Jump to content

Valg av dieselvarmer til 31 fot motorbåt?

båtn2

Recommended Posts

Det var en test i Båtmagasinet for en fem-seks år siden, den avslørte til dels stor forskjeller på varmerene. Dette hadde med strømforbruk og varme-egenskaper å gjøre selvfølgelig. Om en varmer gir 3,5kw så er det stor forskjell på hvor godt den klarer å distribuere den utviklede varmen. (skal se om jeg finner igjen testen)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har hatt Eberspächer D4 i to båter og har bare gode erfaringer. Antar 4 kW er passende størrelse for deg. De siste 2 årene har jeg hatt båten på sjøen hele tiden, og bruker den mye. Monterte inn varmeren da jeg kjøpte båten og har ikke hatt noen form for problemer med den. Ja, bortsett fra at jeg har kjørt tanken tom etpar ganger, men det er jo ikke Eber'en sin skyld :lol:

Jeg handlet hos en lokal forhandler i Bergensområdet. Kanskje ikke lavest pris, men service og hjelpsomhet i forbindelse med montering teller jo også.

Det var vist en relativt gammel test(Båtmagasinet juni 1998) jeg refererte til over, men alikevel. De rangerer Eberspächer D3LC som den beste varmeren i testen.

Testede varmere med div parametere:

Type (Diesel) - Varmeeffekt i KW - Temp ved utløp - Luftgjennomstrømning l/s - Drivstoffforbruk l/t - Strømforbruk i A ved maks belkastning - Relativt strømforbr i A/kW - Rel.drivstoff forbruk l/t/kW - Opnådd varme i rom

Ardic 042 D------------- 2,33 - 120 - 21,6 - 0,403 - 2,3 - 0,99 - 0,17 -- 19,5grader

Eberspächer D3LC---- 3,26 - 120 - 30 - 0,375 - 2,0 - 0,61 - 0,12 -- 20grader

Eberspächer D1LC----- 1,24 - 72 - 15,7 - 0,210 - 2,0 - 1,61 - 0,12 -- 13grader

Toyoset NS-2700 ------ 1,12 - 72 - 15,0 - 0,240 - 1,2 - 1,07 - 0,21 -- 14grader

Wallas 3000 DX --------2,71 - 119 - 24,9 - 0,270 - 0,8 - 0,30 - 0,10 -- 13,5grader

Webasto AT 3500 ----- 2,79 - 83 - 33,0 - 0,380 - 2,5 - 0,90 - 0,14 -- 21,5grader

Webasto AT 2000 ----- 1,02 - 83 - 12,3 - 0,222 - 0,8 - 0,78 - 0,22 -- 14grader

Type (parafin)

Termic ------------------ 1,38 - 68 - 19,5 - 0,210 - 1,4 - 1,01 - 0,15 -- 11,5grader

Wallas 2400 ----------- 1,35 - 121 - 12,3- 0,222 - 0,9 - 0,67 - 0,16 -- 13,5grader

Wallas 1800 Sail ------ 1,06 - 120 - 9,8 - 0,180 - 0,5 - 0,42 - 0,17 -- 12grader

Denne tabellen gir ikke svar på effektiv varme i rommet. Testen er gjort i en 2 meter høyt rom med 0 grader start-temperatur. Det ble målt temperatur i rommet (høyt og lavt) på tid.

Jeg har forsøk å gjengitt snitt av målt temperatur oppe og nede i rommet etter 60 minutter (Siste felt i tabellen). Se spesielt forskjellen på Wallas 300DX og Webasto AT 3500, omtrent like kraftige varmere, men veldig stor forskjell i avgitt varme. Om Eberspächeren går av med tsetseieren synes jeg Webasto Air Top 3500 ser ganske så bra ut også jeg. Støymessig er den også ganske så lik Eberspächer D3LC

Når det gjelder støy er det også forskjeller, jeg får ikke lagt inn diagrammet her, men Ardic er den som skiller seg ut med mest støy med Eberspächer D3LC rett etter. De 3 som går stillest er i synkende rekkefølge Wallas 1800 Sail, Wallas 2400, Wallas 3000dx.

