båtn2 Startet 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2009 Jeg vurderer å kjøpe ny og større dieselvamer til min båt (31 fot). Noen som har anbefalinger og erfaringer med hvilken jeg bør velge? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
jupan Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Du har jo Webasto, Eberspacher og Mikuni. Har ikke hørt at det er noen vesentlig forskjell i kvalitet på disse. 3,5 KW passer sikkert fint i din båt. Da slipper du sikkert å kjøre den på fullt også :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Kan være lurt å sjekke ut SAFIRE også. Ikke billigst, men skal visstnok bruke ekstremt lite strøm, laveste støynivå, og ha lengst levetid. Et nytt og relativt ukjent merke i Norge. Så den på messa i Sandvika i fjor høst, og ble meget imponert. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Det var en test i Båtmagasinet for en fem-seks år siden, den avslørte til dels stor forskjeller på varmerene. Dette hadde med strømforbruk og varme-egenskaper å gjøre selvfølgelig. Om en varmer gir 3,5kw så er det stor forskjell på hvor godt den klarer å distribuere den utviklede varmen. (skal se om jeg finner igjen testen) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ruby Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg har hatt Eberspächer D4 i to båter og har bare gode erfaringer. Antar 4 kW er passende størrelse for deg. De siste 2 årene har jeg hatt båten på sjøen hele tiden, og bruker den mye. Monterte inn varmeren da jeg kjøpte båten og har ikke hatt noen form for problemer med den. Ja, bortsett fra at jeg har kjørt tanken tom etpar ganger, men det er jo ikke Eber'en sin skyld Jeg handlet hos en lokal forhandler i Bergensområdet. Kanskje ikke lavest pris, men service og hjelpsomhet i forbindelse med montering teller jo også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Det var vist en relativt gammel test(Båtmagasinet juni 1998) jeg refererte til over, men alikevel. De rangerer Eberspächer D3LC som den beste varmeren i testen. Testede varmere med div parametere: Type (Diesel) - Varmeeffekt i KW - Temp ved utløp - Luftgjennomstrømning l/s - Drivstoffforbruk l/t - Strømforbruk i A ved maks belkastning - Relativt strømforbr i A/kW - Rel.drivstoff forbruk l/t/kW - Opnådd varme i rom Ardic 042 D------------- 2,33 - 120 - 21,6 - 0,403 - 2,3 - 0,99 - 0,17 -- 19,5grader Eberspächer D3LC---- 3,26 - 120 - 30 - 0,375 - 2,0 - 0,61 - 0,12 -- 20grader Eberspächer D1LC----- 1,24 - 72 - 15,7 - 0,210 - 2,0 - 1,61 - 0,12 -- 13grader Toyoset NS-2700 ------ 1,12 - 72 - 15,0 - 0,240 - 1,2 - 1,07 - 0,21 -- 14grader Wallas 3000 DX --------2,71 - 119 - 24,9 - 0,270 - 0,8 - 0,30 - 0,10 -- 13,5grader Webasto AT 3500 ----- 2,79 - 83 - 33,0 - 0,380 - 2,5 - 0,90 - 0,14 -- 21,5grader Webasto AT 2000 ----- 1,02 - 83 - 12,3 - 0,222 - 0,8 - 0,78 - 0,22 -- 14grader Type (parafin) Termic ------------------ 1,38 - 68 - 19,5 - 0,210 - 1,4 - 1,01 - 0,15 -- 11,5grader Wallas 2400 ----------- 1,35 - 121 - 12,3- 0,222 - 0,9 - 0,67 - 0,16 -- 13,5grader Wallas 1800 Sail ------ 1,06 - 120 - 9,8 - 0,180 - 0,5 - 0,42 - 0,17 -- 12grader Denne tabellen gir ikke svar på effektiv varme i rommet. Testen er gjort i en 2 meter høyt rom med 0 grader start-temperatur. Det ble målt temperatur i rommet (høyt og lavt) på tid. Jeg har forsøk å gjengitt snitt av målt temperatur oppe og nede i rommet etter 60 minutter (Siste felt i tabellen). Se spesielt forskjellen på Wallas 300DX og Webasto AT 3500, omtrent like kraftige varmere, men veldig stor forskjell i avgitt varme. Om Eberspächeren går av med tsetseieren synes jeg Webasto Air Top 3500 ser ganske så bra ut også jeg. Støymessig er den også ganske så lik Eberspächer D3LC Når det gjelder støy er det også forskjeller, jeg får ikke lagt inn diagrammet her, men Ardic er den som skiller seg ut med mest støy med Eberspächer D3LC rett etter. De 3 som går stillest er i synkende rekkefølge Wallas 1800 Sail, Wallas 2400, Wallas 3000dx. Nå er dette som sagt en gammel test, men jeg ser i hvert fall at disse sylinderformede varmerene alà Webasto Air Top og Eberspächer D3LC er mer efektive enn Wallas sine løsninger. Wallas tar derimot igjen når det kommer til støy. Så spørs det hva man prioriterer. Skulle ønske noen snart kunne komme med en tilsvarende test av nåtidens varmere ! Redigert 30.Mars.