Jump to content

Valg av dieselvarmer til 31 fot motorbåt?

båtn2

Recommended Posts

Hei

Kvar gang dette temaet er oppe så rosar folk luftvarmarane sine. Det er vel og bra men vær klar over at dei ikkje rekk pottebrennarane opp til ankelen når det gjeld kvalitet og levetid. Som regel er òg pottebrennarane rimlegare om du ser på heile installasjonen. Ikkje brukar dei straum heller.

Einaste føremonane med luftvarmarane er at dei tek liten plass og spreiar varmen betre.

Me har begge deler i båten vår.

Ask

Selvfølgelig! Pottebrennere er best. Hadde jeg hatt plass ville jeg ikke vært i tvil! Har montert og kjørt i gang mange slike i Malo-sjarkene og varmen er topp... Men de vi brukte måtte ha strøm til en liten magnetventil samt til viften til forbrenningsluften.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Hei. Har en eber i båten men etter montering av en Refleks diesel pottebrenner har den ikke vært i bruk. Hvorfor ha en med støy når du kan bruke en støyfri ? Hvorfor ha en med strømforbruk når du kan bruke en uten ? I tillegg får du en ovn som bruker mye av inneluften, dvs. at den tar med seg luft med høy fuktighet ut og erstatter den med luft som normalt er mye tørrere, av erfaring , du får en tørr og komfortabel båt.

selv har jeg en "Volvo Flygmotor" i min som fungerer "sä der". Varmer godt og starter for det meste. Den kan ikke stå på mens vi seiler, for den stopper når den ikke lengre er i vater. Da soter den også ned flammevakten, så man må ned å gjøre rent den før den vil starte igjen. Ergo, skrus den av når vi skal seile.

Jeg går svanger med idéen om vannbåren varme. Brenneren til vannbåren varme er ørlite billigere enn med luftvarmer, men man får kostnader på radiatorer og slanger i tillegg, så det går vel opp i opp. Jeg må uansett ha ny varmtvannsbereder etter hvert, men det utsettes til jeg har penger til å ta alt på en gang.

Av fordeler ser jeg.

* Forbruksvann og varme (+forvarming motor), uansett om man går for motor, ligger til landstrøm eller kjører varmeren (Diesel).

* Varmtvann selv etter flere dager i utehavn ut å kjøre motoren.

* Mindre støy

* Jevnere varme

* Lettere å regulere varmen i forskjellige soner av båten. (åpning og stenging av kraner trinnløst)

Av bakdeler ser jeg:

* Hvor pent er det med radiatorer (kan disse feks monteres i benkeskottene i salongen?)

* Jobben med å trekke slanger rundt i båten. (passe høst/vinterjobb det)

Er det andre her med erfaring med vannbåren varme i båt?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Supert.

Siden er lagret for senere studering.

Nå er det rett i båten og montere ferdig varmluftsuttaket i cocpit, så er vi helt klare for påsketur i morgen etter jobb.

God Påske alle sammen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Er på utkikk etter båtvarmer selv og vil tipse min interesse om noen skal kvitte seg med en rimelig båtvarmer. Har selv en liten 17 fot, men blir fisking på natt og trenger noe som varmer. Gi meg tips eller PM om noen har...

God påske. :sailing:

Har kun erfaring med Eber og Webasto. Begge er gode varmere etter mitt syn. Nå har jeg hatt en Webasto Airtop 5000 i 4 sesonger uten antydning til problemer. Veldig godt fornøyd. Er flere i havna som har Wallas av forskjellige størrelser. Ikke alle er like fornøyde med effekten på de. Det positive med Wallasen er lite eller omtrentlig ikke støy. Gjelder parafin modellene. Diesel typen av Wallas har jeg ikke kjennskap til.

• 1 år senere...

Skal montere dieselvarmer i vinter, men er litt usikker på hva en skal velge. Hadde Webasto 5,5 kw i forrige båten (33 fot).

Denne varmeren hadde jeg ingen problemer med i de 7 årene jeg hadde båten.

Det var i alle fall nok varme, selv i mange minusgrader gikk den på relativt lav kapasitet.

Ser nå på strømforbruket at det er veldig stor forskjell på Eber D4 og D5, samt Webasto 5,5.

D4 bruker fra 7 - 40 watt, mens D5 bruker fra 15 - 85 watt og Webasto 5,5 kw bruker fra 15 - 90 watt.

