparatene er, ser jeg fortsatt ingen hensikt i å spare på kabeltverrsnittet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hadde en slik i den forrige seileren min. Gikk som en drøm de 8- til 9 årene den var montert hos oss. Eber'n trekker noe innmari med strøm i starten, vi brukte å la motoren gå i startfasen. Den originale Yanmardynamoen ble byttet ut før vi monterte Eber'n med en CAV på 87 A med Ladac regulator. Den originale dynamoen hadde så lav spenning at vi i praksis aldri fikk ladet opp batteriene. Lednigsstrekket i båten vår var vel omlag tre meter hver vei. Tror ikke vi brukte mer enn 6 kvadrat ledning.

Link to post

Når det snakkes om 3 meter kan vi kanskje doble til 6 meter. Husk at minus lengden skal være med på kjøpet. Feilen kan like gotd ligge her.

 

Hadde samme problem. La opp egen minus og pluss og ny sikrings holder og ble kvitt problemet.

Før jeg begynte målte jeg spenningen mellom + og- ved varmeren og ved batteriett for å finne ut hvor mye som forsvant på veien ved gløding.

Tror du skal ta noen kjape mål du også slik at du ikke jobbber i blinde.

 

Ps min kondemnerte kabel var 6 kvadrat med noen skjøter på veien.

Link to post

:smiley: her ble det mange meninger om tykkelse på kabel.

 

Mitt tips gikk på å teste med en tykkere kabel for å se om det er dette som er årsaken til hans problem. Det er lite jobb å gjøre denne testen og den gir et raskt svar.

 

Ellers ville jeg uansett om 6 kvadrat skulle "holde" bruke tykkere kabel enn det som er minimum for enheten hvis jeg skulle legge opp nye kabler.

 

:discuss

 

Hadde vært spennende å høre om mariusak har prøvd dette og hva som ble resultatet!

 

mvh

GipsyGirl

Link to post

hei, var nede på båten i dag, og holdt på med varmeren.

Fikk ikke testet ut om det var tykkelsen på kabelen som var avgjørende. Tenkte jeg skulle prøve med et par gamle startkabler som jeg hadde tilgjengelig, men jeg fant ut (til min skuffelse) at disse var alt for tynne!! (jeg kommer ALDRI til å bruke disse kablene som startkabler igjen.)

 

Fant ikke noe tykt nok i garasjen heller, så jeg får gå å kjøpe meg noen solide saker.

Takker iallefall for tips, og jeg lover å komme tilbake med info når jeg har fått testet med nye kabler..

 

Da jeg skulle teste det nye luftinnsuget til varmeren i dag, måtte jeg på med motoren.. -denne gangen holdt det ikke en gang å la den gå på tomgang, måtte ruse den litt.

 

Noen som forresten har en anelse om hvor mye strøm et slikt varmeapparat trekker på når det er i gang?

(ampermeteret mitt brant opp her om dagen..)

Link to post

Bare til orientering;

 

I sjøhuset har jeg liggende en gammel Wallas dieselvarmer for 24V, sammen med den tilhørende håndboken. Der står ikke oppgitt noen effekt på glødespiralen, men der står uthevet at man må bruke minst 4 kvadrat kabel inntil 4 meter, og minst 6 kvadrat hvis avstanden er 4-7 meter. Merk at dette er oppgitt for 24 Volt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

I den grad det kan være til noen hjelp, så finnes det en KabelKalkulator på medlemssidene.

 

De to ukjente faktorene her er strømforbruket under start og hvor stort spenningsfall som kan tillates.

Med antatt strøm på 15A (større enn 10A og mindre enn 16A) og tillatt spenningsfall på 0,3V blir kabel på minimum 6 kv. mm. !

Dette gir i hvert fall en viss ide! :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei,

 

takk for tidligere råd!

Nå har jeg endelig fått meg selv til å dra å kjøpe solide 16kv ledninger til dieselvarmeren.

Da kommer det noen tillegssppørsmål som det kunne vært godt å få noen svar på, før det hele er montert.:

 

Dieselvarmeren er montert ca. en halv meter++ fra der hvor autopiloten sitter (En autohelm ST2000+ rorkultautopilot.) Dieselvarmeneren sitter innerst i stikkøya på styrbord side, rett "under" autopiloten.

 

Jeg mener at autopiloten er mer unøyaktig i år enn den var ifjord (kan den ta skade av å ligge nærme basselementene til en kraftig boomblaster??, hvordan feilsøker man seg frem her?), men det er nå en helt annen sak.

Da jeg har lest litt om dette emnet (unøyaktige autopiloter) har jeg forstått at kraftige ledninger med mye strøm, kan forstyrre kompasset (fluxgate kompasset som noen kaller det, hva er det for noe kompass?) -men som sagt, det er en annen sak.

 

Det jeg lurer på er om de nye kraftige ledningene til dieselvarmeren (som jeg også har lyst til å koble autopiloten til, når jeg først har noen gode ledninger "der bak"), kan forstyrre kompasset?

Hvor langt unna må disse ledningene ligge for at autopiloten ikke skal bli forstyrret?

Finnes det en mulighet for å skjerme ledningene? Stappe dem inn i ett aluminiumsrør e.l.? aner ikke, jeg bare spør..

 

Noe annet jeg lurer på er hvordan jeg skal koble disse store dimensjonene best mulig (både til hovedstrømmen hvor det er store skruer jeg kan feste de i, og på selve dieselvarmeren/sikringsholderen hvor tilkomblingene er mye mindre "stifter"..

 

Vel, hvis noen først har tatt seg tid til å lese dette innlegget, så hadde det vært hyggelig å få noen svar!

Link to post

Jeg mener at autopiloten er mer unøyaktig i år enn den var ifjord (kan den ta skade av å ligge nærme basselementene til en kraftig boomblaster??,

Alle former for høyttalere, bass eller andre, er den reneste gift for kompass og dermed autopilot. Det er vondt å gi minimums sikkerhetsavstander, men jeg vil si at hvis avstand mellom høyttaler og kompass/autopilot er mindre enn en meter  -  da ber du om trøbbel!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har tilsvarende apparat, som også har vanskelig for å starte. Hos meg er kabeltversnitt og spenningsfall ikke problemet.

 

Har hørt at det er mulig å kutte et all elektronikken, og kun starte/stoppe på bryter. (Når greia er igang går den på full guffe allikevel, så jeg ser ikke vitsen i termostat m.m.) Noen som har erfaring med å fjerne all elektronikk? Eventuelt hvordan dette kobles?

 

J-S

Link to post

Enig J-S, har koblet ut termostaten i min......... AU!!.........jada kjære......... "VÅR" båt.... Det er ikke større forhold annet enn at jeg manuelt kobler varmeren inn/ut........ èn mindre duppedings og holde styr på.......................

Hvordan dette er koblet??? Hakke peiling....... "Vi har folk til slikt........" He-he.....

Link to post

Dersom du ikke har nevneverdig spenningsfall, så kan det vere at det er glødepluggen din som begynner å bli slitt.

Har ingen erfaring med hvordan denne er laget på Eberspacher, men på en diesel bil er nødvendigvis ikke pluggen i orden fordi om det er gjennomgang når den blir Ohm`et, eller om den blir rødglødende når den blir testet med spenning.

Disse pluggene skal i alle fall vere rødgødende helt ut i tuppen, det er stor forskjell på å starte en diesel motor som har plugger som er nye og plugger som ikke blir røde helt ut i tuppen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...