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tranen2 Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har erfaring med Termic, Wallas og Eber. Anbefaler klart Eber og spesielt D4, da den bruker minst strøm i forhold til avgitt varme samt at den er støysvak. Grei å montere. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Den erfaringen stemmer jo bra med den gammle testen også Tranen. Ser også at Wallas 3000 DX har veldig lavt forbruk i ampere pr. kW. men den har jo ikke noe futt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LALUNA II Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Eber D4 såklart stille gange fire effektrinn som styres automatisk god varme og billig på strøm og drivstoff Vi bruker båten hele året og er veldig godt fornøyd med den Redigert 30.Mars.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Kjekk for meg også denne tråden, jeg har en "Volvo Flygmotor" som ikke alle naboene setter like stor pris på alltid Når lommeboken er "moden" stiller nok Eberspächer høyt på lista. En ting jeg savner omtalt som jeg heller ikke har noe lektyre om er Mikuni. En i båthavna har en Mikuni av ett eller annet slag i en 37 fot flybridgebåt og kan ikke få rost den høyt nok opp i skyene. Noen med Mikuni-erfaringer her ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Stein-Erik Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Hei! Har venner med Eberspächer (uten R mellom S og P har jeg nå lært!), Webasto og Mikuni. Alle modeller med omtrent lik effekt. Mine er faringer er at Eber er den flest er fornøyd med. Mikuni har en veldig simpel effektregulering, så det måtte stått mellom Webasto og Eber. Støymessig mener jeg subjektivt at Eber er den mest støysvake. Mitt valg ble og er fremdeles Eber (men man har jo lett for å anbefale andre detman selv har valgt....!) SE Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Eberspacher er fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har tidligere hatt Webasto, Eber og Mikuni. Alle er bra varmere. Mikuni er nok den minst raffinerte, men en meget pålitelig sliter. Den har alltid tent i første forsøk. Med Webasto og Eber opplevde jeg noen ganger at de kunne trenge mer enn ett startforsøk. De startet likevel alltid. Nå har jeg solgt min båt(igår) og får ny i juni. Det som kommer til å avgjøre mitt valg av ny varmer er prisen på en full pakke. Det jeg skal ha er en varmer 3,5-4 kw. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Hei. Det finnes nok mange gode varmere på markedet. Har vert i besittelse av Ardic, Eber, Wallas og Mikuni. Av disse så er det nok Mikunien ( 3,5kw)jeg har best erfaring med. Den er veldig driftsikker, varmer godt og er kanskje den enkleste varmeren å vedlikeholde /mekke Har ingen betenkeligheter med å anbefale deg en Mikuni. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har alltid likt Eberspacher. Så jeg ble litt snurt når selger av båten, hadde kjøpt inn en Webasto. Som skulle følge med som erstatning for den ødlagte gamle varmeren. Etter litt montering og start problemer. Det meste var min feil. Så går Webastoen uten noe tull. Skulle jo bare mangle, er jo ny. Det jeg skal frem til. Er at jeg nevnte for en som bør ha greie på det. At det fulgte med båten, en ny Webasto og ikke en Eberspacher som jeg egentlig hadde ønsket. Han mente at Webaso'n hadde mer solide slitedeler enn Eberspacheren. Og var en bedre varmer. Jeg vet ikke. Har hatt ett par Ebere som har fungert uten noen form for tull. For meg så er det Eberspacher eller Webasto som er favorittene. Webasto er vel som regel litt dyrere enn Eberspacher. Mikuni kjenner jeg ikke til. Har hørt at de er bra Wallas??? aldri mer. Så er jo Webasto mye lettere å skrive enn Eberspacher, Eberspecher, Ebersprecher, Eberspracher. Husker aldri hva om noe er riktig stavemåte. :confused: Ett + til Eber er importør. Har velen følelse at Thermomarin er lettere å få i tale om det skulle være noe problemer enn Kolberg Caspary. