Andrine Startet 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2009 Jeg er svanger med følgende idé for oppvarming av vann. Solcelle planelet kobles direkte til et batteri, som igjen driver en inverter (til 220V) som igjen driver varme elementet i varmtvannstanken. En bryter på hele arrangementet sørger for at jeg selv kan bestemme når vann skal varmes. Utfordringen ligger i at elementet er på 700W, og jeg ønsker ikke å kjøpe en inverter til flere tusen kroner. Finnes det en el. komponent som begrenser effekten til f. eks 200W (tenker på dimmer som man har på belysning)? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har du regnet på hvor stort solcellepanel du må ha? Dersom du har et varmeelement på 200W, en inverter med virkningsgrad på 80% og en virkningsgrad på 80% for solcellepanelet/regulatoren, må panelet kunne gi 26A!! Så da trenger du nok et solcellepanel på sånn cirka 350W. (og skulle du gi strøm til 700W varmeelementet, må du gange disse tallene med 3,5. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har du regnet på hvor stort solcellepanel du må ha? Dersom du har et varmeelement på 200W, en inverter med virkningsgrad på 80% og en virkningsgrad på 80% for solcellepanelet/regulatoren, må panelet kunne gi 26A!! Så da trenger du nok et solcellepanel på sånn cirka 350W. (og skulle du gi strøm til 700W varmeelementet, må du gange disse tallene med 3,5. Lars H. Dette solcellepanelet vil også kunne fungere som helikopterlandingsplass. Sitér dette innlegget Link to post
Andrine Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Solcellepanelet skal kun lade batteriet.. og batteriet skal drive inverter. Oppvarming skal kun gjøres når batteriet er toppladet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Må da bli værdens dyreste varmtvann. Inverteren vil jo trekke ca 75A fra batteriet om elementet i tanken er på 700w. Det vil da ta ca 3,5t og varme opp 30l vann fra 10° til 80°C. Alså bør du ha et batteri på en 600At for at det skal tåle dette noen ganger. Men det kan jo komme got med som ballast i båten etter at du har montert helikopterplatformen for og lade opp batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 I norge er også antal timer man får lading ut av et panel ytterst få selv en solskinnsdag Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Nei teknisk sette var dette ingen løsning. Da er det bedre å bruke flate tanker a la syden som solen varme opp. Tenkte en seg en flat svart, myk plast/viny-tank som kunne festes på dekket og rulles sammen etter bruk kunne det ha noe for seg. En litt mer avanser utgave av de svarte dushposene. Direkte enerigoppsamling er mest lønnsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Andrine Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Frisket opp i noen gamle formler. Det trengs 4200 Joule for å varme opp 1 kg vann 1 grad. dvs 30ltr vann x (70grader-15grader)x4200 =6900 KJ. Mitt solcelle panel er på ca 35 W (J/S), og på en god dag kan kanskje dette virke i 8 timer. Dette gir 35 x 60 sekunder X 60 minutter x 8 timer = 1008 KJ Det betyr vel at jeg bare får 1008*30/6900 = 4,5 ltr varmt vann i døgnet. Ok....Jeg gir opp og finner på noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Godt forsøk, og du er nok ikke den eneste med slike ideer. Men vanligvis går vel ideen mer på 12volt kokeplate. Her ville en jo slippe tapet i inverteren i hvert fall. Men regnestykket enten en regner i Ah eller Joule, blir like håpløst med de batteri/solcellepaneler som er aktuelle. Men vannvarmere for mindre mengder vann alá kaffekoker, finnes faktisk (til bruk under motorgange). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.