Er jo rimelig stor forskjell i strømforbruk på en 4 kw ifht. 5/5,5 kw varmer, i alle fall i teorien.

Så er spørsmålet:

Er Eber. D4 stor nok i 40 fot seilbåt? Regner med at den kan bli brukt i litt kaldere perioder en midt på sommeren.

Hva er det forøvrig som gjør at forbruket er så mye lavere på D4? Er det bare viften som har så mye større kapasitet på D5?

Er klar over at det er dumt å montere for liten varmer, men så var det strømforbruket da.....

Jeg har en D5 og har hatt litt trøbbel med den. Den soter og glødepluggen ryker- Har fått satt inn den nye styringen slik at jeg kan lese ut feilkoder og slette de selv. Har glødetråd og sil i reserve ombord. Etter at en lokal "varmeguru" tok med seg varmeren til verkstedet sitt og modifiserte den litt har den fungert utmerket. Han borret opp luftehullet som sitter rett over kanten på silen. Det ble borret opp til 2,5 eller 3 mm om jeg husker rett. Nå går varmeren bra.

Jeg monterer ekstra utblås på akterdekket nå slik at varmeren får litt mer å "tygge på". Ved normal bruk synes jeg den går litt for lavt - jeg har tro på at en brenner som dette har godt av å jobbe litt.

Det er viktig at alle varmere får brent seg skikkelige reine i noen minutter før de slås av - om ikke har de en tendens til å kokse igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ser veldig mange anbefaler EBERSPACHER D-4, og den virker jo veldig bra. Jeg lurte litt på D-2 modellen pga båten jeg har er en Sollux 24 Ac, men det er vel kanskje best med D-4 modellen for å være helt sikker? Tenkte å ha varmluft i AC, sovekabin forran og i kupe`n. Vil jo tro D-4`n leverer best når det er på det kaldeste.. Er det forresten mange som legger opp dette selv, og bruker dere den når båten ligger på land for vinteren for å holde båten tørr og varm?

Koster jo flesk slikt, men fant på Ebay : D-2 modell Den koster underkant 7000kr, D-4 koster underkant 10.000 kr. Hva bør jeg ta? Her følger jo alt med bortsett fra eksosgjennomføringa til skroget..

D-4 koster underkant 10.000 kr. Hva bør jeg ta? Her følger jo alt med bortsett fra eksosgjennomføringa til skroget..

Hvor fant du den?

Hvis Termomarin mener det er greit med D4 i 40 fot seilbåt, så burde det vel holde med D2 hos deg, men det kommer jo selvsagt an på hvor kaldt det er når du bruker båten.

Hvor fant du den?

Hvis Termomarin mener det er greit med D4 i 40 fot seilbåt, så burde det vel holde med D2 hos deg, men det kommer jo selvsagt an på hvor kaldt det er når du bruker båten.

Ligger på Ebay den også, er fra samme selger. kommer nok til å gå for D4 , den bruker mindre strøm og mindre diesel, og er kraftigere skulle det bli kaldt =D Det er jo en investering uansett vel :)

Koster jo flesk slikt, men fant på Ebay : D-2 modell Den koster underkant 7000kr, D-4 koster underkant 10.000 kr. Hva bør jeg ta? Her følger jo alt med bortsett fra eksosgjennomføringa til skroget..

Ebay er bra men det blir ikke altid billigere. Tipper det tilkommer gbp50 (minst) i frakt og den vil rimelig sikkert bli gjenstand for moms så med klareringsgebyr er du vel passert kr. 8500. Kanskje like greit å handle her hjemme.....?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Frakta er visst gratis, men ja tilkommer jo en del i moms og tollavgifter. Du kan slippe hvis du er heldig, er ikke alltid alle pakker blir tollet. Noen som kjenner til han som selger på Finn.no der da? Synes det var litt muffens når jeg ikke finner eieren på mod.nr, og epost adressa inneholder varme.no, som ikke selger dieselvarmere hvertfall.

Noen som kjenner til han som selger på Finn.no der da? Synes det var litt muffens når jeg ikke finner eieren på mod.nr, og epost adressa inneholder varme.no, som ikke selger dieselvarmere hvertfall.

Har bare skrevet med han på mail. Ser ut til å forsøke å virke som et firma, men er nok ikke veldig store.

Kommer ikke til å betale forskudd der nei.

Hadde D2 på lager, D4 måtte bestilles.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...