Jump to content

Bygge om styring på mariner 75hk

vet_ingenting

Recommended Posts

Jeg har byttet utenbordsmotor på min "wester 18". Jeg har i dag kabelstyring som er opplagret med ett kuleledd gjennom veggen til "motorbrønnen", hvor enden av kabelen skal være festet i en utstikkende arm på motoren.

På min nye motor (mariner 75)er det lagt opp til at wiren skal være opplagret gjennom motorfestet for så å bli festet i et ledd som er festet inne på motoren.

mitt spørsmål er:

Kan jeg bruke det gamle styresystemet på den nye motoren?  

(bruke gammel kabel i nytt oppset gjennom motor)

evt. skifte ut hvilke deler?

slik jeg ser det må jeg sette på en forlenger arm på motoren for å kunne bruke den gamle styringa. Hvor kan denne skaffes?

hvilket av disse to styresystemene er å foretrekke ?

dette ble mye rot på en gang , men håper noen forstår hva jeg mener og kan gi meg et bra svar

på forhånd takk :cheers:

Jeg mener du skal kunne benytte din gamle styring på din nye motor.  På enden av styrekabelen skal det være ett gjengeparti hvor ett "kuleledd" skal festes.  Dette er sikret med en fjær eller en segring.

Den motsvarende "kula" monteres i ett ferdig gjenget hull i forkant av motor.

Ser ingen grunn til at du trenger å skifte styringen dersom den gamle forøvrig er i god stand og er beregnet på denne motorstørrelsen.

Lykke til.

på den styringen jeg har er det ett kuleledd på enden som gikk inn i ett ferdig gjenget hull på en arm som stakk ut fra motoren (dette var på en evindrude 70HK) men på den nye motoren er det ikke noen arm bare ett lite feste helt inne på motoren, men det kan se ut som om det er mulig å montere en brakett på denne.

(er det noen som hvet om denne finnes på markedet?)

Det er i dag montert  "kuleledd -ca25cm stag-kuleledd" som er beregnet for ny type styring på denne motoren

skal se om jeg klarer å fikse noen bilder som kanskje kan ilustrere problemet mitt

Du skal kunne bruke begge systemene, da de går ut på samme prinsippet. At styrearmen går igjennom en sylinder. Du bruker en sylinder som er festet på båten, istedenfor den som er på motoren.

Er det en slik du bruker?

Bilde

Hvis du skal bruke sylinderen på motoren tranger du en styrearm:

Bilde

Men hvis du skal fortsette å bruke den du har, trenger du kanskje en form for forlenger. Dette tror jeg forhandler/delelager til Mercury/Mariner har.

Men hadde vært fint hvis du hadde lastet opp noen bilder, men det skal kunne gå ann å bruke den styringen du har, det går ut på samme prinsippet. Kanskje motorbrønnen din ikke er tilpasset en styring gjennom motoren? Styrearmen stikker jo ut fra siden når du svinger, og hvis ikke brønnen er så bred, må du kanskje borre ett hull og sette på en belg så styrearmen kan gå inn der.

Enig med bolla, jeg ville også byttet hele greiene. Er bedre med gjennom gående styring. Hvis du skal bytte om til gjennomgående, trenger du kun det staget som er vist på bilde ovenfor.

Ett problem med noen litt eldre motorer som er brukt med styring som ikke er gjennomgående, er at det kommer rust inni røret. Så hvis du kjøper en 10 år gammel motor som aldri har vært brukt med gjennomgående styring, og du skal bruke det, har du MYE arbeid med å få ut rusten og få styringen igjennom.

Poenget er at hvis du bestemmer deg for ikke å bruke den gjennomgående styringen, ville jeg smurt røret med fett/grease. Da slipper du det problemet hvis du bestemmer deg for å bruke den gjennomgående styringen om noen år.

I og med at motoren din er ny så tror ikke jeg noe av dette er noe problem, men er bare ett tips  :smiley:

skrev litt feil når jeg sa at motoren er ny.(den er ny for meg ,  selve motoren er noen år gammel)

Styrearmen som trengs for gjennomgående styring står på motoren, så det skulle ikke være noe problem å bruke gjennomgående styring (må bare lage ett nytt hull i siden på motorbrønnen for å få plass til styringen. Men kan jeg bruke den gamle kabelen?

jegville helst beholdt det gamle systemet så jeg slipper å lage hull i motorbrønnen men hvis det nye systemet er mye bedre så............ :smiley:

Er styrekablelen din rød eller svart?

Du kan være glad for at styrearmen står på for den kostet nesten 400 kr!

Hvis du har hatt sånn system som er på bilde, så kan du bruke samme kabelen. Samme kabelen, kan brukes både på motoren og utvendig. Sylinderen den går igjennom er lik.

ADet er ikke SÅ mye forksjell på de to systemene men det blir mer presist hvis du brukeR det gjennom motoren, det ser bedre ut og du slipper det jeg nevnte med rust. Og i tillegg får du kanskje mer sving på motoren.

Det utvendige systemet er beregnet for motorer som ikke har innvendig sylinder, små motorer og ikke minst båter som ikke har plass til gjennomgående.

Men hvis du har mulighet ville jeg påtatt meg arbeidet med å montere styringen igjennom motoren.

for å prøve å få en endelig konklusjon om hva som må gjøres med styringen min så har jeg lagt med ett bilde.(styrekabelen er RØD)

Bilde

håper dette forklarer situasjonen min slik at jeg kan klare å bestemme meg for den beste løsningen / hvordan løse det

takker for all hjelp hitil :yesnod:

Ser at brønnen din er ganske smal og det kan bli problematisk å bygge om. I tillegg må du ta av motoren igjen hvis den er montert. Dessuten måtte du ha byttet styrekabel.

Jeg ville fått tak i ett forlengelsesstag og brukt den styringen som står på. Hvis motoren svinger mer til en side enn en annen etter montering, går det ann å justere dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...