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BEG Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Nåværende og forrige båt er identiske (Barracuda 1100), men har vært utstyrt med ulike varmere. Forrige en Mikuni (3,5Kw) og nå en Eber D5 (5Kw). Begge varmere har vært bra, men setter absolutt pris på den ekstra effekten i D5'en. I tillegg gir reguleringen med 4 ulike effekttrinn (automatisk) en mer jevn varme enn Mikuniens 2 trinn. D5'en går også ned på "sparebluss" når det blir varmt nok. Imidlertid starter den glødeprosessen når den så går på igjen, noe som drar ekstra strøm. D5 har nok en kraftigere vifte, det gir også et betydelig større strømforbruk i oppvarmingsfasen. Men, om det totalt sett brukes mer strøm er jeg usikker på. Støymessig er de ganske like tror jeg. D5 bruker en kortere tid på å skru seg av. Begge varmere har et lite dieselfilter (identiske), som har den ulempen at det går tett veldig lett. Spesielt om det er litt møkkete og det er kaldt. Da blir dieselen så tykk at pumpene ikke klarer å suge opp nok fuel. Mikunien pleide bare å "la være" å tenne. D5 bomfyrer derimot da av og til, med det resultat at det ryker noe voldsom fra eksosutslippet. Min konklusjon (uten hensyn til pris og evt. større strømforbruk): Kjøp D5 Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ask Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Hei Kvar gang dette temaet er oppe så rosar folk luftvarmarane sine. Det er vel og bra men vær klar over at dei ikkje rekk pottebrennarane opp til ankelen når det gjeld kvalitet og levetid. Som regel er òg pottebrennarane rimlegare om du ser på heile installasjonen. Ikkje brukar dei straum heller. Einaste føremonane med luftvarmarane er at dei tek liten plass og spreiar varmen betre. Me har begge deler i båten vår. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Mulig det Ask. Men syns at det ikke er mange båter som blir så vakre med den skorsteinen som man da må ha. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ask Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Kva ein synest er fint er opp til kvar enkelt. Me kan ta av pipa til vår Dickinson og setja på eit lok når den ikkje er i bruk. Det tek berre nokre få sekund og krev ikkje verkty. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg har hatt div varmere opp igjennom (Wallas D30, Airtronic, Mikuni og nå D4). Wallasen var ikke bra, men det er nok kommet bedre modeller derfra nå, Mikunien var ok og jeg var veldig fornøyd med den, men om sommeren måtte døre opp for å holde varmen nede, ganske upraktisk. D4en er den beste til nå, jeg er svært imponert over at den fyrer opp med veldig lite strøm på batteriene... Det er ingenting som er så irriterende som at det er for lite strøm til å starte varmeren om morgenen. Da er jeg bare 2 sek oppe og så kryper jeg i seng igjen... I sommer brukte vi den mye på laveste trinn, den stopper også hvis det blir for varmt på trinn 1 og starter igjen selv på kvelden når det begynner å bli mer kjølig, fungerer flott... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Per T Kålin Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Mange typer varmere omtalt her, men hva med den Norskproduserte "PYRO" fra Sunnmøre. Den bruker ihvertfall nesten ikke strøm. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Takker for alle gode innlegg Jeg har en Wallas D30 montert i båten nå, men jeg synes ikke det er noe futt i den så derfor har jeg lyst å bytte den ut. Det ser ut for at de fleste mener at Eber D4 er det jeg bør gå for, men er den stor nok til å holde varmen i cockpit når det er 4-5 grader i luften? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
bjoris Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) ...Det ser ut for at de fleste mener at Eber D4 er det jeg bør gå for, men er den stor nok til å holde varmen i cockpit når det er 4-5 grader i luften? Jeg kjenner ikke 5,5 kw til Eber, men hvis den fungerer like fint på laveste trinn og har 4 trinn ville jeg valgt 5,5 kw det er vel ikke store prisforskjellen og du må ha litt guff for å få det godt og varmt ute under en kalesje når gradestokken kryper under 10 grader og det er litt vind... Redigert 30.Mars.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Capt'n Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har Mikuni MY-16. Fungerer greit. I alle fall ingen opplevde problemer. Varmer også nok, til og med under kalesjen ved 3-4 grader ute. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
båtn2 Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Har Mikuni MY-16. Fungerer greit. I alle fall ingen opplevde problemer. Varmer også nok, til og med under kalesjen ved 3-4 grader ute. Hvilken effekt er det på denne? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.