Dannyboy11 Startet 30.Mars.2009 Del på Facebook Startet 30.Mars.2009 Har en Nidelv 690 som jeg har solgt, men som skal klargjøres for sesongen. Har VP AD41 motor, og er rimelig sikker på at det sitter et VP 290 drev, Duoprop, på båten. Jeg har en del klart for meg, propellen er stoffet, propellakselen skal få sin porsjon fett, drevet skal renses og pusses lett (180 papir), og stoffes med Hempels drevspray. Så er det disse belgene/anodene. Skal man skifte alle hvert år? Enkel oppskrift her? Noen som kan si hvor de ulike belgene/anodene sitter, hvordan man ser at de eventuelt skal/bør byttes og om det er noe hokus pokus med å skifte disse? .(ofte er det jo selvforklarende når man kikker litt etter) Har vel egentlig tenkt å skifte alle siden båten skal overleveres ny eier Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Tommelfingerregelen er at knutebelgen byttes annenhvert år, eksosbelgen byttes ved behov. Knutebelgen er den øverste og den største av de to belgene. Drevet må demonteres fra båten for å bytte denne. Dersom du skal være 110 % sikker på at alt av gummi er førsteklasses bytter du slangen for sjøvannsinntaket også, den såkalte s-slangen. Det er to anoder på drevet, en innenfor propellene og en nederst på drevplaten på skroget. Min erfaring er at propell-sinken må byttes hvert år, mens sinken på drevplaten holder minst to år. I tillegg til de forholdene du er inne på må du også bytte olje på drevet dersom dette ikke ble gjort når båten ble satt på land. Oljen byttes en gang i året. Dersom du sjekker Dokumentarkivet på forsiden av baatplassen.no finner du masse dokumentasjon om disse drevene, og om motoren likeså. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Terje Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Høres ut som du er litt usikker. Er båten solgt, ville jeg uten tvil fått et firma til å gjøre dette. Da er det ikke ditt ansvar dersom noe ikke skulle være som det burde. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
KARILLA Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) Støtter Terje. Det kan være en god invistering å betale seg ut av usikkerhet. Det er kjekt å kunne henvise til verksted om problemer skulle oppstå. Lykke til med salget Redigert 30.Mars.2009 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Dannyboy11 Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Takk for gode svar. Da blir det brått full pakke på verksted for å gjøre dette tipp topp ;) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 1.April.2009 Del på Facebook Svart 1.April.2009 På verksted så trykk og vakuum tester de også (om du ikke har utstyr selv). Om dette gjøres en gang hver sesong, så er det mange drevhavari som kunne verdt unngått. Alternativt, få en "dyktig" mekanikker til å vis deg når han bytter og server drevet om du har planer om å gjøre dette selv en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 1.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2009 Siste variant blir fasit. Kjenner en guru blant alt i motorens verden. Får han til å ta en vurdering på hva jeg/han skal gjøre og hva folk med kvitteringsblokker skal gjøre. Forsøker å lære av ham og gjør så meget som mulig selv neste gang.... Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.April.2009 Del på Facebook Svart 2.April.2009 (redigert) Let deg fram på volvo.se, Marine og videre innover så finner du både enkle vedlikeholdsbrosjyrer og mer omfattende serviceoversikter. ************** Hmmm... fikk en (mage)følelse om at jeg hadde sett dette tema her tidligere. Og sjekka dokumentarkivet, der ligger det full servicemanual for 280/290 drev Søk og les og lær, fantastisk mye informasjon har på forumet. Og veldig mange emner viser seg å ha tidligere tråder. Redigert 2.April.2009 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.