Jump to content

VP 290 dp drev, hvordan klargjøres for sesongen?


Dannyboy11

Recommended Posts

Har en Nidelv 690 som jeg har solgt, men som skal klargjøres for sesongen. Har VP AD41 motor, og er rimelig sikker på at det sitter et VP 290 drev, Duoprop, på båten.

 

Jeg har en del klart for meg, propellen er stoffet, propellakselen skal få sin porsjon fett, drevet skal renses og pusses lett (180 papir), og stoffes med Hempels drevspray. Så er det disse belgene/anodene.

 

Skal man skifte alle hvert år? Enkel oppskrift her? Noen som kan si hvor de ulike belgene/anodene sitter, hvordan man ser at de eventuelt skal/bør byttes og om det er noe hokus pokus med å skifte disse? .(ofte er det jo selvforklarende når man kikker litt etter) Har vel egentlig tenkt å skifte alle siden båten skal overleveres ny eier

 

Takk for svar.

Link to post

Tommelfingerregelen er at knutebelgen byttes annenhvert år, eksosbelgen byttes ved behov. Knutebelgen er den øverste og den største av de to belgene. Drevet må demonteres fra båten for å bytte denne. Dersom du skal være 110 % sikker på at alt av gummi er førsteklasses bytter du slangen for sjøvannsinntaket også, den såkalte s-slangen.

 

Det er to anoder på drevet, en innenfor propellene og en nederst på drevplaten på skroget. Min erfaring er at propell-sinken må byttes hvert år, mens sinken på drevplaten holder minst to år.

 

I tillegg til de forholdene du er inne på må du også bytte olje på drevet dersom dette ikke ble gjort når båten ble satt på land. Oljen byttes en gang i året.

 

Dersom du sjekker Dokumentarkivet på forsiden av baatplassen.no finner du masse dokumentasjon om disse drevene, og om motoren likeså.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

På verksted så trykk og vakuum tester de også (om du ikke har utstyr selv). Om dette gjøres en gang hver sesong, så er det mange drevhavari som kunne verdt unngått. Alternativt, få en "dyktig" mekanikker til å vis deg når han bytter og server drevet om du har planer om å gjøre dette selv en annen gang.

Link to post

Let deg fram på volvo.se, Marine og videre innover så finner du både enkle vedlikeholdsbrosjyrer og mer omfattende serviceoversikter.

 

**************

 

Hmmm... fikk en (mage)følelse om at jeg hadde sett dette tema her tidligere. Og sjekka dokumentarkivet, der ligger det full servicemanual for 280/290 drev

 

Søk og les og lær, fantastisk mye informasjon har på forumet. Og veldig mange emner viser seg å ha tidligere tråder.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...