Ludde30 Startet 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2009 Jeg har frem til nå hatt to dieseltanker på henholdsvis styrbord og babord side av motoren. Tankene har vært fylt via felles påfyllingsstuss som er koblet til styrbord tank og de er koblet sammen med en 20 mm slange som har gått ut fra stb. tank, ned under motoren og opp til bb. tank. Stb. ut og bb. inn har vært på samme nivå, og jeg er egentlig overrasket over at bb. tank har fylt seg opp så enkelt med tanke på at dieselen må opp en skikkelig bakke før den kommer inn i tanken. Returdiesel går også til stb. tank. Tankkapasiteten har forsåvidt vært ok, men spesielt babord tank har ligget altfor nærme motoren så selv et impellerbytte har vært umulig uten større kirurgiske inngrep. Ryker impelleren når jeg er utpå, så får jeg rett og slett ikke byttet den. Babord tank er derfor fjernet og jeg får en ny og større tank plassert et annet sted. Denne blir liggende noe lavere, men også betydelig lenger unna. Jeg syns det har vært praktisk med en påfyllingsstuss, men er usikker på hvor høyt jeg kan sette stussen på den nye tanken. Kan den ligge høyere enn stb. ut? Hvis jeg setter den lavere, vil trykket fra stb. tank være tilstrekkelig til å fylle den nye tanken? Alternativet er å lage separat påfyllingsstuss, men det er ikke bare påfylling som berøres av problematikken. Returdiesel og overføring av diesel fra stb. tank til ny tank under gange er også elementer. Tips, kommentarer, forslag? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Ruby Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg hadde en motor og to tanker på min forrige båt, omtrent som du beskriver det. Slangen mellom de to tankene var vesentlig større, 2" om jeg ikke husker feil. Hadde også bare en påfylling. Et problem som kan oppstå hvis slangen mellom tankene er av for liten dimensjon er at utjevningen av nivået i de to tankene går sakte under fylling. Akkurat det er jo ikke noe stort problem, det er jo bare til å gi seg litt ekstra tid. Et større problem kan det være at man får lite sirkulasjon i den tanken hvor returdiesel fra motoren ikke er tilkoblet. Stor dimensjon på denne forbindelsen vil sikre at dieselen strømmer frem og tilbake når båten beveger seg, og risikoen for opphopning av urenheter i den ene tanken reduseres. Avhengig av dimensjon og plassering av slange mellom to tanker, vil nivået utjevne seg mellom tankene selv om påfylling kun skjer på den ene. Dette forutsetter også at begge tankene er utstyrt med tilstrekkelig lufting. Ideelt sett mener jeg de to tankene bør ligge i samme nivå og ha samme høyde. Dersom en tank plasseres lavere vil den bli full før den høyeste, og dieselnivået vil da stå et stykke opp i lufteslangen på denne tanken når nivået er høyere i den andre tanken. Du vil også kun forbruke fra den høyeste tanken til nivået i denne kommer ned under den laveste tankens topp. Selv om sikkert mange båter har det slik, er det ikke et arrangement jeg ville ønsket meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Du vil også kun forbruke fra den høyeste tanken til nivået i denne kommer ned under den laveste tankens topp. Enig at det ideelle er at de ligger på samme nivå. Det er dessverre umulig hvis jeg samtidig ønsker tilgang til sentrale deler på motoren. Glemte å nevne at kun den nye tanken (den laveste) vil være koblet til motoren. Dvs at all diesel fra stb. tank må via den nye før den brukes. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.