Jump to content

sunseeker portofino, erfaringer?

Explorer

Recommended Posts

Det er KAD42 i båten. Noen har slitt litt med motoren.

mvh

Bavaria32sport

Hvem er noen ?? Det har vært mye snakk om disse motorene før. Det har vel blitt konkludert men at det ikke er noe mer problem med disse motorene enn andre, dersom det ikke er undermotorisert halvplanende båt, hvor de hele tiden blir stående og slite. Tar jeg ikke helt feil så er det vel omtrent samme teknologien i Kad 32. bare at det er firere.

Har selv en Portofino 32. Kvaliteten på disse båtene er super og jeg våger påstanden at båt ( skrog ) sammenføyninger, innredning og originalt utstyr er fullt på høyde eller overgår det meste du finner på nyere båter.

- Sjøegenskapene er i egen klasse.

Når det gjelder båten ville jeg sett etter følgende:

- Krakelering/sprekker i gelcoat i overbygg ( Sunseeker brukte ganske tykk gelcoat på denne tiden )

Teknisk utstyr:

- Normal sjekk av utstyr mhp funksjon og tilstand. ( Rusten batterilader kan tyde på vannlekkasje fra Targabøyle eller vindskjerm )

Motor og Drev:

Så lenge motorene er normalt vedlikeholdt ville jeg ikke vært veldig bekymret for om det står KAD 42 i den.

Tror ikke det antatte problemet med havari/overbelastning er like aktuelt for lette båter med dobbelinstallasjon. ( Kjenner til eller har erfaring med mer en 10 slike motorer som har gått som klokker i 14 - 17 år nå.... )

Om du er i tvil, ta en komresjonstest, få oljen analysert.

På testtur ville jeg belastet maskinene for å se om de trekker likt og at de ikke har problemer med høy temperatur.

Båten så velholdt ut og om det tekniske virker like bra som det ytre kan dette være et godt kjøp.

Det har vært mye snakk om disse motorene før.

Jeg tenkte jeg skulle vær litt rolig i hentydningen for ikke å være negativ. KAD42 har en utfordring i oljerutingen sin, ved at underspylingen til stemplene kommer sist etter å ha vært igjennom filteret og oljekjøleren. Ulempen er da at oljen er relativt uren og kan lett tilstoppe dysene. Hvis så skjer, skjærer den sylinderen seg. På KAD43 kommer underspylingen først etter filter/kjøler og spyleproblemet er eliminert.

I tillegg er stemplene endret på KAD43. Hva som er gjort med de vet jeg ikke.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hadde jeg hatt valget mellom to båter fra tidlig 90-tall hvor den ene hadde 41B motorer og den andre 42A ville valget vært enkelt. Hadde blitt 41B, om ikke annet for å slippe 42'ens dårlige rykte den gang den skal selges...

2 x 41 er uansett nok i en Portofino, og den vil nepe oppleves som undermotorisert....

Hvis du tar en kikk på finn.no på båter som har 230 (218)hk Volvo diesel fra før 1998 vil du se at svært mange av disse er "totaloverhalt" (overmalt?) eller "ombygd til 43-spec" eller tilsvarende. Noen oppgir ikke en gang motortype, mens andre kun skriver "KAD 43" selv om den ikke kom før i '98 og bildene viser en 42...

Så kan du jo lure på om alt dette er helt uten grunn..... :wink:

Jeg kan hvertfall ikke huske noen annen motor hvor en så stor andel er overhalte eller hvor eierene er så oppsatte på å dekke over motorens egentlige typebetegnelse....

Mvh. SAP

Hei!

Ser at SF stiller meg et spørsmål ang hvorfor jeg skriver 42/42 i min avatar. Svaret er ganske enkelt, uten at jeg skal lage en ny debatt om 42 maskiner.... Jeg har byttet ut oljedistrib.huset som er en svakhet på disse maskinene. Samtlige som har gjort denne endringen, viser dette ved på skrive 42/43. reimhjulene må min maskin er også oppgradert til 43, men dette ble gjort før jeg kjøpte båten. OG ja, 42 blir aldri en 43 maskin, men jeg er mer enn lykkelig med min 42 :cheers:

Når du først titter i utlandet etter båt ville jeg vel også kanskje kastet et blikk på Cranchi Smeraldo

http://uk.yachtworld.com/

xlnt

Den var lekker den båten der, selv om jeg ikke likte fargene inni så godt. Det går jo fint an å gjøre noe med, en teakdørk, ny bordplate, instrumentpaneler fra Gussi og nye farger inne så hadde jeg ikke hatt noe imot å hatt en sånn nei. Ser at du har samme båten. Har du noen bilder å dele med oss ? Sjønner at du er fornøyd med båten, hvor lenge har du hatt den ? Har du selv hentet den inn fra utlandet?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Hei Jeg har hatt min i 1 sesong og er snart klar for sesong 2. Ja jeg er veldig fornøyd og har ennå til gode å finne en større 36 foter, det nærmeste jeg har kommet er Bavaria 37. Jeg kjøpte min i USA men ser at prisene i Europa har sunket drastisk siste årene så det er nok ikke så mye å spare lengre på USA handel. Her er noen bilder av min:

-Xlnt

p1010860.jpg

1590535_2.jpg

1590535_3.jpg

1590535_4.jpg

1590535_5.jpg

1590535_6.jpg

p1010859.jpg

p1040749.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Lekker båt Xlnt :yesnod:

Explorer kikka på den med 41 motorene igår.. den skulle være strøken.. Det var den ikke. Det var skader i skrog som var dårlig reparert og krakkeleringer langs fenderlist flere steder samt riper på hele dekket. Motorene var servet for 10 timer siden påsto megler men grønn lakken på sprukne reimer var der enda :nonod:

han er o kikker på 92 mod med KAD 42 nå.. fikk en kort mld.. "Den er strøken".. :yesnod: så får vi se om det blir skute.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei!

Ja, da regner jeg med at Explorer har handlet denne 92 mod. Den stod i allefall som solgt i annonsen.

Håper på full rapport om hvordan kjøpet foregikk....

Hvem vil kjøpe min Fjord 880? Jeg har også lyst å reise til England eller en av kanaløyene og handle. Sikkert muligheter for gode kjøp nå.

mvh

Dagen

hei alle sammen..

Ja da var jeg tilbake fra united kingdommen, som Thorlyn skrev tidligere så kikket jeg først på den 91 modellen.Den svarte ikke til forventningene, jeg blir nesten litt trist når jeg ser hvor lite folk bryr seg om båtene sine. I tillegg ville han ikke gå lavere enn 55000 pund, noe han bare kan drømme om spør du meg.

Sto opp grytidlig i dag og tok toget til essex for å kikke på den andre, og den var bare helt rå, fant nesten ikke noe å sette fingeren på. Der var alt nesten strøkent og motorrom med motorer så veldig bra ut. noe som tyder på at båten har vært i gode hender tidligere.

La inn ett bud på 53000 og fikk den til det. det er faktisk 70000nkr under prisantydning, tror selv at det var ett veldig godt kjøp.

Gleder meg som en unge til å hente den om noen uker :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...