Nå er dette som sagt en gammel test, men jeg ser i hvert fall at disse sylinderformede varmerene alà Webasto Air Top og Eberspächer D3LC er mer efektive enn Wallas sine løsninger. Wallas tar derimot igjen når det kommer til støy. Så spørs det hva man prioriterer.

Skulle ønske noen snart kunne komme med en tilsvarende test av nåtidens varmere !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har erfaring med Termic, Wallas og Eber.

Anbefaler klart Eber og spesielt D4, da den bruker minst strøm i forhold til avgitt varme samt at den er støysvak. Grei å montere.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Den erfaringen stemmer jo bra med den gammle testen også Tranen. Ser også at Wallas 3000 DX har veldig lavt forbruk i ampere pr. kW. men den har jo ikke noe futt.

Kjekk for meg også denne tråden, jeg har en "Volvo Flygmotor" som ikke alle naboene setter like stor pris på alltid :nonod:

Når lommeboken er "moden" stiller nok Eberspächer høyt på lista. En ting jeg savner omtalt som jeg heller ikke har noe lektyre om er Mikuni.

En i båthavna har en Mikuni av ett eller annet slag i en 37 fot flybridgebåt og kan ikke få rost den høyt nok opp i skyene. Noen med Mikuni-erfaringer her ?

Hei!

Har venner med Eberspächer (uten R mellom S og P har jeg nå lært!), Webasto og Mikuni. Alle modeller med omtrent lik effekt. Mine er faringer er at Eber er den flest er fornøyd med. Mikuni har en veldig simpel effektregulering, så det måtte stått mellom Webasto og Eber. Støymessig mener jeg subjektivt at Eber er den mest støysvake.

Mitt valg ble og er fremdeles Eber (men man har jo lett for å anbefale andre detman selv har valgt....!)

SE

Har tidligere hatt Webasto, Eber og Mikuni. Alle er bra varmere. Mikuni er nok den minst raffinerte, men en meget pålitelig sliter. Den har alltid tent i første forsøk. Med Webasto og Eber opplevde jeg noen ganger at de kunne trenge mer enn ett startforsøk. De startet likevel alltid. Nå har jeg solgt min båt(igår) og får ny i juni. Det som kommer til å avgjøre mitt valg av ny varmer er prisen på en full pakke. Det jeg skal ha er en varmer 3,5-4 kw.

Hei.

Det finnes nok mange gode varmere på markedet.

Har vert i besittelse av Ardic, Eber, Wallas og Mikuni.

Av disse så er det nok Mikunien ( 3,5kw)jeg har best erfaring med.

Den er veldig driftsikker, varmer godt og er kanskje den enkleste varmeren å vedlikeholde /mekke

Har ingen betenkeligheter med å anbefale deg en Mikuni.

Har alltid likt Eberspacher.

Så jeg ble litt snurt når selger av båten, hadde kjøpt inn en Webasto. Som skulle følge med som erstatning for den ødlagte gamle varmeren.

Etter litt montering og start problemer. Det meste var min feil. Så går Webastoen uten noe tull. Skulle jo bare mangle, er jo ny.

Det jeg skal frem til. Er at jeg nevnte for en som bør ha greie på det. At det fulgte med båten, en ny Webasto og ikke en Eberspacher som jeg egentlig hadde ønsket. Han mente at Webaso'n hadde mer solide slitedeler enn Eberspacheren. Og var en bedre varmer.

Jeg vet ikke. Har hatt ett par Ebere som har fungert uten noen form for tull.

For meg så er det Eberspacher eller Webasto som er favorittene. Webasto er vel som regel litt dyrere enn Eberspacher.

Mikuni kjenner jeg ikke til. Har hørt at de er bra

Wallas??? aldri mer.

