Jump to content

motorstørrelse til Rana 17 fisk?

steffen_

Recommended Posts

jeg vil bare si at jeg ikke har nevnte båt, men er på utkikk etter noe i den klassen.

(billig, stabil og god sjøbåt på 16 fot+, som marsjer i 18-20knop med minst mulig motor).

hvor mye fart kan jeg forvente med en 20hk?

hvor stor motor må man ha for å oppnå 20knops marsjfart?

Har også hatt Rana 17 fisk. Da med 30 hk Suzuki. Hvis jeg skulle kjøpt noe lignende igjen, ville jeg kanskje vurdert Øien 530. Mulig den er lettere for motor enn Rana 17. Øien 530 er mye brukt til utleie. Romslig båt som også kan leveres som selvlensende.

Har kjørt åpen båt med 40hk og bakmontert styrekonsoll. Den gjorde da opp mot 26 knop og oppførte seg helt fint i den farta. Har også vært med i båter med dekk/vindskjerm og her ville jeg hatt minst 40hk dersom man tenker å ha litt folk og last i båten.

For å kunne marsje uanstrengt i 20 kknop m/ åpen båt så tror jeg jeg ville gått for min. 30hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 år senere...

vet om folk som har hatt 55/65hk på 17 fisk m/ dekk/vindskjerm.    Gikk da på et vis men er nok mer egnede båter til slik motorisering.     Spørs jo hva slags bruk, kjekt med ekstra krefter om man ofte kjører med last i båten, men skroget trives nok best i fart under 25-26 knop

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...