Jump to content

Nå kommer arcona 340


Enzo

Recommended Posts

Men dataene på alizè sine hjemmesider kan da ikke stemme ?

 

Designer: S. Qviberg

LOA: 10,40 m

LWL: 9,25 m

Bredde: 3,45 m

Dybde: 1,95 m

Mastehøyde: - m

Deplasement: 4800 kg

Kjølvekt: 1900 kg

Motor: Yanmar 3YM20C

Vann: 230 l

Diesel: 130 l

Holding: 68 l

Storseil: 44,1 m2

Rulle genoa: 45 m2

Kryssfokk 110%: 32 m2

Selvslående fokk: 27 m2

Spinnaker: 110 m2

Asym. spinnaker: - m2

http://www.alizeyachts.com/?did=9077907

 

Det blir nok en fantastisk båt men 89kvm seil på en 34foter det høres noe over the top ut.

 

http://www.alizeyachts.com/arch/_img/9077903.pdf

http://www.alizeyachts.com/arch/_img/9077901.pdf

http://www.alizeyachts.com/arch/_img/9077899.pdf

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Veldig fin båt! Blir spennende å se hvordan hun seiler! Jeg har tittett nøye på henne i seilbåtguiden, og mener det er de samme tallene som står der. Stusset også over det. Mye klut!

 

Sammenlign med X-34:

Storsegel: 40.3 kvm

Rullstorsegel: -

Genua I: 27.6 kvm

Genua II: -

Kryssfock: 24.6 kvm

Självslående fock: -

Spinnaker: 92.5 kvm

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post

Sammenliknet denne litt med min egen og det er noen kraftige riggmål... Hansen har egentlig kanskje så stor seilføring den også...

 

Hanse 350: I: 14,10, P: 13,18, E, 4,45, J: 4,20

Arc 340: I: 15,00, P: 14,65, E, 4,90, J: 3,70

 

Som en ser er det mye større storseil på denne, 1/2 meter kortere fra forstag til mast, men masta er jo mye høyrere så dette er en båt med MYE seil. Med 40% ballast er jo det en potent sak, skal bli interessant å lese tester når denne blir lansert...

 

Noen som vet ca pris? Jeg leste test av Dehler 34 og tenkte i mitt stille sinn at kanskje den hadde vært et enda bedre valg enn Hansen, men når jeg kom til oppsummeringen og så at den kostet 1,6 mill! Ja, da ble konklusjonen fort at nei, antakelig ikke. Det blir altfor dyrt for en mindre båt enn den vi har. Er redd det samme blir med Arconaen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
1 290 000.-

 

Fra Seilas: "Med sjøsetting, spinnakerutstyr, foldepropell og varmeapparat, så er prisen godt over 1,5 millioner kroner". Det er mye penger og ca 50% mer enn for "billigbåtene" med tilsvarende utstyr som da samtidig gir betydelig mer plass. Tviler vel på om en kjøper av Arcona 340 eller X-34 vurderer billigbåt. Du skal ha både mye penger og verdsette seilegenskaper høyt for å kjøpe en slik båt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hvilken båt på 34fot får man for 50% av 1,5mill (750 000.-) levert med foldepropell,sprayhood,varmer og seil.

 

De som kjøper en slik båt setter nok mer pris på kvalitet og seilegenskaper enn de som kjøper en båt som ikke har slike seilegenskaper og kvalitet , 1,5mill er vel det samme som en bavaria/oceanis 40 eller ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Fra Seilas: "Med sjøsetting, spinnakerutstyr, foldepropell og varmeapparat, så er prisen godt over 1,5 millioner kroner". Det er mye penger og ca 50% mer enn for "billigbåtene" med tilsvarende utstyr som da samtidig gir betydelig mer plass.

Slik jeg leser det:

1 500 000.-

Minus 50%

= 750 000.-

 

Hvor er det jeg trykker feil på kalkulatoren ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Hvor nevner bjoris 1million i sitt innlegg #12 ?

 

Jada jeg skjønner at om vi tar 1million og legger til 50% så får vi 1,5million men bjoris skriver 1,5 million og det er ca 50% er enn for billigbåtene , da tar jeg utgangspunkt i 50% av 1,5mill og det er 750 000.-

 

1million + 50% = 1,5mill

1,5mill minus 50% = 750 000.-

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
så er prisen godt over 1,5 millioner kroner". Det er mye penger og ca 50% mer enn for "billigbåtene"

 

 

Her går det frem at billigbåtene ligger på millionen, 50% mer enn for billigbåtene blir 1+0,5 mill.

 

Du kan ikke regne tilbake med å ta 50% av 1,5 mill, da det går helt klart frem at båten i artikkelen koster 50% mer enn billigbåten.

 

En båt til 1,5 mill, koster 100% mer enn en båt til 750'.

 

Regnestykket når du skal regne tilbake blir 1500000*100/150=1000000

 

Det blir som å regne ut mva på en vare som koster 100kr: 100*100/125=80

Varen som koster 100kr i butikken, koster altså 80kr uten mva.

 

Er det greit nå med prosentregningen?

Redigert av ASi (see edit history)
Link to post

Ja jeg skjønner godt hva dere mener men jeg leser teksten direkte og leser 1,5million og 50% mer enn for billigbåtene , 50% av 1,5million er 750 000.-

Om en billigbåt koste 1million så er 50% prisstigning på den 500 000.- ergo 1,5mill men i dette tilfellet så skal jeg driste meg til å si at det er såpass uklart at det likegodt kan være 50% av 1,5million de snakker om

Link to post

Vi "vet" at en Arcona er dyr, ja så dyr at den koster 50% mere enn en "billigbåt". Vi vet ikke hvor mye det er så vi kaller det X. En billigbåt koster X, en Arcona koster X pluss 50% som blir 1,5mill. Hvor mye er da X? Det betyr at X plus 0,5 X (50%) blir i alt 1,5 mill, hvor mye er da X? X blir det samme som 1,5 mill delt på 1,5 X og da blir X 1 mill som er prisen på "billigbåten". Vet ikke om det hjalp noe, men jeg prøvde i allefall! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...