Så er jo Webasto mye lettere å skrive enn Eberspacher, Eberspecher, Ebersprecher, Eberspracher. Husker aldri hva om noe er riktig stavemåte. :confused: :confused:

Ett + til Eber er importør. Har velen følelse at Thermomarin er lettere å få i tale om det skulle være noe problemer enn Kolberg Caspary.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nåværende og forrige båt er identiske (Barracuda 1100), men har vært utstyrt med ulike varmere. Forrige en Mikuni (3,5Kw) og nå en Eber D5 (5Kw).

Begge varmere har vært bra, men setter absolutt pris på den ekstra effekten i D5'en. I tillegg gir reguleringen med 4 ulike effekttrinn (automatisk) en mer jevn varme enn Mikuniens 2 trinn. D5'en går også ned på "sparebluss" når det blir varmt nok. Imidlertid starter den glødeprosessen når den så går på igjen, noe som drar ekstra strøm. D5 har nok en kraftigere vifte, det gir også et betydelig større strømforbruk i oppvarmingsfasen. Men, om det totalt sett brukes mer strøm er jeg usikker på.

Støymessig er de ganske like tror jeg. D5 bruker en kortere tid på å skru seg av.

Begge varmere har et lite dieselfilter (identiske), som har den ulempen at det går tett veldig lett. Spesielt om det er litt møkkete og det er kaldt. Da blir dieselen så tykk at pumpene ikke klarer å suge opp nok fuel. Mikunien pleide bare å "la være" å tenne. D5 bomfyrer derimot da av og til, med det resultat at det ryker noe voldsom fra eksosutslippet.

Min konklusjon (uten hensyn til pris og evt. større strømforbruk): Kjøp D5

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hei

Kvar gang dette temaet er oppe så rosar folk luftvarmarane sine. Det er vel og bra men vær klar over at dei ikkje rekk pottebrennarane opp til ankelen når det gjeld kvalitet og levetid. Som regel er òg pottebrennarane rimlegare om du ser på heile installasjonen. Ikkje brukar dei straum heller.

Einaste føremonane med luftvarmarane er at dei tek liten plass og spreiar varmen betre.

Me har begge deler i båten vår.

Ask

Jeg har hatt div varmere opp igjennom (Wallas D30, Airtronic, Mikuni og nå D4). Wallasen var ikke bra, men det er nok kommet bedre modeller derfra nå, Mikunien var ok og jeg var veldig fornøyd med den, men om sommeren måtte døre opp for å holde varmen nede, ganske upraktisk. D4en er den beste til nå, jeg er svært imponert over at den fyrer opp med veldig lite strøm på batteriene... Det er ingenting som er så irriterende som at det er for lite strøm til å starte varmeren om morgenen. Da er jeg bare 2 sek oppe og så kryper jeg i seng igjen... I sommer brukte vi den mye på laveste trinn, den stopper også hvis det blir for varmt på trinn 1 og starter igjen selv på kvelden når det begynner å bli mer kjølig, fungerer flott...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takker for alle gode innlegg :smiley:

Jeg har en Wallas D30 montert i båten nå, men jeg synes ikke det er noe futt i den så derfor har jeg lyst å bytte den ut. Det ser ut for at de fleste mener at Eber D4 er det jeg bør gå for, men er den stor nok til å holde varmen i cockpit når det er 4-5 grader i luften?

Quicksilver

...Det ser ut for at de fleste mener at Eber D4 er det jeg bør gå for, men er den stor nok til å holde varmen i cockpit når det er 4-5 grader i luften?

Jeg kjenner ikke 5,5 kw til Eber, men hvis den fungerer like fint på laveste trinn og har 4 trinn ville jeg valgt 5,5 kw det er vel ikke store prisforskjellen og du må ha litt guff for å få det godt og varmt ute under en kalesje når gradestokken kryper under 10 grader og det er litt vind...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...